تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۵

بهزاد رنجبر: عرضه سهام شرکت پتروشیمی فناوران در بورس بار دیگر به تعویق افتاد.

در حالی که قرار بود گزارش حسابرسی شده شرکت پتروشیمی فناوران هفته گذشته نهایی شده و بلافاصله سهام این شرکت در بورس عرضه شود، اما همچنان این گزارش آماده نیست و مسئولان بورس و خصوصی‌سازی در انتظار دریافت گزارش حسابرسی شده این شرکت هستند.

این برای چندین بار است که عرضه سهام این شرکت به تعویق می‌افتد، قرار است این شرکت به‌عنوان اولین شرکت از مجموعه وزارت نفت واگذار شود در حالی که وزارت نفت به شدت زیر ذره‌بین انتقاد است، همچنان عرضه سهام شرکت‌های نفتی در بورس طلسم شده و هنوز سهام هیچ شرکتی از مجموعه وزارت نفت در بورس واگذار نشده است.

پیش از این اختلاف بر سر میزان عرضه سهام و اینکه گفته می‌شد برخی از سهامداران این شرکت حاضر به واگذاری سهام خود نیستند عرضه سهام این شرکت را به تعویق انداخته بود اما این‌بار سفر رئیس سازمان حسابرسی به مراسم حج باعث تأخیر در عرضه سهام شرکت پتروشیمی فناوران شد.

ابراهیم قربانی‌فرید کارگزار عرضه‌کننده سهام این شرکت درباره دلایل تعویق دوباره در عرضه سهام به همشهری گفت: هیچ مشکل خاصی به لحاظ دستگاه‌های دخیل در عرضه سهام یعنی بورس، خصوصی‌سازی و خود شرکت وجود ندارد اما ما همچنان در انتظار دریافت گزارش حسابرسی و صورت‌های مالی میان دوره‌ای این شرکت هستیم.

وی افزود: برای نهایی شدن این گزارش نیاز به امضای مدیرعامل سازمان حسابرسی است و چون وی به سفر حج رفته نهایی شدن این گزارش به تأخیر افتاد.

به گفته قربانی‌فرید، مدیرعامل سازمان حسابرسی در حال حاضر از سفر مکه بازگشته و باید ظرف روزهای آتی این گزارش نهایی شود.

وی پیش‌بینی کرد: ظرف 3 یا 4 روز آینده این گزارش نهایی شود و زمینه عرضه سهام پتروشیمی فناوران در بورس فراهم شود.

وی تأکید کرد: به محض دریافت اطلاعات مالی ظرف 2 یا حداکثر 3 روز بعد سهام فناوران در بورس عرضه می‌شود.

دو هفته قبل احمدرضا اشتری مدیرعامل شرکت پتروشیمی فناوران گفته بود بودجه حسابرسی شده سال 86 شرکت را هفته دیگر به بورس ارائه خواهد کرد اما با وجود گذشت 2 هفته همچنان این گزارش به بورس ارائه نشده است.

این در حالی است که وزارت نفت تأخیرهای فراوانی را نیز در اعلام فهرست شرکت‌های قابل واگذاری در کارنامه خود داشته است.

بسیاری این تأخیرها را ناشی از تمایل نداشتن مدیران دولتی نفتی اعلام می‌کنند.

همچنین با اینکه بخش عمده خصوصی‌سازی‌ها مربوط به وزارت نفت با حجم 60 میلیارد دلار واگذاری مربوط می‌شود، اما این وزارتخانه نه همچنان در پیچ و خم‌های مختلف حتی یک سهم نیز واگذار نکرده است.

در انتظار گزارش حسابرس

ایسنا هم گزارش داده، شرکت پتروشیمی فناوران از مجموعه شرکت‌های صنایع پتروشیمی و اولین شرکت نفتی از مجموعه شرکت‌های اصل 44 است که با سرمایه 950 میلیارد ریال قرار است از طریق بورس عرضه شود.

عرضه اولین شرکت نفتی در بورس به دلایل مختلف از جمله فراهم نکردن شرایط برای بازدید کارگزاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از آبان ماه امسال تا کنون، به تأخیر افتاد و در حال حاضر که مقدمات عرضه آن در بورس فراهم شده  ارائه گزارش حسابرسی شرکت طلسمی جهت ورود آن در بورس است.

به گفته قربانی فرید، وعده‌های متعدد مسئولین سازمان خصوصی‌سازی و امیدواری آن‌ها جهت گزارش و عرضه آن در بورس نیز نتوانسته است ارائه آن را ممکن سازد.

ابراهیم قربانی فرید کارگزار معرف شرکت پتروشیمی فناوران، گفت:‌ در حال حاضر حسابرسی صورت‌های مالی میان دوره 6ماهه سال 86 شرکت پتروشیمی فناوران باقی مانده که حسابرس در حال تهیه گزارش بوده و تا پایان هفته گزارش حسابرسی نهایی و به بورس ارائه می‌شود.

وی افزود: درصورتی که در ارائه گزارش مشکلی ایجاد نشود اواخر هفته آینده سهم آماده عرضه در بورس است.

وی با بیان اینکه زمان دقیق عرضه پتروشیمی فناوران مشخص نیست خاطرنشان کرد:‌ عرضه این سهم منوط به ارائه گزارش حسابرسی درصورت‌های مالی میان دوره‌ای است که درصورت ارائه 5درصد از این سهم جهت کشف قیمت در بورس عرضه می‌شود.

قربانی فرید تصریح کرد: کار رسیدگی به اتمام رسیده و هیچ مشکلی جهت عرضه این سهم وجود ندارد.

این کارگزار بورس گفت: اعزام رئیس حسابرسان پتروشیمی فناوران به مکه دلیل مضاعفی است که ارائه گزارش را به تأخیر انداخته است.

برچسب‌ها