این خیابان شمالی ـ جنوبی است و از جنوب به خیابان انقلاباسلامی منتهی میشود و از شمال هم به خیابان کریمخان زند میرسد. خیابانهای سپهبد و حافظ هم به موازات این خیابان قرار دارند. در گذر زمان به واسطه فروشگاه و مغازههای صنایعدستی، این خیابان به خیابان هنر تبدیل شده است و پایتختنشینان و همه مردم ایران این خیابان را بهعنوان «مرکز صنایعدستی» تهران میشناسند و به همین دلیل، خیابان «ویلا» محل رفتوآمد توریستها و گردشگران است.
مدیریت شهری منطقه سالها پیش برای خدمترسانی بهتر به شهروندان و کاسبان همچنین توریستها، طرح پیادهراه این خیابان را در دستور کار قرار داد اما تاکنون اقدامی در اینباره انجام نشده است و کاسبان هم از این موضوع ناراضیاند و معتقدبر این باورند زیرساختهای این طرح هنوز در خیابان ویلا فراهم نشده است.
نامش «سید حامد میرحسینی» و ۱۲ سال است که در خیابان نجاتاللهی و در صنف صنایعدستی فعالیت میکند: «سالها پیش قرار بود این خیابان سنگفرش و به پیادهراه تبدیل شود اما بنا به دلایلی این اتفاق محقق نشد. همه کاسبان از این کار استقبال میکنند و بیصبرانه منتظر اجرای این طرح هستند.» میرحسینی باور دارد که صنایعدستی رو به زوال و افول است و فعالان این هنر به دلیل بیمهرهایی که میبینند بهتدریج از این صنف خارج میشوند: «در سالهای اخیر، چندین باب مغازه در خیابانهای نجاتاللهی و طالقانی به دلیل کسادی بازار تغییر کاربری دادهاند. پیادهراه شدن این خیابان سبب جذب مردم میشود و همین امر میتواند عاملی برای آشنایی شهروندان با این هنر رو به فراموشی شود.»
- طرح اجرا شود یا خیر؟
طرح پیادهراهسازی خیابان ویلا مانند هر طرح دیگری موافق و مخالفانی دارد. عدهای از کاسبان این خیابان با میرحسینی موافق نیستند و خوشبینانه به این طرح نگاه نمیکنند. آنها میگویند: «همه اصناف بهویژه صنف صنایعدستی مشکلات زیادی دارند که دیده نمیشود و اجرای طرح پیادهراهسازی هم دردی را دوا نمیکند.» آنها بر این باورند این طرح سالهاست قرار اجرا شود اما هیچوقت محقق نشده است.
«نیری» یکی از مخالفان طرح و البته پیشکسوت صنف صنایعدستی میگوید: «طرح پیادهراهسازی با هدف رونق فعالیت روزانه و شبانه اجرا میشود. وقتی در خیابانهای انقلاب، ویلا، کریمخانزند و... بعد از ساعت ۱۹ و در نهایت ساعت ۲۰، امنیت وجود ندارد، طرح با چه ضمانت انتظامی اجرا میشود. مردم با چه انگیزهای میخواهند بیرون بیایند و در این خیابان قدم بزنند.» خرید شبانه هم موضوع دیگری است که نیری در مورد آن میگوید:
«مردم شبها همراه با خانواده برای قدم زدن بیرون میآیند و کمتر کسی ساعت ۲۳ یا ۲۴ برای خرید آن هم خرید صنایعدستی بیرون میآید. این صنعت برای پایداری، نیاز به حمایت دارد و پیادهراه کردن این خیابان هیچ فایدهای ندارد و مسئولان هم به این نتیجه رسیدهاند و دست دست میکنند، چراکه طرح با گذشت بیش از ۵ سال هنوز اجرایی نشده است.»
- شهردار منطقه۶ خبر داد
- پیادهراهسازی در سال جدید
بسیاری از نخستینها مانند نخستین دفتر فروش بلیت هواپیمایی در خیابان استاد نجاتاللهی(ویلا) تأسیس شده است. پس از انقلاب هم این خیابان به راسته صنایعدستی تهران تبدیل شده که به گفته شهردار منطقه ۶، قرار است به راسته صنایعدستی ایران تبدیل شود. محمدرضا دهداریپور میگوید:
«۵۰ ملک ارزشمند در این خیابان وجود دارد که شناسایی شدهاند و هماهنگیهای لازم را با مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی انجام دادهایم تا با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم این خیابان را به پیادهراه تبدیل کنیم.»
به گفته شهردار منطقه ۶ اجرای این طرح از برنامههای سال جدید است: «سرمایهگذار بخش خصوصی موظف است با حفظ بناهای تاریخی اما با رویکرد موضوعی صنایعدستی از امکانات این خیابان برای رونق و توسعه این صنعت استفاده و بهرهبرداری کند.» همچنین قرار است کنار راسته صنایعدستی فضای عمومی ایجاد و زمینه فعالیت روزانه و شبانه در خیابان استاد نجاتاللهی فراهم شود.