تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۴

همشهری آنلاین: بزرگترین و درخشان‌ترین شیء دست‌ساز بشر که به دور کره زمین می‌چرخد، بزرگتر و درخشان‌تر شد.

 به گزارش فرانس پرس فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS)  یک جفت جدید صفحات انرژی خورشیدی را  که در انتهای خرپای جدید 17.5 تنی آورده شده به‌وسیله سفینه آنلانتیس قرار دارد از هم باز کردند.

این صفحات بزرگترین پانل‌های خورشیدی هستند که تا کنون به فضا برده شده‌اند و هنگامی که کاملاً باز شوند، درازای آنها به 73 متر می‌رسد. 

آنها برای این هدف طراحی شده‌اند که هنگامی که در مأموریت بعدی شاتل به کار بیفتند، توانایی ISS  را برای تولید انرژی از نور خورشید دو برابر کنند.

این پانل‌ها از لایه‌های باریک طلا بر روی پلاستیک "میلار" تشکیل شده‌اند که به شدت بازتاب‌دهنده هستند.

روشنایی ISS در آسمان مانند سایر ماهواره‌ها  تقریباً به طور کامل به‌وسیله نور خورشید منعکس شده از روی پوسته فلزی آن است.

این ایستگاه تقریباً در فاصله 341 کیلومتری بالای کره زمین در مدار خود قراردارد.

 پیش از اضافه‌شدن این صفحات ISS با روشنایی به اندازه درخشش مشتری در آسمان می‌درخشید، اما احتمال داده می‌شود که درخشندگی ISS پس از اضافه شدن این صفحات  به "قدر 3" برسد که در حد روشنایی زهره، درخشان‌ترین سیاره در آسمان شب است.

 البته احتمال دارد که ISS از این هم درخشان‌تر شود. قرار است دو پانل دیگر تا قبل از سال 2010  بر روی ISS نصب شود تا مجموعه آنها به چهار برسد.

 در هفته‌‌های آینده ISS به صورت "ستاره" بزرگی به رنگ سفید مایل به زرد که با سرعت ثابت در حال حرکت است برای چشم غیرمسلح نیز قابل رویت خواهد بود.

برای کسب اطلاع دقیق‌تر در مورد مسیر ISS  در آسمان می‌توانید به "صفحه ردیابی ناسا" یا وب سایت "آسمان‌های  بالای سر" مراجعه کنید.

برچسب‌ها