سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بورس نفت در 2 فاز مجزا در جزیره کیش راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بورس، علی صالح‌آبادی با بیان مطلب فوق افزود: براین اساس قرار است هیات وزیران طرح راه‌اندازی بورس نفت را ظرف روز‌های آینده تصویب کند.

وی خاطر نشان کرد: مرحله نخست راه‌اندازی بورس نفت شامل فرآورده‌های نفتی (پتروشیمی‌ها، روغن، قیر و... ) در ایام دهه فجر در جزیره کیش افتتاح می‌شود.

صالح‌آبادی با بیان اینکه مقدمات راه‌اندازی فاز نخست بورس نفت فراهم شده است، اظهار داشت: با افتتاح فاز نخست این طرح، معاملات فرآورده‌های نفتی در ساختار بورس کالای ایران انجام خواهد شد. فاز دوم، عرضه نفت خام است که جنبه‌های متعددی برای ورود این کالا در بورس اوراق بهادار وجود دارد.

وی ادامه داد: در طرح ارائه شده به دولت، پیشنهاد تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های نفت، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شده است تا مطالعات لازم برای راه اندازی بورس بین‌المللی نفت انجام شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بورس بین‌المللی نفت خام سال آینده بر اساس مطالعات این کار گروه راه‌اندازی خواهد شد.

صالح آبادی گفت: به‌طور حتم راه‌اندازی فازهای اول و دوم بورس نفت، نقش بسزایی در تحقق ایده بورس بین‌المللی نفت خواهد داشت.

ابزار مشتقه

عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس هم اعلام کرد: آماده‌ترین محیط و بهترین راه برای معامله محصولات پتروشیمی‌، بورس کالاست که این محصولات می‌توانند به راحتی در این بورس مورد معامله قرار گیرند و دیگر نیازی به راه‌اندازی بورس نفت و معامله این محصولات در آن نیست.

نصرالله برزنی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با راه‌اندازی بورس کالا قرار است انواع کالا‌های صنعتی و کشاورزی که قابل استاندارد شدن باشد معامله شود، بنابراین محصولات پتروشیمی‌ و مشتقات نفتی به راحتی می‌توانند در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته و نیازی به ایجاد بورس نفت و معامله این محصولات در این بورس نیست.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر موضوع معامله محصولات پتروشیمی‌ در بورس کالای صنعتی مطرح شد که مسئولان وقت وزارت نفت با این موضوع موافقت نکرده و مقرر شد با خریداری ساختمانی در کیش محصولات پتروشیمی‌ نیز در این بورس معامله شود که به‌دلیل فراهم نبودن زیرساختار‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری این امر محقق نشد.

برزنی با بیان این که امکان عرضه نفت خام و گاز طبیعی در بورس کالا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: درست است که شرکت ملی سهامی‌ پتروشیمی‌ سهامدار شرکت‌های پتروشیمی‌ است ولی این محصولات کالای صنعتی بوده و زیر نظر وزارت صنایع و معادن اداره می‌شود. بنابراین در حال حاضر آماده‌ترین محیط و بهترین راه جهت معامله محصولات پتروشیمی‌ بورس کالایی است.

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد نوین در ادامه گفت: جهت راه‌اندازی بورس نفت و معاملات فیزیکی کالا، وزارت نفت و شرکت نفت به‌دلیل سابقه 100 ساله، شایسته‌ترین ارگانی است که می‌تواند عهده‌دار انجام این کار باشد. درغیر این صورت معامله نفت در فضایی ناشی و توسط کارگزاران بی‌تجربه مشکلاتی را برای اقتصاد کشور و معاملات نفتی ایجاد کرده و تحویل فیزیکی کالا موفقیت آمیز نخواهد بود.

عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس معامله ابزار مشتقه در بورس نفت و کالا را مهم‌ترین عنصر این بازار‌ها دانست و عنوان کرد: تاکنون امکانات و شرایط راه‌اندازی ابزار مشتقه مرتبط با نفت طراحی نشده است، بنابراین زمان بیشتری برای راه‌اندازی بورس نفت به شکل کامل وجود دارد.

کد خبر 41833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز