همشهری آنلاین: سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: تا زمانی که شرایط به وضعیت سفید باز نگردد، تجهیزات آمبولانس، اورژانس هوایی و بیمارستان‌های صحرایی در مناطق زلزله‌‌زده پابرجا هستند.

به گزارش همشهري آنلاين، پيرحسين كوليوند، درباره اقدامات اورژانس به زلزله زدگان گفت: از همان ساعات ابتدائي وقوع حادثه، ١٠٠ تيم واكنش سريع به سمت سرپل ذهاب، ثلاث باباجاني و اسلام آباد غرب اعزام شد چراكه خسارات در اين نواحي بيشتر است و البته استان‌های كردستان و آذربايجان هم از اثرات زلزله متاثر شده بودند كه با ارزيابي‌هاي تيم ارزياب اين نگراني برطرف شد.

او افزود: ٧٠ آمبولانس و ٨ اتوبوس آمبولانس در مناطق حادثه ديده مستقر شدند و با توجه به اينكه از مراسم اربعين زمان زيادي نگذشته، تجهيزاتي كه به شهرها بازگشته بودند، به مناطق زلزله زده فراخوانده شدند.

كوليوند با بيان اينكه ارتش، سپاه و پدافندغيرعامل در انتقال مصدومان كمك‌هاي زيادي در انتقال مصدومان به ما كردند، اظهارداشت: انتقال مصدومان از زمان وقوع حادثه ظرف مدت ٢٠ ساعت بدون ايجاد كوچكترين عارضه اي براي مصدومان، به بيمارستان‌ها انجام شد كه يكي از بهترين عمليات‌هاي سازمان اورژانس كشور و وزارت بهداشت محسوب مي‌شود.

او گفت: در بيمارستان‌ها، خدمات خوبي به مصدومان ارائه شد و برخي از آنها قطع عضو شده بودند كه با عمل جراحي به موقع، درحال حاضر شرايط خوبي دارند.

سرپرست اورژانس كشور بيان كرد: با توجه به اينكه بيمارستان‌ها در برخي نقاط تخريب شده بود، ٦ بيمارستان صحرايي مجهز را در آن مناطق مستقر كرديم.

او با اشاره به اينكه دارو، تجهيزات و برآورده‌هاي خوني را به ميزان كافي وجود تامين كرديم، ادامه داد: خوشبختانه از حيث منابع انساني نيز كمبودي وجود نداشت.

كوليوند گفت: در اين حادثه روستاهاي زيادي متاثر از زلزله شده بودند و ما در بررسي هايمان، ١٥٠٠ روستا را ارزيابي كرديم و تمام مصدومان را به مراكز و بيمارستان‌ها منتقل كرديم.

او بيان كرد: با استقرار آمبولانس به همراه تيم بهداشتی درمانی در روستاها، خدمات سرپايي نيز به زلزله زدگان ارائه شد.

سرپرست اورژانس كشور با بيان اينكه تمام مردم از خدمات وزارت بهداشت و سازمان اورژانس كشور راضي هستند، ادامه داد: در بيمارستان ها، ١٤٤٠ عمل جراحي انجام شد كه در نوع خود بي نظير بوده و جزو شاهكارهاي وزارت بهداشت محسوب مي‌شود كه بايد از وزير بهداشت براي تربيت چنين كادر درماني و نيروي انساني تشكر كرد، ضمن اينكه طرح تحول سلامت نيز توانست نظام درماني خوبي را در سطح كشور پوشش دهد.

او گفت: در حال حاضر در مناطق زلزله زده بحث نگهداري و اسكان زلزله زدگان، خودمراقبتي ، بهداشت و آمادگي‌هاي روحي رواني مطرح است كه با حضور همكاران تيم بهداشت و سلامت روان اين مشكل هموار مي‌شود، ضمن اينكه تا زماني كه شرايط به وضعيت سفيد برنگردد، تجهيزات آمبولانس و اورژانس هوايي و بيمارستان‌هاي صحرايي پابرجا هستند و به مردم عزيز و شريف كشورمان در استان‌هاي غربي كه دچار مصيبت شده اند، خدمات ارائه مي‌دهند.