رابعه تیموری-خبرنگار: در هر گوشه‌ حسن‌آباد که نشانی از رونق و‌ آبادانی به چشم می‌خورد، نام و نشانی از پدر و پسر خانواده «‌‌بهواد» دیده می‌شود.

 «‌‌علی بهواد» چند دهه از زندگی‌اش را به تحصیل و کار در فرانسه گذرانده وچند سال پیش به حسن‌آباد آمده تا تجربه و سرمایه‌ زندگی خود را وقف رفاه اهالی این شهرک محروم کند. ایجاد نهالستان، ساخت مجتمع مسکونی کوی کارمندان و تأسیس مجتمع ورزشی جهان پهلوان تختی از خدماتی است که او به مردم حسن‌آباد ارائه داده است.

بهواد صاحب مدرک دکترای دولتی فرانسه در رشته اقتصاد است و برای پویا کردن اقتصاد کشور طرحی ارائه کرده که حاصل سال‌ها تحقیق و پژوهش اوست. این روزها بهواد با مشارکت سازمان تأمین اجتماعی مشغول ساخت پلی‌کلینیک است و مقدمات ساخت نخستین بیمارستان حسن‌آباد را فراهم می‌کند.

قدی نه چندان بلند و قامتی چهارشانه، پوششی آراسته و پاکیزه، سر و مویی سپید و چشمانی سرزنده و درخشان که پشت شیشه‌های دودی عینک طبی پنهان شده مشخصات ظاهری «‌‌علی بهواد» است. تحصیلکرده دیار فرنگ است و سال‌های زیادی را آنجا گذرانده، اما خاطرات روزهای کودکی او را به حسن‌آباد فشافویه کشانده است.

پدرش جزو قدیمی‌ترین ساکنان تهران و از ملاکان بزرگ خیابان ایران قدیم (میدان شهدای فعلی) بود. وقتی ساخت‌وساز شهری عرصه را بر کشاورزان تنگ کرد، مرحوم بهواد زمین‌های زراعی‌اش را در میدان شهدا فروخت و معادل آنها را در حسن‌آباد خرید. او قسمتی از این زمین‌ها را به معماری توانا سپرد تا برای کشاورزان خانه بسازد و دهقانانی که روی زمین‌ها کار می‌کردند، بهای خانه‌ خود را به تدریج می‌پرداختند.

روحیات پدر و پسر خانواده بهواد به تصور معمول ازملاکان سرمایه‌دار شباهتی نداشت و هر دو پابه‌پای کشاورزان کشت‌و‌کار می‌کردند. بهواد نوجوان در کنار عرق‌ریختن روی زمین کشاورزی سخت درس می‌خواند و در طول دوران تحصیل از دانش‌آموزان برجسته و ممتاز محسوب می‌شد. او به یادگیری زبان‌های خارجی علاقه زیادی داشت و در انستیتو«ویکتورهوگو» زبان فرانسه می‌آموخت. اطلاعیه کوتاهی که در انستیتو نصب شده بود زندگی علی بهواد را تغییر داد.

در این اطلاعیه از دانش‌آموزان مستعد ایرانی دعوت شده بود برای به دست آوردن بورسیه تحصیل در فرانسه در رقابتی علمی شرکت کنند. روز آزمون، بهواد سخت بیمار بود و با‌ تردید به محل امتحان رفت، اما توانست بورسیه تحصیل در فرنگستان را به دست آورد و برای ادامه تحصیل راهی فرانسه شد.

  • وظیفه‌ای که پدر برای پسر تعیین کرد

دریافت مدرک دکترای دولتی در رشته اقتصاد کافی بود که او در حال‌وهوایی دور از خاطرات روزهای سخت کودکی و در فضای پر زرق و برق فرانسه به آسودگی زندگی کند، اما خواسته پدر مرحومش مانع کمرنگ‌شدن خاطرات روزهای گذشته شد. پدرش سفارش کرده بود خانواده‌اش پس از او به مشکلات و کمبودهای حسن‌آباد بی‌تفاوت نباشند و برای‌ آبادانی آن همت کنند.

علی بهواد نه تنها به حسن‌آباد، بلکه به همه مردم و کشورش تعلق خاطری خاص داشت و‌گاه و بی‌گاه راهی ایران می‌شد تا دانش و تجربیاتش را در اختیار محققان و دولتمردان وطنش قرار دهد.

او پس از پایان تحصیلات و همزمان با فعالیت در نهادهای مختلف فرانسه در بخش‌های مختلف اقتصاد و دارایی و دانشگاه‌های کشور به خدمت و تحقیق و مطالعه مشغول بود، اما وقتی گرد پیری بر سرومویش نشست و به دوران استراحت‌ و بازنشستگی رسید، از خانواده و همه دلمشغولی‌هایش دل کند تا انرژی و سرمایه‌اش را تمام و کمال برای‌ آبادانی کشورش به‌ویژه حسن‌آباد فشافویه به کار گیرد.

