مریم قاسمی-خبرنگار: کودکان و نوجوانان محله باغ آذری در تنها خانه تخصصی سفال تهران که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منطقه۱۶ برپا شده،

جمع شده‌اند و با دستان کوچک خود، خاک را گل و آن را به اشکال مختلف و نمادهایی از صلح و دوستی درمی‌آورند. این کار به پیشنهاد دفتر توسعه و تسهیلگری محله باغ آذری با هدف رشد فکری و بروز خلاقیت کودکان و نوجوانان با موضوع «صلح» درحال اجراست.

این اتفاق خوش در محله و نقطه‌ای از شهر تهران رخ می‌دهد که از دوران نه چندان دور درگیر مسائل و ناهنجاری‌های اجتماعی شده و متأسفانه هنوز هم با این معضلات دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال زندگی در محله باغ آذری همچنان ادامه دارد و حتی پس از ورود برخی آسیب‌ها، بستری فراهم شده تا بچه‌های این محله بتوانند دور از آنها تجربه‌ای از کار هنری با مضمون صلح، آشتی، مهربانی و دوستی به دست آورند. 

کودکان و نوجوانان محله باغ آذری با کمک مربی روپوش یکدست می‌پوشند و در جای خود می‌نشینند. هرکدام مقداری گل آماده تحویل می‌گیرند و با ذوق گل را در دستان کوچک خود ‌ورز داده و چنگ می‌زنند. ‌گویی که قرار است زیباترین مجسمه و نماد دنیا را بسازند. صدای آرام چرخ سفالگری با شادی بچه‌ها آن‌چنان آمیخته می‌شود که زیبایی فضای کارگاه را دوچندان می‌کند؛ طوری که دلتان می‌خواهد کنار آنها بنشینید و از تماشای دست‌سازه‌های آنها لذت ببرید.

تماشای چهره هیجان‌زده کودکان هنگام ساخت مجسمه و سفال دیدن دارد. بچه‌ها برای هرکدام از آثارشان حرفی برای گفتن دارد. یکی با درست کردن عصای گلی و گلدان پر از گُل، نمادی از صلح و دوستی را خلق می‌کند و دیگری خانه گلی کوچکی به یاد مادرش درست می‌کند که به تعبیر خودش صلح و صفا فقط در خانه او بود. اینجا هر دست‌سازه گلی، حکایت و ماجرای خودش را در ذهن خلاق کودکان و نوجوانان هم‌محله‌ای دارد. 

  • چهره خاکی؛ نمادی از محبت

بچه‌ها مشغول سفالگری می‌شوند و گِل نرم، زیر دستان‌شان جان می‌گیرد. کم‌کم دست‌سازه‌ها روح پیدا می‌کند و خودی نشان می‌دهد. در این هنگام چیزی که بیش از همه در چهره خاکی بچه‌ها نمایان می‌شود «دوستی و محبت» است. «مریم شمس» مربی کارگاه و «محمدعلی رمضانی» مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که دستی بر هنر سفالگری و نقاشی دارند، مثل پروانه دور بچه‌ها می‌چرخند و به آنها فوت و فن کار را آموزش می‌دهند. وقتی مربی نزدیک بچه‌ها می‌ایستد، آنها کمی آرام می‌شوند و با چهره مصمم و جدی‌تر، تکه‌های گل رس روی سینی را با انگشتان خود حالت می‌دهند.

میانگین سنی بچه‌ها بین ۷ تا ۱۶سال است، بنابراین هرکدام تصویر ذهنی متفاوتی به موضوع صلح دارند. یکی با درست کردن پرنده‌ای کوچک روی قفس و دیگری با درست کردن کره زمین و خورشید درکنار هم، صلح را نشان می‌دهند. البته در بین آثار دست‌ساز بچه‌ها به نکات جالبی هم بر می‌خوریم، مثل قاب عکسی از آدمک‌هایی که اعضای خانواده مثل پدر، مادر، برادر و خواهر کنار هم را نشان می‌دهند.

سر و صورت بچه‌ها حین کار گلی شده، اما چهره شادی دارند. «حمید حسینی» ۹ساله، «یونس امیری» ۸ساله، «الیاس شاداب» ۷ساله، «یوسف امیری» ۸ساله، «الیاس حسینی» ۷ساله، «امیر عبداللهی» ۷ساله، «مهدی حسن‌زاده» ۱۳ساله و «علیرضا ابراهیمی» ۱۴ساله، تعدادی از این بچه‌ها هستند که وقتی از آنها سؤال می‌کنیم که ساخت مجسمه‌ای با مضمون صلح و دوستی سخت است یا خیر، حسینی با لبه آستین پیراهنش عرق روی پیشانی‌اش را پاک می‌کند و می‌گوید: «بهترین نشانه دوستی و آشتی با همدیگر، دست دادن است.

به همین خاطر تصمیم گرفتم با تکه‌های گِل، ۲دست در کنار هم درست کنم. البته درست کردن انگشت‌های دست‌کمی سخت است برای همین از مربی‌ام کمک گرفتم.» عبداللهی هم صلح و دوستی را با ساخت شاخه گلی نشان داده است. شاداب هم چند آدمک کوچک گِلی درست کرده که انگار دستان خود را روی شانه همدیگر انداخته‌اند. او با خلق این اثر، نمایی دیگر از دوستی و صلح را نشان داده و عنوان می‌کند که برای انتخاب موضوع از نظر دوستانش، حسن‌زاده و ابراهیمی کمک گرفته است. پس از پایان کار، بچه‌ها با خوشحالی دست‌سازه‌های خود را به مربی‌شان تحویل می‌دهند و همگی راهی خانه خود می‌شوند و امیدوارند صلح و دوستی و مهربانی را بیش از بیش در بین هم‌محله‌ای‌های خونگرم خود ببینند. 

  • نمایشگاهی از دست‌سازه‌های کودکـان

قرار است نمایشگاه سفالگری با موضوع «صلح» درکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محله باغ آذری برپا شود که به جز بچه‌های ساکن در این محدوده، کودکان و نوجوانان مناطق دیگر تهران نیز در آن شرکت کنند. این برنامه به پیشنهاد و ابتکار دفتر تسهیلگری و نوسازی محله باغ آذری با مشارکت خانه تخصصی آموزش سفال تهران، نیمه آذر ماه اجرا می‌شود و قرار است بیش از ۷۰۰شرکت‌کننده با میانگین سنی ۷ تا ۱۶سال در آن شرکت کنند. از آثاری که قرار است در این نمایشگاه به نمایش درآید می‌توان به نمونه سفال‌های پرنده و لانه، دست در دست هم و درخت و پرنده اشاره کرد. 

      بچه‌های ۷ تا ۱۶سال که به رشته سفالگری علاقه‌مند هستند، می‌توانند همه روزه از ساعت۸:۳۰ تا۱۵:۳۰ به این مرکز مراجعه و نامنویسی کنند. مرکز تخصصی سفال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منطقه۱۶ در محله باغ آذری، خیابان شهید سمیعی، روبه‌روی کوچه شهید عابد، داخل بوستان بعثت قرار دارد.