توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی، دبیر جشنواره و برخی از هنرمندان به نفرات برگزیده اهدا شد.
سطح کیفی کارها بالا بود
کامبیز روشنروان که امسال دبیری جشنواره موسیقی را برعهده داشت، ارزیابی خود را از بیستوسومین جشنواره موسیقی مثبت اعلام کرد و درباره بخشهای مختلف جشنواره گفت: «در بخش سنتی تلفیقی و کلاسیک، کیفیت آثار بسیار بالا بود و گروههایی به بخش رقابتی راه پیدا کردند که از نظر کیفی در سطح بالایی بودند؛ بهطوریکه اجراهایشان، تحسین داوران و مخاطبان را برانگیخت.»
وی آثار بخش جنبی را هم از نظر کیفی بالا و با توجه به جوان بودن این گروهها، آنان را آینده حرفهای موسیقی ایران دانست.
باتوجه به اینکه بخش پاپ، اولین حضور حرفهای خود را در جشنواره موسیقی تجربه کرد، روشنروان این بخش را حرکت جدیدی در 23 دوره جشنواره اعلام کرد و افزود: «اضافه شدن بخش موسیقی پاپ باعث شد مردم و جوانان بیش از پیش به موسیقی جذب شوند و جشنواره رونق بیشتری بگیرد.»
وی حضور گروههای خارجی در جشنواره را هم مثبت ارزیابی کرد و گفت: «گروههای شرکتکننده در جشنواره، همگی از شاخصهای موسیقی هستند که در جشنوارههای بینالمللی زیادی شرکت کردهاند و ما سعی کردیم که فقط از اجرای آنان در جشنواره استفاده نکنیم؛ کلاسهایی با حضور آنان برپا کردیم که حاصل آن اجرای کنسرتی با 9 نوازنده جوان ایرانی در تالار وحدت و همچنین کلاسهایی با حضور 114 هنرجوی موسیقی ایرانی با گروه اتریشی بود.» دبیر بیستوسومین دوره جشنواره درباره اشکالات احتمالی جشنواره 23 نیز گفت: «طبیعی است که هرقدر جشنواره مثبت و پربار باشد، باز نمیتواند رضایت همه را جذب کند. با این حال بهنظرم جشنواره، جشنواره موفقی بود و توانست رضایت خیلیها را جلب کند ولی نقطهضعفهایی هم داشت که باید برطرف شود.»
تنوع سلیقه در داوری
کامبیز روشنروان از نتایج و داوری هیأت داوران نیز رضایت داشت. وی دلیل این رضایت را ترکیب هیأت داوران دانست و گفت: «سعی کردیم که افراد هیأت انتخاب، دارای دیدگاههای مختلفی باشند و همه در یک جهت فکری و نگاه خاص نباشند تا بتوانند نگاه جامعی به گروههای شرکتکننده داشته باشند و به همین دلیل گروههایی که وارد رقابت شدند، ترکیب متنوعی داشتند و داوران هم پس از مشورت و بحثهای طولانی به این ترکیب در نتایج دست یافتند.»
تا سال آینده
امسال برای نخستین بار است که دبیر جشنواره موسیقی فجر به فاصله یک سال در مراسم اختتامیه مشخص میشود و البته برای اولینبار هم هست که یک نفر برای سومینبار متوالی مسئولیت دبیری جشنواره را برعهده دارد.
کامبیز روشنروان در اینباره گفت: «خوشبختانه بهاندازه کافی تا سال آینده زمان داریم تا برنامهریزی منسجمتری انجام و در زمان بهتری فراخوان داده شود و شورای سیاستگذاری جشنواره هم سیاستهای کلان جشنواره را تعیین کند.»
او وجود دبیرخانه دائمی جشنواره را برای جشنواره ضروری دانست و افزود: «وجود دبیرخانه دائمی و نیروهای کارآمد از موارد مهم و ضروری برای حیات یک جشنواره است تا برقراری ارتباط و ساماندهی کارها در طول سال انجام شود.»
همچنین او به بودجه کافی بهعنوان یک ضرورت در کنار دبیرخانه دائمی اشاره کرد و گفت: «همه این عوامل باید در کنار هم باشد تا بتوان برای جشنواره سال بعد برنامهریزی درست و مناسبی انجام داد.»
او افزود: «قولهایی که داده شده حکایت از این دارد که جشنواره سال بعد پربارتر و بهتر از امسال خواهد بود اما تا تحقق پیدا نکند، نمیتوان نظر قطعی داد.»
همچنین او برپایی بخش موسیقی پاپ در جشنواره سال آتی را منوط به تصمیم شورای راهبردی موسیقی و شورای جشنواره موسیقی دانست.
تندیس زرین، لوح تقدیر و پول
امسال برای اولینبار جشنواره موسیقی بهصورت رقابتی برگزار و جوایز امسال در 3 بخش اهدا شد. جوایز در هر 3 بخش به نفر اول شامل لوح تقدیر، تندیس زرین و مبلغ 150 میلیون ریال، نفر دوم، لوح تقدیر و تندیس زرین و مبلغ 100 میلیون ریال و به نفر سوم لوح تقدیر، تندیس زرین و مبلغ 50 میلیون ریال اهدا شد. اسامی برگزیدگان به قرار زیر است:
در بخش موسیقی سنتی تلفیقی، جایزه سوم جشنواره به گروه جوان از تهران بهسرپرستی محمدعلی کیانینژاد، جایزه دوم به گروه روژان از سنندج به سرپرستی راشد بابا شهابی و جایزه اول به ارکستر مجلسی فرهنگسرای بهمن از تهران به سرپرستی رسول قیانی تعلق گرفت.
در بخش کلاسیک، جایزه سوم به گروه کر آریا از مشهد به سرپرستی هنگامه عظیمی، جایزه دوم به گروه کر پاسارگاد از شیراز به سرپرستی امیرعباس حسینی و جایزه اول به گروه تریو تیانو از تهران به سرپرستی تیگران مسروبیان اهدا شد.
در بخش رقابتی موسیقی پاپ، جایزه سوم به گروه ارکیده از تهران به سرپرستی ارکیده حاجی وندی و جایزه دوم به گروه آکسان از تهران به سرپرستی بهرنگ بهادرزاده تقدیم شد.
هیأت داوران در بخش موسیقی پاپ، گروهی را شایسته کسب عنوان اول ندانست.