تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۹

پریسا نوری - خبرنگار: حدود یک دهه از شکل‌گیری خانه‌های کودک در سراهای محله می‌گذرد.

این خانه‌ها که پیش‌تر عنوان خانه اسباب‌بازی داشتند، با هدف نگهداری چند ساعته کودکان در زمان حضور مادران در سرای محله‌ها شکل گرفت و بعدها با تجهیز امکانات و حضور مربیان کودک و برگزاری کلاس‌های آموزشی و سرگرمی فعالیتی شبیه مهدکودک‌ پیدا کرد با این تفاوت که مجوز سازمان بهزیستی نداشته و شهریه‌شان از مهدهای خصوصی کمتر است.  

نظارت بر خانه‌های ۲۰‌گانه منطقه ۴


حجت فراهانی | مدیر ستاد مدیریت محله‌

اکنون ۲۰ خانه کودک در سرای محله‌های ۲۰‌گانه منطقه ۴ فعالیت می‌کنند. «حجت فراهانی» مدیر ستاد مدیریت محله‌های این منطقه درباره شهریه خانه‌های کودک مستقر در سراهای محله می‌گوید: «هزینه خانه‌های کودک دستورالعمل مشخصی ندارد و متناسب با نوع خدمات و ساعت فعالیت از ۱۵۰ تا ۲۰۰هزارتومان در ماه متفاوت است.» او درباره مجوز فعالیت خانه‌های کودک می‌افزاید: «اکنون این خانه‌ها مانند سایرخانه‌های ۱۱‌گانه سراهای محله زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند، اما براساس تفاهمنامه‌ میان شهرداری با آموزش و پرورش، به‌زودی این خانه‌ها زیر نظر این اداره فعالیت و بازرسان آموزش و پرورش بر عملکرد آنها نظارت خواهند کرد.»

خانه کودک استاندارد در منطقه۸
 


محمدمحسن درختی | مدیر اداره آموزش شهروندی

صرف‌نظر از اینکه خانه‌های کودک و نحوه فعالیتشان چقدر با استانداردهای ایمنی و رشد کودکان مطابقت دارد، به نظر می‌رسد به دلیل دسترسی آسان و ارزان بودن، مورد استقبال خانواده‌ها قرارگرفته و موجب درآمدزایی سراهای محله شده‌اند. به‌طوری که برخی از سراهای محله۲ خانه کودک دارند. اکنون ۱۴خانه کودک در ۱۳ سرای محله منطقه ۸ دایر شده و شهریه‌شان از ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است. همچنین این خانه‌ها زیر نظر اداره آموزش شهروندی شهرداری این منطقه فعالیت می‌کنند. «محمدمحسن درختی» مدیر اداره آموزش شهروندی می‌گوید: «به جز خانه کودک محله کرمان که از سال گذشته با کسب مجوز از سازمان بهزیستی با عنوان مهدسرا فعالیت می‌کند و زیرنظر این سازمان اداره می‌شود، بقیه خانه‌های کودک تأییدیه بهداشتی از مرکز بهداشت شمال دارند و اداره آموزش شهروندی بر فعالیشان نظارت می‌کند.» او می‌افزاید: «مهدسرای محله کرمان، نخستین خانه کودک استاندارد پایتخت است که از سازمان بهزیستی و مرکز بهداشت مجوز رسمی و برنامه‌های آموزشی، سرگرمی متنوع و شرایط ایده‌آل برای نگهداری کودکان دارد.»