گروه بین‌الملل: مطبوعات رژیم صهیونیستی از ملاقات محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل، خبر دادند.

روزنامه هاآرتص دیروز نوشت: این 2 مقام برای برطرف کردن موانع موجود بر سر آغاز مذاکرات صلح در مقر اولمرت در بیت المقدس با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.

این روزنامه می افزاید: در حالی که طرح ادامه شهرک‌سازی در بیت المقدس تنش های بسیاری را بین 2 طرف ایجاد کرده است، عباس و اولمرت می کوشند مسیر آغاز مذاکرات در سال 2008 را هموار سازند.

یک مقام بلند پایه رژیم صهیونیستی به خبرگزاری فرانسه گفت: انتظار می‌رود که اولمرت به عباس اعلام کند با وجود اختلاف نظر زیادی که بین آنها وجود دارد و موانعی که ممکن است در مسیر این گفت‌وگو ایجاد شود، به مذاکرات خود در این زمینه ادامه دهند.

این در حالی است که صائب عریقات، گفت‌وگو کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در این باره گفت: قرار است اولمرت و عباس در دیدار امروز درباره مذاکرات صلح که در نوامبر گذشته در کنفرانس آناپولیس آغاز شده، با هم بحث و تبادل نظر کنند.

در شرایطی که مقامات دولت فلسطین از دولت اسرائیل خواسته‌اند کلیه‌ فعالیت‌های خود را در رابطه با ساخت و ساز شهرک‌های یهودی‌نشین متوقف سازد، روزنامه لس آنجلس تایمز با درج مقاله‌ای با عنوان «مذاکرات بی نتیجه» در شماره دیروز خود نوشت: با توجه به نقض توافقات انجام شده در خصوص شهرک‌سازی از سوی تل آویو، بعید به نظر می رسد این انتخابات نتیجه ای در بر داشته باشد.

رژیم صهیونیستی مدتی پیش با تصویب بودجه چند میلیون دلاری برای ساخت 750 واحد مسکونی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین عملاً نشان داد که به تعهداتش در کنفرانس آناپولیس و طرح نقشه راه پایبند نیست.

دور دوم گفت وگوها بین تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل دوشنبه شب در قدس بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت؛ در حالی‌که طرف فلسطینی خواهان توقف شهرک سازی توسط اسرائیل و طرف اسرائیلی نیز خواهان توقف شلیک موشک از باریکه غزه به داخل مناطق صهیونیست‌نشین بود.

روزنامه اینترنشنال هرالد تریبیون نیز نوشت: تا زمانی که هیچ‌کدام از 2 طرف گام‌های موثری  برای رسیدن به صلح برندارند نمی‌توان انتظار داشت که برگزاری کنفرانس های صلح بتواند وضعیت  خاورمیانه را به حالت عادی بازگرداند.

کنفرانس آناپولیس که در ماه نوامبر در آمریکا برگزار شد نیز به صراحت از رژیم صهیونیستی خواسته بود فعالیتهای شهرک‌سازی را به حالت تعلیق درآورد؛ با ادامه این فعالیت‌ها پس از کنفرانس، جامعه جهانی و حتی سران آمریکا نیز این اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار توقف آن شدند.

برچسب‌ها