با این حال، پس از حذف تیم ملی کشورمان و تمام شدن بازیهای مرحله گروهی، کمکم علاقهمندان هنر هفتم به فیلمهای تازه اکرانشده التفات بیشتری خواهند کرد؛ مخصوصا که از دیروز اکران 3فیلم «خاله قورباغه»، «دارکوب» و «به وقت خماری» آغاز شده است.
- پیشنهاد ما: «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی.
پیش از این، شعیبی در مقام کارگردان توانسته بود با فیلمهای دهلیز و سیانور هم نظر منتقدان را جلب کند و هم مورد توجه تماشاگران قرار بگیرد. این بار نیز او سراغ موضوعی رفته که برای مخاطب ایرانی ناآشنا نیست و میتوان پیشبینی کرد که «دارکوب» در گیشه فیلم موفقی خواهد بود؛ البته مسلماً نه به اندازه فیلمهای کمدی.
- داستان فیلم:
«دارکوب» ملودرامی اجتماعی است که داستان مادر معتادی (سارا بهرامی) را بازگو میکند که پس از سالها همسر سابقش (امین حیایی) را پیدا میکند و متوجه میشود، برخلاف آنچه به او گفته شده، فرزندش زنده است. تلاش او برای پس گرفتن دخترش آرامش زندگی شوهر سابق و همسر جدیدش (مهناز افشار) را بر هم میزند. معضلات اجتماعیای مثل اعتیاد، سوءاستفاده از زنان بیسرپرست و خریدوفروش نوزاد موضوعاتی است که در فیلم مطرح میشود و به قصه اصلی رنگ و لعاب میدهد.
- چرا باید این فیلم را دید:
همانطور که از خلاصه داستان معلوم است نه با داستان شوکهکنندهای مواجهایم و نه با پایانی غافلگیرکننده، اما چیزی که مخاطب را به تماشای این فیلم ترغیب میکند بازیهای قابلقبول بازیگران نقشهای اصلی است. مطمئناً سارا بهرامی نسبت به مهناز افشار چهرهای کمتر شناختهشده است، اما با همان نخستین نقش سینماییاش در فیلم «ایتالیا ایتالیا» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر شد. بازی خوب او در «دارکوب» نشان داد که او آمده تا بماند و قصد ندارد مثل خیلیها که آمدند و در یکی دو فیلم درخشیدند و ستاره اقبالشان به سرعت رو به خاموشی رفت، به این زودیها فراموش شود. با اینکه درباره جوایز سیوششمین جشنواره فیلم فجر حرفوحدیث زیاد بود، اما اغلب منتقدان و مردم درباره اینکه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن باید به بهرامی برسد شک نداشتند و سرانجام همچنین شد. امین حیایی و مهناز افشار هم به خوبی توانستهاند از پس نقشهایشان برآیند و از کلیشه 2جوانِ خوشپوشِ بیدرد فاصله بگیرند. جمشید هاشمپور هم که نقش زیادی در فیلم ندارد، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای این فیلم به خانه بُرد که البته راجع به این یکی حرفوحدیث زیاد بود.
- چرا نباید این فیلم را دید:
مثل بسیاری از ملودرامهای ایرانی، شخصیتهای فیلم کارها را از سختترین راه ممکن انجام میدهند و زمانی به عقل و منطق رجوع میکنند که فیلم به انتها رسیده و تا روشن شدن چراغها و خروج تماشاگران از سالن سینما تنها چند دقیقه باقی است.
برگ برنده: بیشک بازی سارا بهرامی در نقش یک مادر معتاد تا مدتها در خاطرتان باقی میماند. درضمن، صحنههایی از فیلم که در محل تجمع معتادان میگذرد و گوشههایی از زندگی این قشر ازیادرفته را به تصویر میکشد، آنقدر اثرگذار هست که حتی بعد از بیرون آمدن از سالن هم به آن فکر کنید.