سحر قاسم‌نژاد: وزارت نفت با در اختیار داشتن بیشترین سهم از مجموعه قابل واگذاری همچنان لقب کم‌کارترین وزارتخانه دولت در طرح خصوصی‌سازی را یدک می‌کشد، با این حال مدیران پردرآمدترین صنعت کشور، خود و زیر‌مجموعه عریض و طویلشان را از این اتهامات مبرا می‌دانند و در ادامه توپ را به زمین سازمان خصوصی‌سازی می‌اندازند.

مسئولان نفتی  بر این باورند که با اعلام فهرست شرکت‌ها برای واگذاری، تکلیف از عهده وزارت نفت ساقط شده و این سازمان خصوصی‌سازی است که فرآیند پذیرش را به تأخیر می‌اندازد؛ حتی اگر عرضه سهام شرکت پتروشیمی فناوران به رغم موافقت هیأت پذیرش به دلیل مخالفت تعدادی از سهامداران به تأخیر افتاده باشد.

اکبر ترکان، معاون امور برنامه‌ریزی وزارت نفت در گفت‌وگو با همشهری در تشریح شرایط فعلی که عملاً ورود شرکت‌های نفتی به بورس را دچار مشکل کرده، می‌گوید: وزارت نفت پس از بررسی، 90 شرکت تابعه خود را قابل واگذاری تشخیص داده و از نظر این وزارتخانه برای ورود شرکت‌ها به بورس و واگذاری آنها به بخش خصوصی هیچ مانعی وجود ندارد  و  این سازمان خصوصی‌سازی است که شرایطی برای شرکت‌های نفتی قائل شده و از آنها خواسته تغییراتی را در حساب‌ها و دارایی‌هایشان اعمال کنند.

به گفته ترکان، وزارت نفت تمام اسناد را در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داده و در مراحل بعد در فرآیند قیمت‌گذاری و عرضه هیچ دخالت و نقشی ندارد، بنابراین خود شرکت‌های آماده واگذاری باید وارد عمل شوند و نظر هیأت پذیرش بورس را جلب کنند و روش‌های مدیریتی زمان حضور در بدنه وزارت نفت را تغییر دهند.

علی کاردور، رئیس ستاد اصل 44 در شرکت ملی نفت هم در این خصوص نظری مشابه معاون وزیر نفت دارد و می‌گوید: قرار بود وزارت نفت فهرست شرکت‌های قابل واگذاری را تصویب کرده و اعلام کند و این امر صورت پذیرفته و در حال حاضر هم شرکت‌ها در انتظار نظر گروه‌های قیمت‌گذاری رسمی دادگستری برای تعیین قیمت پایه هستند، اما انجام این فرآیند و مدت زمان آن در محدوده وظایف و اختیارات ما نیست.

به گفته کاردور‌، قیمت پایه برای شرکت‌های نفتی تعیین نشده، در نتیجه این شرکت‌ها هنوز آماده ورود به مزایده نیستند.

رئیس ستاد اصل 44 شرکت ملی نفت در ادامه با توجه به زمان چند ماهه روند قیمت‌گذاری پیش‌بینی می‌کند: پس از عرضه سهام پتروشیمی فناوران اولین شرکت‌ها شامل پالایشگاه‌های تبریز و اصفهان و حفاری شمال، نیمه دوم بهمن‌ماه وارد بورس شود.

کاردور در مورد پیش‌شرط‌های هیأت پذیرش برای شرکت‌های نفتی به‌خصوص در مورد قراردادهای تأمین خوراک و عملکرد وزارت نفت در اجرای این شروط هم می‌گوید: نوع قراردادهای تأمین خوراک با شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در بودجه 86 با اعمال تخفیف‌هایی از جمله 3/6 درصد تخفیف به پالایشگاه‌ها مشخص شده، اما این تخفیف و حمایت‌ها پس از واگذاری شرکت‌های دولتی به تدریج حذف خواهد شد.

پالایشگاه های لاوان و بندرعباس

خبر می رسد: پالایشگاه های لاوان و بندر عباس به فهرست شرکت‌های قابل واگذاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در قالب سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی وارد شد.

محمد رضا نعمت زاده، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در گفت وگو با موج، با بیان این مطلب افزود: اما با وجود وارد شدن این 2 پالایشگاه به فهرست شرکت‌های قابل واگذاری، به نظر می رسد سهام این 2 شرکت تا پایان امسال قابل‌واگذاری به بخش خصوصی نباشد.

برچسب‌ها