همشهری آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بخشی از رفتارهای عزاداران به عزاداری‌ها آسیب می‌زند تاکید کرد: عزاداری حسینی را به محفل سیاسی تبدیل نکنیم.

به گزارش ایرنا، محسن هاشمی در آغاز هشتاد و ششمین جلسه شورا، سیاسی کردن عزاداری‌ها را یکی از مهمترین آسیب‌ها دانست و افزود: چرا برخی مداحان و سخنرانان تعابیری به کار می‌برند که موجب گریزان شدن اکثریت جامعه از این آیین‌ها شود.
وی گفت: آیا هر شخصی که به عنوان خادمی و غلامی اباعبدالله افتخار می‌کند نباید طوری عمل کند که نسل جوان، نخبگان و همه اقشار جامعه جذب این مشعل هدایت و کشتی نجات شوند؟

هاشمی اظهارداشت: برخی رفتارهای افراطی ما شیعیان بخصوص در استفاده از ابزارها، اشعار و آواها بیشترین آسیب را به عزاداری حسینی وارد می‌کند و به تعبیر شهید مطهری مظلومتر از خود امام حسین(ع)، عزاداری حسینی است که به دست ما تحریف شده است.
وی افزود: امروزه دولتی، هیجانی و سیاسی کردن عزاداری حسینی سه آسیبی است که علاوه بر تحریف‌های مورد نظر شهید مطهری عزاداری حسینی را تهدید می‌کند.

هاشمی یادآور شد: از زمانی که امام باقر (ع) براساس سنت وقف عزاداری حسینی را در صحرای منا بنیان گذاشت 1300 سال می‌گذرد و در طول این مدت زمان طولانی، پرچم عزای حسینی مردمی‌ترین عنصر در جامعه شیعه بخصوص ایرانیان عاشق اهل بیت(ع) بوده است.

وی اضافه کرد: حتی در زمان‌هایی که حکومت‌های مستبد، عزاداری و زیارت امام حسین(ع) را ممنوع اعلام کرده بودند شیعیان با اهدای جان، دارایی‌ها و اموال خود اجازه ندادند نوای قدسی یاحسین خاموش شود.

رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: اکنون نیز حضور هرساله بیش از 10 میلیون زائر اربعین در عراق بدون استفاده از امکانات حکومتی براساس عشق و ارادت مردم به اباعبدالله الحسین صورت می‌گیرد.

وی گفت: جریانی که می‌خواهد عزاداری اهل بیت را وابسته به دولت و بودجه دولتی کند، به جای خدمت ناخواسته به آن آسیب می‌زند.

هاشمی همچنین استفاده از نواهای غیرمتناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی، تاسی از موسیقی شبیه جاز برای عزاداری، رفتارهایی نظیر قمه‌زنی یا استفاده از ابزارهایی که به بدن فرد عزادار و کودکان آسیب می‌زند را از دیگر آسیب‌های عزاداری عنوان کرد.