  • ساخت پلی‌کلینیک و بیمارستان حسن‌آباد

حالا سال‌ها از همسایگی علی بهواد در کنار مردم حسن‌آباد می‌گذرد. او در خانه‌ای ساده و نقلی که در انتهای باغ خانوادگی‌اش قرار گرفته زندگی می‌کند و بخش غیرزراعی باغ به وسعت 8 هزار‌مترمربع را رایگان برای احداث پلی‌کلینیکی مجهز در اختیار سازمان تأمین اجتماعی گذاشته است. این پلی‌کلینیک در حال ساخت است و سروصدای رفت‌وآمد خودروهای حمل مصالح ساختمانی آرامش باغ دنج و خلوت خانواده بهواد را آشفته کرده، اما پیرمرد مهربان با ذوق و شوق به انتظار روزی نشسته که مردم با شنیدن مژده آغاز فعالیت پلی‌کلینیک خوشحال شوند.

بهواد 20هزار‌مترمربع از املاکش را برای ساخت نخستین بیمارستان حسن‌آباد هم اختصاص داده است. او اطراف زمین را درخت و فضای سبز کاشته و چشم به همت مسئولان و دولتمردان دوخته تا برای احداث بیمارستان آستین همت بالا بزنند. مرد سپیدموی دنیای اقتصاد مقرر کرده در چند هکتار از این زمین اهدایی، خانه مسکونی ساخته شود تا درآمد حاصل از اجاره آنها بخشی از مخارج بیمارستان را تأمین کند و امکان درمان رایگان بیماران نیازمند حسن آباد و شهر ری فراهم شود.

  • صاحب خانه شدن خانواده‌های کم‌بضاعت

تدبیر و عاقبت‌اندیشی پدر مرحوم دکتر بهواد بسیاری از کشاورزان و کارگران قدیمی حسن‌آباد را صاحب خانه کرده و او با ساخت کوی کارمندان، این قدم خیر پدر را ادامه داده است. کوی کارمندان مجتمع مسکونی بزرگی است که با اجاره‌بهایی پایین‌تر از نرخ معمول در اختیار جوانان و خانواده‌های کم‌بضاعت حسن‌آباد قرار گرفته است.

پدر و پسر خانواده بهواد در هیچ یک از یادگاری‌هایی که در این شهر به جا گذاشته‌اند نام خود را ثبت نکرده‌اند و حتی بر سردر مجتمع ورزشی مجهزی که علی بهواد بنا کرده، نام جهان پهلوان تختی نصب شده است. بهواد با مشکلات و نابسامانی‌های دیار کودکی‌اش به خوبی آشناست و سوختن سبزی و خرمی دشت‌های حسن‌آباد در آتش کم‌آبی، او را رنج می‌دهد. بهواد نهالستان خیریه‌ای تأسیس کرده که در آن نهال‌‌هایی متناسب با شرایط اقلیمی وآب‌وهوایی حسن‌آباد پرورش پیدا می‌کند و رایگان در اختیار مدارس و مراکز خیریه قرار می‌گیرد.

  • قدم‌هایی برای رونق اقتصاد کشور

بهواد از اقتصاددانان انگشت‌شماری است که موفق به دریافت مدرک دکترای دولتی فرانسه شده و آرزو دارد حاصل سال‌ها تحقیق و پژوهش خود را در علم اقتصاد برای پیشرفت کشورش به کار بندد. او برای پویایی اقتصاد کشورطرحی ارائه کرده که مسئولان و دولتمردان در حال بررسی آن هستند.

در این طرح روش‌های کاهش هزینه و افزایش کیفیت صنایع تولیدی بیان شده و برای ایجاد اقتصاد خودجوش و غیروابسته به منابع نفتی راهکارهایی مطرح شده است. همسایه کهنسال و مهربان اهالی حسن‌آباد فشافویه درحال گذر ازهشتمین دهه عمر پرثمر خود، سرشار از انرژی و امید و انگیزه است.

مطالعه، بخش لذت‌بخش و جدانشدنی از برنامه زندگی بهواد است. او عادت دارد پیش از سرزدن سپیده صبح بیدار شود و روزانه چند کیلومتر پیاده‌روی کند. مهربانی مردم قدرشناس حسن‌آباد بار دلتنگی و دوری از خانواده را برای او سبک کرده و سبب شده مشکلات و‌ خوان‌های مسیر سخت و دشواری را که در پیش گرفته آسان‌تر پشت سر بگذارد.