محمدرضا منصوریان: رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری 3 روز در تهران میهمان ویژه فدراسیون وزنه‌برداری ایران بود.

تاماش آیان مانند سفرهای قبلی خود به پاس احترام به یاد و خاطره مرحوم نامجو به تهران سفرکرد. او در تهران با استقبال خوبی روبه‌رو شد. حرف‌هایش را هم زد و رفت. آیان هیچ قولی برای کاهش دوره محرومیت وزنه‌برداران دوپینگی ایران نداد و فقط گفت: «متأسفم.» آیان در این گفت‌وگو پاسخگوی سئوالات ما شد.

  •  چهارمین بار است که به ایران سفر می‌کنید. کشور ما نسبت به گذشته چه تفاوت‌هایی کرده است؟

 من در سفرهای قبلی‌ام فرصت حضور کافی در تهران را نداشتم اما امروز پایتخت ایران را شهری زیبا با مردمی بسیار خونگرم دیدم. تهران از بسیاری شهرهای بزرگ اروپا هم دیدنی‌تر است. متأسفانه فرصت دیدار از دیگر شهرهای ایران مثل اصفهان و شیراز را پیدا نکردم ولی می‌دانم که آن شهرها هم خیلی جذاب هستند. در کل امروز ایران کشور مطرحی در جهان است.

  • گویا شما مربی فوتبال هم هستید؟

 بله، من فوتبال را خیلی دوست دارم. حکم مربیگری فوتبال در رده‌های بالا را نیز دارم اما همیشه انتخاب اول من وزنه‌برداری است.

  •  با گروهی از پیشکسوتان ورزش ایران هم ملاقات کردید.

 بله، خیلی فوق‌العاده بود. من بعد از سال‌های طولانی استاد نصیری را دیدم. برایم خارق‌العاده بود. گریه کردم.

  • مرحوم نامجو را می‌شناختید؟

 بله، او یکی از معروف‌ترین وزنه‌برداران ایران بوده که افتخارات فراوانی برای کشورش به دست آورده است. او تا 40 سالگی وزنه‌برداری می‌کرد.

  •  وزنه‌برداری ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 ورزش وزنه‌برداری بدون ایران وجود ندارد. پایه اصلی وزنه‌برداری دنیا ایران است. شما قهرمانان جهان و المپیک را دارید، رکورددار دارید. وزنه‌برداری ایران در حال حرکت در جهت اصلی خود است.

  •  اما دنیا، وزنه‌برداری امروز ایران را فقط با رضازاده می‌شناسد.

رضازاده فقط محبوب ایرانی‌ها نیست. او ورزشکاری جهانی است و پرچم برافراشته وزنه‌برداری دنیاست. رضازاده برای دنیا ارزش فراوانی دارد. او سمبل وزنه‌برداری جهان است.

  • به نظر شما رضازاده می‌تواند سومین طلای المپیک خود را در پکن بگیرد؟

 او یک ستاره است اما همیشه ستاره بودن امتیاز قهرمانی نیست. رضازاده در پکن حریفانی دارد که آنها هم با آمادگی خوبی در این مسابقات شرکت می‌کنند. در تهران شنیدم او تمرینات جدی خود را برای حضور در المپیک آغاز کرده است. رضازاده حتی با دارا بودن 80 درصد شرایط گذشته شانس اول قهرمانی در المپیک است.

  • محرومین وزنه‌برداری ایران شانس‌ بخشش دارند؟

 متأسفیم که تعدادی از وزنه‌برداران ایرانی به دلیل استفاده از مواد نیروزا تنبیه و محروم شده‌اند. بعضی اوقات پیش می‌آید که شما بچه‌های خود را تنبیه می‌کنید. دوپینگ یک موضوع کاملاً جدی در وزنه‌برداری است. دوپینگ مثل بودن یا نبودن است. همه ورزش‌ها با دوپینگی‌ها برخورد جدی می‌کنند. می‌دانم که این محرومیت برای وزنه‌برداری ایران شوک بزرگی بود اما اگر ما عکس‌العمل نشان نمی‌دادیم، صدای وادا و کمیته بین‌المللی المپیک درمی‌آمد. همه باید از این پدیده شوم دور شوند. طبق مقررات حتی در صورت بخشش هم وزنه‌برداران محروم، شانسی برای حضور در المپیک پکن ندارند.

  • چرا تا پایان مسابقات جام نامجو در ایران نمی‌مانید؟

 من در لوزان سوئیس با اعضای کمیته بین‌الملل المپیک جلسه داشتم اما به دلیل اهمیت جام نامجو به ایران آمدم. طبق برنامه باید به شیلی بروم.

  • تصور شما از آینده وزنه‌برداری ایران چیست؟

 برای کسب موفقیت‌های بیشتر همه با هم باید در یک راه مستقیم حرکت کنند. ایران استعدادهای زیادی در وزنه‌برداری دارد. مطمئن هستم که وزنه‌برداری ایران راه خود را به سوی رشد پیدا می‌کند. نسل کنونی در ایران چنانچه به راهی که آن را آغاز کرده ادامه دهد، موقعیت مناسبی در المپیک 2012 لندن خواهد داشت. با توجه به امکاناتی که در ورزشگاه آزادی تهران دیدم، باید وزنه‌برداری ایران پویاتر باشد.

کد خبر 44381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز