همشهری آنلاین: سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه نیاز اقتصادی به ادامه غنی سازی اورانیوم از سوی ایران نمی بیند.

به گزارش خبرگزاری نووستی، وی طی مصاحبه‌ای با روزنامه ورمیا نووستی گفت: از نظر ما ایران هیچگونه نیاز اقتصادی به ادامه برنامه غنی سازی اورانیوم ندارد. تلاش ما متقاعد ساختن ایرانیان است که توقف این برنامه به نفع خود آنهاست چرا که بلافاصله مذاکرات با گروه "1+5" از جمله آمریکا آغاز می شود.

روسیه که در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر به ایران کمک می‌کند اولین محموله سوخت هسته ای مورد نیاز این نیروگاه را به ایران تحویل داد.

لاوروف گفت: این مذاکرات (با روسیه، آمریکا، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان) باید یکبار و برای همیشه همه تردیدها نسبت به اینکه برنامه هسته‌ای ایران به غیر از صرفاً صلح‌آمیز بودن آن جهات فرعی دیگری هم می تواند داشته باشد را رفع کند. توافق ایران برای چنین ادامه ای پاسخگوی منافع همه است.

وی تاکید کرد که روسیه به تعهدات خویش در مورد احداث نیروگاه بوشهر عمل می کند. لاوروف یادآوری نمود: امسال میان ما و ایرانی ها در مورد این پروژه مسائلی بوجود آمد. اما اینها سیاسی نبوده بلکه ماهیت فنی و مالی داشتند و عاقبت هم حل شدند.

وی ادامه داد: بعد از آن ما هم به وظیفه خویش درخصوص ارائه سوخت هسته ای عمل نمودیم.

وی معتقد است که مسائل بوجود آمده در رابطه با برنامه هسته ای ایران رفع شدنی هستند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: بر خلاف کوزوو هدف نهایی (کل جامعه جهانی) در اینجا منطبق است بر تامین حفظ رژیم منع گسترش سلاح کشتار جمعی  و دستیابی به راه حلی که حق ایران را بر استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز برسمیت بشناسد. وی با بیان اینکه اختلاف نظر در روش حل آنست، گفت مسئله دشوار اما رفع شدنی به نظر می رسد.

در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکایی‌ها تغییر رژیم ایران را در اهداف خود در نظر ندارند، لاوروف پاسخ داد که این هدفی جانبی است.

وی گفت: اگر درحین پیشبرد اعلامیه های عنوان شده (متقاعد شدن به این امر که برنامه هسته ای ایران صلح آمیزبوده و بخش نظامی ندارد) شرکای آمریکایی ما بدنبال هدف تغییر رژیم باشند، این از لحاظ منطق شراکت صحیح نیست. این مسئله به نوعی تغییر مفاهیم است و ما با آن مخالفت خواهیم کرد.

وی گفت: به ما قول داده اند که هیچگونه اهداف پشت پرده ای وجود ندارد. اما ما خواستار  اثبات آن در عمل هستیم. از جمله باید برای پیشرفت مثبت ایران در همکاری با آژانس ارزش قائل شد و همچنین باید به توافقی که از ابتدا وجود داشت بازگردیم: یعنی توقف برنامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران هدف اصلی نبوده بلکه ابزاری برای متقاعد شدن به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است.