رأی دهندگان کره جنوبی روز چهارشنبه 28 آذر برای انتخاب رئیس‌جمهوری آینده کشورشان به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا شاید حکومت 10 ساله‌ رهبران لیبرال پایان یابد.

به گزارش رویترز، درصورتی که لی میونگ باک، کاندیدای محافظه کار به سمت ریاست‌جمهوری کره جنوبی انتخاب شود از زمان شروع انتخابات دمکراتیک در سال 1987 تا کنون، اولین رهبر تجاری خواهد بود که به این سمت منصوب می‌شود.

 لی میونگ باک در سن 36 سالگی به سمت رئیس اجرایی بخش ساختمان‌سازی‌ کمپانی هیوندای رسیده و شهردار سابق سئول هم بوده است.

یکی از مخالفان دولت کنونی کره جنوبی در این باره می گوید: با توجه به نارضایتی مردم از دولت چپ‌گرای روموهیون، که به ترمیم سرسری اقتصاد کره جنوبی پرداخته و باعث افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن شده است حتی اگر محافظه‌کاران یک سگ را  نامزد کنند، باز هم پیروز خواهند شد.

لی میونگ باک، متعهد شده است که درصورت رسیدن به این مقام رشد اقتصادی کره جنوبی را به 7‌درصد برساند.

وی وعده داده است درصورت ورودش به کاخ ریاست جمهوری مقررات دست و پاگیر بر سر راه تجارت را از بین برده و کشور را برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب‌تر خواهد کرد.

کره شمالی که در دوره تصدی روموهیون از کمک‌های فراوان کره جنوبی برخوردار بوده احتمالاً در دوره‌ لی میونگ باک، بامشکلاتی مواجه خواهد شد.

لی اعلام کرده است که سیاست‌های سئول در قبال کره شمالی را مورد بازبینی قرار خواهد داد و کمک به این کشور را به پیشرفت در پایان یافتن برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ منوط کرده است.

در حالی که به‌نظر می آید لی میونگ‌باک بیشترین شانس را برای رسیدن به این پست دارد پارلمان کره دستور بازرسی پرونده او را به خاطر تخلفات اقتصادی صادر کرده است.

وی ماه گذشته هم توسط وزارت دادگستری کره به کلاهبرداری متهم شده بود که در نهایت تبرئه شد.