دوشنبه ۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

ترجمه محمد کرباسی: بالاخره با شکست لیبرال‌ها در کره جنوبی مخالفان بعد از 10 سال در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به پیروزی بزرگی رسیدند.

با انتخاب لی‌میونگ باک محافظه کار پیش‌بینی می‌شود که در اقتصاد  و سیاست این کشور تغییرهای فراوانی به وجود بیاید. مهمترین تغییر، مربوط به  رابطه با کره شمالی است که فعلا کشوری با تجهیزات هسته‌ای حساب می‌شود.

لی تقریبا نصف آرای انتخابات را به نفع خودش جمع کرد. یعنی 2 برابر رقیب اصلی اش چانگ دانگ یانگ که نامزد ائتلاف احزاب لیبرال در این کشور بود. بعد از 10 سال که لیبرال‌ها روابط خوبی را با کره شمالی برنامه‌ریزی کرده بودند این بار مردم رأی متفاوتی به صندوق‌ها ریختند. رأی کره ای‌ها نشان داد آنها دیگر تحمل نبود آزادی را ندارند و خواستار ثبات اقتصادی هستند.

از هر لحاظ که حساب کنید مسائل اقتصادی مهم‌ترین نگرانی لی میونگ باک بعد از رفتن به دفتر ریاست‌جمهوری در 25 فوریه سال آینده میلادی خواهد بود. چند سال قبل او شهردار سئول بود و با این تجربه مدیریتی و اقتصادی انتظار می‌رود او در مقام جدیدش مفید باشد.

رئیس‌جمهوری آینده طرحی را برنامه‌ریزی کرده است تا بر اساس آن با کاهش مالیات‌ها وضع فعلی اصلاح شود. او قصد دارد با این کار به سازمان‌های تجاری کوچک امید فعالیت بدهد و وضعیت سرمایه‌گذاران هم به ثبات برسد. مسائل اقتصادی همان چیزهایی هستند که مردم کره جنوبی به خاطر آن،  او را انتخاب کرده‌اند.

روابط سیاست خارجی کره جنوبی هم در دوره جدید این کشور تغییر خواهد کرد. تا قبل از این دولت قبلی رومو هیون درصدد ایجاد گسترش روابط حسنه با کره شمالی بود  به  این  امید که رهبران پیونگ یانگ این کشور را برای حل مشکلات سیاسی- نظامی خود کمک کنند.

حالا انتظار می‌رود که لی میونگ باک برعکس رفتار کند. لی بعد از پیروزی در انتخابات تأکید کرد که نتیجه این انتخابات به همه نشان داد که به زودی موقعیتی که با کارهای مسئولان قبلی برای رضایت کره شمالی ایجاد شده بود تغییر خواهد کرد.

لی میونگ باک ارتباط 2 طرفه با کره شمالی را تنها مشروط به حذف سلاح‌های اتمی این کشور کرده است؛ مسئله‌ای که هنوز برآورده نشده است.

اما این حرف‌ها به معنای آن نیست که رئیس‌جمهوری جدید همه توافق‌های قبلی بین 2 کشور را کنار می‌گذارد.مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی به صورت 6  جانبه و با حضور کشورهای روسیه، چین، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی صورت می‌گیرد؛  طرحی که به کندی پیش می‌رود.

آمریکایی‌ها قول داده‌اند درصورت خلع سلاح هسته‌ای، نام کره شمالی را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کنند. لی میونگ باک قول داده است که فعالیتش را در این هیئت 6 جانبه ادامه دهد و برای موفقیت آمریکایی‌ها در این روند کمک کند.

ولی او نمی‌خواهد مانند دولت قبلی درصورت تیره شدن روابط آمریکا و کره شمالی از پیونگ یانگ حمایت کند.

دولت لیبرال قبلی در سال‌های گذشته توافق‌های مختلف اقتصادی با کره‌شمالی داشته است؛ توافق‌های اقتصادی که به‌طور حتم رئیس‌جمهوری جدید هم نمی‌تواند از آن صرف‌نظر کند.

او به تازگی اعلام کرده است که انتقاد‌های دوستانه باعث پیشرفت جامعه کره شمالی خواهد شد و او این کشور را برای برطرف کردن شک‌های بین‌المللی تشویق خواهد کرد.

en.rian.ru
20 دسامبر2007

کد خبر 40042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز