گروه بورس: سهام نخستین شرکت نفتی تا آخر هفته آینده در بورس تهران عرضه می‌شود.

مسئولان سازمان خصوصی‌سازی در شرایطی از عرضه سهام پتروشیمی فناوران خبر می‌دهند که طبق اطلاعات دریافتی، وزارت نفت هنوز وکالتنامه فروش سهام این شرکت را به سازمان عرضه کننده، یعنی خصوصی‌سازی تحویل نداده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری به ماهشهر، سیدمهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی، در حاشیه بازدید کارگزاران و مدیران شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری از پتروشیمی فن‌آوران اعلام کرد: سهام این شرکت در یکی از روزهای سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته آینده در تالار بورس عرضه می‌شود. قرار است پیش از عرضه در روزهای شنبه یا یکشنبه یک جلسه معارفه دیگر با سرمایه‌گذاران برگزار شود.

بــه گـفته عقــدایی، سـازمـان خصوصی‌سازی، در روز عرضه اولـیه، 5 درصد سهام پتروشیمی فناوران را به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌فروشد و سایر سهامداران شامل تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی نفت نیز در مجموع یک درصد سهام را عرضه می‌کنند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی قول داد: تا جایی که بازار کشش داشته باشد، در طول یک ماه آینده، 9 درصد دیگر از سهام شرکت پتروشیمی فن آوران را در بازار عرضه کند.

خارک دوم

اما پتروشیمی فن آوران را با توجه به نوع تولید آن باید به نوعی «خارک دوم» نامید، زیرا از نظر نوع تولید یعنی متانول شباهت‌های بسیاری میان این شرکت و پتروشیمی خارک وجود دارد.

اما در عین حال تفاوت کار در اینجاست که خوراک و ماده اولیه تولید در پتروشیمی فن آوران از شبکه گاز سراسری تامین می‌شود و در صورت کمبود گاز برای مصارف خانگی در زمستان‌های سرد عملا تولید در این شرکت متوقف می‌شود اما در پتروشیمی خارک چنین مشکلی وجود ندارد.

ولی از سوی دیگر بنا به گفته  احمدرضا اشتری، مدیر عامل شرکت پتروشیمی فن آوران، کیفیت متانول تولیدی در این شرکت از سایر شرکت‌های خاورمیانه‌ای بالاتر است.

معرفی فناوران

آن‌طور که مدیر عامل پتروشیمی فناوران اعلام کرد: ظرفیت تولید متانول در این واحد پتروشیمی یک میلیون تن در سال است که طبق برنامه 740 هزار تن آن صادر خواهد شد.

اشتری در عین حال تاکید کرد: طی سال جاری ماهانه 70 هزار تن متانول در این شرکت تولید شده که پیش‌بینی می‌شود، حجم تولید تا پایان امسال به 730 هزار تن برسد.

او تاکید کرد: در نیمه نخست سال سود کسب شده برای هر سهم پتروشیمی فناوران به دلیل تعمیرات پایین بوده، ولی رقم سود کسب شده در 8 ماه به 100 تومان رسید که پیش‌بینی می‌شود سود هر سهم پتروشیمی فناوران تا پایان سال به 129 تومان و میزان فروش خالص شرکت به 238 میلیارد تومان برسد.

رشد قیمت متانول

اشتری با اشاره به روند قیمت متانول در بازار جهانی گفت: در طول سال گذشته قیمت این محصول روبه افزایش بوده و عمدتا روی ارقام بالاتر از 500 دلار به فروش رفته است.

او تاکید کرد: در حال حاضر متانول تولیدی در پتروشیمی فن‌آوران با 30درصد تخفیف به پتروشیمی بندر امام (ره) تحویل داده می‌شود که در حال پیگیری برای حذف این تخفیف هستیم که در صورت تحقق این امر سود سهام پتروشیمی فناوران به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

او تصریح کرد: سود شرکت قطعا از 129 تومان پیش‌بینی شده فراتر خواهد رفت زیرا رقم فروش را بسیار پایین و محتاطانه در نظر گرفته‌ایم.

انتخاب 36 شرکت نفتی

از سوی دیگر، رئیس ستاد اصل 44 شرکت ملی نفت به فارس  گفت: براساس آخرین مصوبات و تصمیمات هیأت عالی واگذاری، 36 شرکت نفتی برای واگذاری در قالب اصل 44 برای سال‌جاری تعیین شده‌اند.

علی کاردر، درخصوص آخرین وضعیت واگذاری شرکت‌های نفتی اظهار داشت: گروه‌های کارشناسی بورس و سازمان خصوصی‌سازی در شرکت حفاری شمال مشغول برآورد و محاسبه قیمت پایه برای پذیرش در بورس هستند.

به گفته وی، تعیین قیمت پایه و نحوه واگذاری این شرکت‌ها در بورس قدری زمان بر است، به همین دلیل روند واگذاری‌ها به نوعی کند به‌نظر می‌رسد. اکثریت قریب به اتفاق این 36 شرکت را شرکت‌های وابسته به صنایع پتروشیمی تشکیل می‌دهند.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود قیمت پایه شرکت حفاری شمال تا پایان دی‌ماه، شرکت پتروشیمی فن‌آوران تا 2 هفته دیگر و پالایشگاه‌ها بهمن‌ماه مشخص شود.

برچسب‌ها