گروه بورس: مسئولان بازار سرمایه ضمن اعلام جزئیات و نحوه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا تأکید می‌کنند که تشکیل بورس نفت هنوز منتفی نیست.

به گزارش همشهری، در پی اظهارات اخیر علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر عرضه محصولات پتروشیمی و نفتی در بورس کالا، شایعات و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر منتفی شدن تشکیل و راه‌اندازی بورس نفت به وجود آمده بود، چرا که با عرضه محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالا،  ماهیت بورس نفت کیش که هم‌اکنون   8 سال از طرح  راه‌اندازی‌اش می‌گذرد  زیر سؤال خواهد رفت.

منتفی نیست

احمد احمدپور، عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سؤال که آیا با عرضه محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالا راه‌اندازی بورس نفت منتفی خواهد شد؟ گفت: خیر بحث راه‌اندازی بورس نفت منتفی نیست و این موضوع کماکان به قوت خود باقی است.

وی افزود: عرضه محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالا منافاتی با راه‌اندازی بورس نفت ندارد و همچنان بحث راه‌اندازی بورس نفت به طور جدی پیگیری می‌شود.

پیش از این علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره عرضه محصولات نفتی در بورس کالا گفته بود: رئیس و اعضای هیأت مدیره شرکت بورس کالای ایران متولی خواهند بود تا یک ماه آینده نسبت به پذیرش فرآورده‌های نفتی شامل کالاهای پتروشیمی و پایین دستی اقدام کنند و در مراحل بعدی محصولاتی چون نفت خام و گاز طبیعی در بورس کالا عرضه خواهد شد.

عرضه مشتقات نفتی

این در حالی است که حسین خرازی عضو هیأت مدیره شرکت بورس کالا معتقد است: امکان عرضه مشتقات نفتی همچون پتروشیمی و حتی نفت خام و گاز هم در این بورس وجود دارد و بورس کالا آماده است تا این گروه از کالا را عرضه کند.

به گفته او به رغم این آمادگی از لحاظ قانونی فعلاً  امکان این پذیرش وجود ندارد چون دولت مصوبه‌ای در این خصوص ندارد و سازمان بورس و اوراق بهادار هم دستوری صادر نکرده است.

اما به اعتقاد خرازی اصلی‌ترین عامل عرضه نشدن نفت و مشتقات آن در سه سال گذشته  در هر بورسی اعم از بورس تخصصی نفت یا بورس کالا،  بی میلی تولیدکننده انحصاری یعنی وزارت نفت است.

خرازی می‌گوید: به رغم امضای تفاهم‌نامه میان وزرای وقت نفت و اقتصاد و دارایی و تأکیدات نوذری وزیر جدید نفت، بدنه این وزارتخانه هیچ تمایلی به عرضه نفت در هیچ بورسی ندارد.

اما اظهارت فوق در مورد بورس نفت و حتی تشدید احتمال عرضه نفت و مشتقاتش در بورس کالا در حالی صورت می‌گیرد که ظاهراً در وزارت عریض و طویل نفت هیچ خبری اعم از تائید و حتی تکذیب نیست و حتی مهدی کرباسیان رئیس هیأت مدیره صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت یعنی اصلی‌ترین سهامدار  شرکت بورس نفت هم اطلاعی از جزئیات و صحت و سقم این اخبار ندارد.

توضیحات بورس کالا

رئیس هیات مدیره بورس کالا هم  از آمادگی این شرکت برای پذیرش محصولات پتروشیمی خبر داد.

حسین ملاحسین آقا درگفت و گو با ایسنا گفت: در حال حاضر امکان عرضه نفت و گاز در این بورس وجود ندارد و تنها موضوع عرضه محصولات پتروشیمی وسیمان مطرح است.

او با اشاره به راه‌اندازی بورس نفت گفت: بورس نفت تحت قاعده شرایط بین المللی بازار نفت صورت می‌گیرد در حالی‌که در بورس کالا محصولات کشاورزی و صنعتی در آن معامله می‌شود و محصولات پتروشیمی نیز در گروه محصولات صنعتی کشور قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که فعالیت عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا صورت می‌گیرد ادامه داد: تشکیل بورس نفت در دست بررسی است.

رئیس هیات مدیره بورس کالا افزود: در حال حاضر امکان معامله نفت و گاز طبیعی در بورس کالا وجود ندارد و عرضه محصولات پتروشیمی و محصولات سیمانی در بورس کالا مطرح است که با آزادسازی قیمت وتصمیم به عرضه این محصولات در بورس کالا که باید توسط دولت تصویب شود.

ملاحسین آقا در مورد راه اندازی ابزار فیوچرز گفت: بحث‌های کارشناسی و نظرات فقهی به صورت اجماع صورت گرفته شده است و در حال حاضر در دست تایید نهایی است که با انجام این مراحل امیدواریم از اوایل سال آینده شاهد انجام معاملات باشیم ولی در هر صورت ضرورت بحث‌های کارشناسی و فقهی این ابزار توسط سازمان بورس صورت گرفته است.

برچسب‌ها