رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزشوپرورش در نشستی خبری با موضوع "تکلیف نوروزی دانشآموزان ابتدایی" افزود: در سالهای گذشته با توجه به فاصله گرفتن کودکان از محیط مدرسه در تعطيلات نوروز، برای جلوگیری از اختلال در یادگیری، پیک نوروزی تهیه و در اختیارشان قرار میگرفت.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بررسیها نشان داد پیکهای نوروزی در تثبیت و تعمیق یادگیری چندان نقشی نداشتند.دانشآموزان در طول تعطیلات درگیر چالشهای تکمیل پیک بودند و معمولا در آخرین ساعتهاي تعطیلات با همراهی خانواده پیک را حل میکردند.
به گزارش ایسنا، حکیم زاده افزود: در سال تحصیلی ۹۲_۹۳ دستورالعمل جدیدی تدوین شد که بر کتابخوانی، مطالعه، گفتوگو و مهارتهای اجتماعی تاکید شده و مقرر شد استانها از تولید پیکهای متمرکز خودداری کنند و برنامههایی برای توانمندسازی معلمان داشته باشند اما برخی معلمان توانایی تولید تکالیف نوروزی را نداشتند و به دلیل كمبود وقت و فشرده بودن زمان، ممكن بود رونویسی و کپی و تکثیر تمارین را جایگزین کنند.
او افزود: تصمیم گرفتیم برای آشتیدادن کودکان با قصه و داستان، قصهخوانی، قصه شنیدن و قصهگویی را به عنوان تکلیف نوروزی کودکانمان در ایام نوروز درنظر بگیریم. در ارزشهای داستان به عنوان قالب اساسی شکی نیست و داستان زبان قرآن است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز بازیهای کامپیوتری با تلفن همراه و رايانه فراوان شده و ما بزرگترها نیز وقت زیادی را به آن اختصاص میدهیم و سرانه مطالعه پایین آمده است، گفت: «۷.۵ میلیون دانشآموز، ۷.۵ میلیون کتاب» شعار ماست.
حکیمزاده ادامه داد: تقویت مهارتهای خواندنی شنیداری و گفتاری، ابراز وجود و پرورش قوه تفکر و خلاقیت و به رسمیت شناختن حق انتخاب دانش آموزان با هدایت و راهبری معلمان از جمله اهداف مدنظر این طرح و فعالیت است.
او درباره وظایف و تکلیف دانشآموز در ایام نوروز طبق دستورالعمل جدید اظهار کرد: در این طرح از دانشآموز خواندن کتاب داستان و تهیه خلاصه کتاب، نوشتن قصه و روایت داستان خوانده شده،خواسته میشود.. همچنين حتما از دانشآموز خواسته میشود اطلاعات کتاب مانند ناشر را در بالای برگههای خود بنویسند که مقدمهای بر پژوهشگری است.
او گفت: روایت داستانگونه سفرهای نوروزی نیز در این دستورالعمل امکانپذیر است. کودکان میتوانند داستانهایی را از پد رو مادر و یا بقيه بزرگترها بشنوند و آن را بنویسند. یا کتابی را بخوانند و خانواده آن را ضبط کنند.
ارسال دستورالعمل انتخاب کتب مناسب، بهزودی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی انتخاب کتب برای دانش آموزان گفت: در مرحله اول حق انتخاب را برای دانشآموزان به رسمیت میشناسیم اما با توجه به اینکه خانوادهها و مدارس نیز شریک اساسی طرح هستند میتوانند در این زمینه کمک کنند. در دستورالعملی که بهزودی ارسال میشود توصیههایی برای معلمان برای انتخاب کتاب مناسب با رده سنی آمده است.
حکیم زاده گفت: امیدواریم معلمان و خانواده ها یا توجه به ویژگیهای کتب مناسب، محتوای خوبی در اختیار کودکان قرار دهند.
او در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجو دارد تا این تکلیف نیز شبیه موضوع انشای تابستان خود را چگونه گذراندهاید نشود؟ گفت: لذت شنیدن قصه از مادربزرگها برای همه ما به جا مانده و فکر نمیکنم جایی برای تمسخر داشته باشد. داستانخوانی و داستاننویسی میتواند مهارت خواندن و نوشتن را پرورش دهد. از استانها خواستهایم جلسههاي توجیهی برای معلمان برگزار شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: نمایشگاهی از تولیدات و فعالیتهای دانش آموزان برپا میکنیم و مستمرا با استانها در ارتباط خواهیم بود که طرح بهخوبی هدایت و راهبری شود.
گزارشهاي نگرانکننده از سودجوییهای اقتصادی پیکهای نوروزی
حکیمزاده درباه تعامل با سایر نهادهای فرهنگی گفت: همه ما یک هدف مشترک داریم و پیشبینی میکنم سایر نهادهای ذیربط ما را یاری خواهند کرد . از همکاری سایر نهادها استقبال میکنیم. متاسفانه پیکهای نوروزی تکراری و کلیشهای شده بودند و خلاقیت در تکالیف نوروزی مورد توجه نبود. ما در مواردی گزارشهاي نگرانکننده از برخی سودجوییهای اقتصادی داشتیم و فعالیت مناسبی نبود.
او تاکید کرد: ما رقیب وزارت ارشاد یا نهادهای دیگر نیستیم و طبق سند تحول بنیادین مسئول تربیت کودکان هستیم. میخواهیم داستانها را به زندگی کودکان برگردانیم.
ما دست یاری به سمت تمام نهادهای دخیل از جمله وزارت ارشاد، رسانه ملی و رسانهها دراز میکنیم تا این طرح خوب نهادینه شود.