گروه بین‌الملل: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، و ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل، هفته گذشته در فلسطین اشغالی برای تسهیل حصول توافق و هموار کردن مسیر برای دستیابی به این مهم با یکدیگر ملاقات کردند.

ملاقاتی که تمامی ترفند‌ها برای به تصویر کشیدن یک آغاز خوب در آن به‌کار بسته شده‌بود.

ملاقات در مقر شخصی اولمرت، لبخند‌های امیدوار کننده، فضایی کاملا دوستانه و خلاصه هر آنچه برای چند عکس یادگاری خوب لازم بود!

اقدامات رژیم صهیونیستی طی چند ماه اخیر به‌ویژه پس از کنفرانس صلح پاییزی اما از واقعیتی دیگر حکایت می‌کند. خبرگزاری‌ها، مطبوعات، شبکه‌های تلویزیونی، پایگاه‌های اینترنتی و خلاصه همه آنچه رسانه تلقی می‌شود با تعجب عنوان‌هایی این‌چنین را منتشر کردند؛

«گسترده‌ترین تهاجم نظامی اسرائیل به غزه»، «حمله گسترده ارتش اسرائیل به نابلس» و مهم‌تر از همه «ادامه شهرک‌سازی‌ در نزدیکی بیت‌المقدس».

اقدامات طرف اسرائیلی به خوبی این واقعیت را آشکار می‌سازد که کنفرانس پر زرق و برق آناپولیس، اندک تغییری را در رفتار و نگرش تل‌آویو  در قبال صلح پایدار ایجاد نکرده‌است.

در واقع طرف اسرائیلی طی یک ماه گذشته رفتاری به مراتب خصمانه‌تر از خود نشان داده‌ است تا جایی که حتی کشورهای کور و کر در حمایت از این رژیم نیز لب به اعتراض گشوده‌اند و از دولت اولمرت خواسته‌اند دست‌کم اندکی آبرو داری کند تا فضاحت آناپولیس مریلند بیش از این خودنمایی نکند.

اگرچه در ملاقات هفته گذشته دو مقام اسرائیلی و فلسطینی، ابومازن امیدوار بود با گوشزد کردن حساسیت اوضاع، اولمرت را از ادامه شهرک‌سازی‌ در بیت‌المقدس شرقی منصرف سازد اما نخست‌وزیر اسرائیل به خوبی این موضوع را برای همتای خود جا انداخت که تداوم شهرک‌سازی‌ برای وی و دولت ائتلافی‌اش، بحث ماندن و رفتن است و وی نه تنها نمی‌خواهد بلکه اساسا نخواهد توانست لودرها و جرثقیل‌های این طرح را متوقف سازد.

واقعیت این است که رژیم صهیونیستی به هیچ‌یک از تعهدات خود پس از کنفرانس آناپولیس عمل نکرده‌است؛ شهرک‌سازی‌ ادامه می‌یابد آن‌هم در نزدیکی قدس شریف، آوارگان به فلسطین اشغالی باز نخواهند گشت و کشتار بی‌رحمانه ادامه خواهد داشت.

این واقعیت تلخی است که جورج بوش در سفر سه‌شنبه خود به خاورمیانه با آن مواجه خواهد شد و باید دید تحفه سفر استاد بحران برای منطقه چه خواهد بود.

نظرسنجی موسسه مشاوره‌ای شرق نشان می‌دهد میزان محبوبیت جنبش فتح در فلسطین به شدت کاهش یافته‌است.

این نظر سنجی در اشاره به یکی از  عوامل افزایش بی‌اعتمادی مردم به فتح آمده است: 16 فلسطینی طی 2 ماه گذشته در غزه کشته‌ شده‌اند و درگیری‌های داخلی روندی فزاینده به خود گرفته‌است.

هاآرتص همچنین می‌افزاید حملات ماه گذشته اسرائیل به غزه به احتمال فراوان بر میزان محبوبیت حماس در کرانه باختری خواهد افزود.

فلسطینی‌ها به فتح اعتماد ندارند

نتایج یک نظرسنجی نشان داد میزان محبوبیت جنبش فتح به رهبری محمود عباس، در یک ماه گذشته در کرانه باختری به شدت کاهش یافته است.

بر اساس این نظرسنجی که در هاآرتص به چاپ رسید، با وجود حمایت مالی و سیاسی غرب از فتح، تنها 39 درصد فلسطینیان کرانه باختری از این حزب حمایت می‌کنند که این میزان در مقایسه با ماه گذشته نزدیک به 13 درصد کاهش یافته‌است.

1000 شرکت‌کننده در این نظرسنجی، بی‌اعتمادی به رهبران فتح را مهم‌ترین عامل در حمایت از حماس توصیف کردند.

جمیل رابه – مدیر اجرایی این نظرسنجی – در این‌باره گفت اگرچه فلسطینیان از برنامه صلح فتح حمایت می‌کنند اما این حزب را در عملی کردن این طرح و همچنین ارتقای شرایط زندگی خود ناتوان می‌دانند.

کد خبر 41091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز