همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در آذربایجان غربی گفت: آب سیمینه‌رود این شهرستان که یکی از رودخانه‌های مهم فصلی منتهی به دریاچه ارومیه به شمار می‌رود، در پی بارش برف و باران جاری شد.

به گزارش ايرنا، محمد احمدی گفت: با توجه به بارش اخیر باران و برف که در ارتفاعات منطقه و در سرشاخه‌های سیمینه‌رود صورت گرفت، آب در این رودخانه با 2 ماه تاخیر نسبت به سال قبل دوباره جاری شد.

وی اظهار کرد: اکنون آب وارد حوضه آبریز بوکان و موجب خوشحالی مردم این شهرستان شده است به طوری که برخی شهروندان برای دیدن جریان آب در بستر رودخانه به سیل بند روستای "کوسه" و "پارک ساحلی" که در کنار سیمینه‌رود قرار دارد، می‌روند.

احمدی بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌های متعدد از سال 1385 تاکنون رودخانه پر آب سیمینه‌رود از حالت دائمی خارج و به رودخانه فصلی تبدیل شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان اضافه کرد: آب این رودخانه اکنون به طرف اراضی پايین دشت بوکان و میاندوآب جاری شده است.

رودخانه سیمینه‌رود از رودهای مهم آذربایجان غربی است که از کوهستان‌های منطقه مهاباد، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شهر بوکان و اطراف شهر میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

شهرستان بوکان مابین 2 رودخانه سیمینه‌رود و زرینه‌رود در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

رودخانه سیمینه‌رود در آذربایجان غربی و در بخش گسترده‌ای از حوزه استحفاظی شهرستان بوکان قرار دارد.

رودخانه سیمینه‌رود از جنوب شهرستان میاندوآب گذشته، زمین‌های فراوانی را در محدوده میاندوآب آبیاری می‌کند.

طول سیمینه‌رود 200 کیلومتر و مساحت حوضه آبگیر آن در محل "داشبند" 2090 کیلومتر مربع و متوسط آب سالانه آن معادل 640 میلیون متر مکعب است.

شهرستان بوکان با 251 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.