محمدرضا منصوریان: بلافاصله بعد از پایان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان و بزرگسالان باشگاه‌های آسیا در شهر دمشق، بهرام افشارزاده، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در واکنشی تازه اعلام کرد از این تاریخ به بعد هیچ حمایتی از علی مرادی، دبیرکل کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا انجام نخواهد داد.

 این گفته افشارزاده مغایر با رفتارهای گذشته وی در جهت حمایت از مرادی بود که بارها بر این مسئله تأکید کرده بود حفظ کرسی‌های بین‌المللی یکی از نیازهای جدی ورزش ایران از جمله وزنه‌برداری است و به همین دلیل او تا قبل از مسابقات سوریه این کار را انجام می‌داد.

 حتی در مسابقات قهرمانی آسیا در اردن هم این روابط به اندازه‌ای صمیمانه شد که مرادی برای رفع مشکلات تیم اعزامی ایران وسیله شخصی خود را در اختیار گروه ایرانی قرارداد. حالا ظاهراً در مسابقات سوریه اتفاقاتی رخ داده که روابط گذشته رو به سردی گراییده است.

 بلافاصله بعد از اظهارات تازه افشارزاده در رابطه با علی مرادی، روابط عمومی فدراسیون وزنه‌برداری هم خبری را منتشر کرد که پرچم ایران از بولتن کنفدراسیون آسیا که همزمان با رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا در دمشق توزیع شده، حذف شده است. در متن ارسالی روابط عمومی آمده است: مدتی است عده‌ای در تلاشند تا نام و اعتبار ورزش ایران را در سطح قاره کهن بی‌اعتبار کرده و موجودیت آن را زیر سئوال ببرند.

بر این اساس و بعد از بحث نبود پرچم ایران در سالن محل برگزاری رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جوانان و نوجوانان آسیا (سالن القصر شهر امان کشور اردن) که با اعتراض شدید سرپرست تیم ایران مواجه شد، این بار افرادی معلوم‌الحال که مسئولیت چاپ بولتن کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا را برعهده داشته‌اند در تلاشند تا پرچم و نقشه ایران را نیز از اطلس ورزشی آسیا حذف کنند.

روابط عمومی فدراسیون وزنه‌برداری همچنین اضافه کرده در آخرین بولتن کنفدراسیون آسیا که همزمان با آغاز رقابت‌های وزنه‌برداری جام باشگاه‌های آسیا در دمشق سوریه چاپ و توزیع شد، به رغم آنکه ایران با 3 تیم کامل و قدرتمند در مسابقات شرکت کرده بود اما مجدداً پرچم و نقشه ایران در اطلس آسیایی درج نشد و به جای آن پرچم کشورهایی نظیر چین و تایلند که اصلاً قرار نبود در مسابقات حضور داشته باشند، به چاپ رسیده بود.

فدراسیون وزنه‌برداری ایران نیز در این باره اعلام کرده برخورد قاطع با این حرکت و همچنین اعلام عذرخواهی مقصران در اولویت کاری آن فدراسیون قرار گرفته و به زودی گزارش این حرکات و فعالیت‌های مسئولان کنفدراسیون به مقامات عالی ورزشی کشورمان و همچنین مسئولان فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری ارسال خواهد شد تا در این مورد رسیدگی لازم صورت گیرد.

مطمئناً در صورتی که بی‌احترامی به کشورمان ادامه یابد فدراسیون وزنه‌برداری ایران نیز با وجود تمام اعتقادی که به حضوری موفق در میادین بین‌المللی به خصوص قاره‌ای دارد، این مسابقات را تحریم خواهد کرد.

 این اتفاقات در حالی شکل گرفته است که فدراسیون وزنه‌برداری، کیفیت مسابقات سوریه را نامناسب قلمداد کرده و بی‌نظمی‌های پی‌درپی در خلال برگزاری این رقابت‌ها را مورد توجه قرار داده است. در مسابقات سوریه تیم‌های اعزامی ایران در هر دو رده جوانان و بزرگسالان به مقام قهرمانی رسیدند. تیم چین که قدرت اول وزنه‌برداری آسیاست در مسابقات سوریه شرکت نکرد.

پاسخ مرادی به فدراسیون وزنه‌برداری

علی مرادی، دبیرکل وزنه‌برداری آسیا اما دیروز در گفت‌وگویی مطالب اعلام شده از سوی روابط عمومی فدراسیون وزنه‌برداری را تکذیب کرد و گفت: متأسفانه آنها مشکلات خود را به دیگران نسبت می‌دهند.

 در مسابقات اردن نفراتی که به این کشور آمده بودند در شروع مسابقات حتی فراموش کرده بودند پرچم ایران را در مراسم افتتاحیه با خود به محل سالن برگزاری مسابقات بیاورند که من وسیله خود را در اختیار آنها قرار دادم تا هرچه زودتر پرچم را از هتل به سالن برسانند. آنها حتی به طور نامناسبی در اردن لباس می‌پوشیدند که این عمل آنها مورد اعتراض تیم‌های مسلمان قرار گرفته بود.

وی در رابطه با چاپ عکس پرچم ایران در بولتن کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا هم مدعی شد، ما پرچم هیچ کشوری را در آخرین بولتن این کنفدراسیون چاپ نکرده‌ایم، چراکه اصلاً چاپ آن هیچ ضرورتی ندارد. این بولتن در سایت کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا وجود دارد و می‌توان به راحتی آن را رؤیت کرد. وی در مورد چاپ بولتن در مسابقات سوریه هم اظهار داشت: بولتنی که سوریه چاپ کرده است مورد اعتراض کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا قرار گرفت که بلافاصله هم جمع‌آوری شد.

 مرادی در پایان اضافه کرد: عملکرد کاروان‌های اعزامی ایران به مسابقات اردن و سوریه کاملاً مشخص است و ما نیز ضمن اعتراض به فدراسیون وزنه‌برداری که باید دقت نظر بیشتری در رابطه با افراد زیرمجموعه خود داشته باشد،‌ گزارش کامل آن را به اطلاع مقامات و مسئولین عالی‌رتبه کشور خواهیم رساند.

 10 وزنه‌بردار در راه پکن

 فدراسیون وزنه‌برداری برای افزایش توان وزنه‌برداران حاضر در اردوی تیم‌ملی دو مرحله اردوی تدارکاتی برون‌مرزی را در کشور چین در دستورکار خود قرار داده است. اولین مرحله این اردو قرار است از روز 10 دی‌ماه با حضور 01 وزنه‌بردار در شهر پکن آغاز شود. اسامی نفرات شرکت‌کننده در اردوی پکن به این شرح اعلام شده است: مجید عسگری، جابر بهروزی، مهدی محمدی، کیانوش رستمی، محمد زارعی، حسین آبرون، حامد ابراهیمی، جمشید برزه‌کار، انوش آرمک و رشید شریفی.