تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵

سیدعلی مفاخریان-شهردار منطقه ۹: توسعه و بازآفرینی نهمین تکه پایتخت با توجه به اولویت برنامه سوم شهرداری پیرامون مسئله جذب مشارکت‌های اجتماعی و افزایش رضایت شهروندان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این بازآفرینی شهری با در نظرگرفتن تراکم بالای جمعیتی و ساختمانی منطقه ۹ همزمان با راه‌اندازی ۱۴ پروژه عمرانی دنبال می‌شود.  نقشه پراکندگی این پروژه‌ها نیز با توجه به شناسنامه و مختصات محله‌های هشتگانه منطقه و با هدف افزایش سرانه‌های خدماتی و شهری طراحی شده است. پروژه‌های اندیشه‌سرای دکتر قریب، مرکز کارآفرینی و کسب و کارهای هوشمند، ساختمان پردازش، بوستان‌های محلی، بهسازی خطوط اتوبوس‌های تندرو، ساخت پیاده‌راه خیابان دستغیب، ساماندهی میدان فتح، برندسازی در محدوده خیابان ۴۵ متری زرند و بهسازی محورهای نوری‌ـ نیارکی و هرمزان از جمله اقدامات عمرانی بوده است که برای به نتیجه رسیدن آنها از مشارکت اهالی به‌عنوان اهرم استفاده کرده‌ایم.

مشارکت و تعاملی که می‌تواند محرک‌های بازآفرینی شهری مانند جذب سرمایه‌گذاران باشد. به گونه‌ای که بالاترین سطح همخوانی بین اجرای پروژه‌های شهری و نیازهای محلی و مطالبات مردمی را حاصل کند. این اتفاق خوشایند در منطقه ۹ در حال وقوع است، همچنان که اهالی با مشارکت‌شان در طرح‌های شناسایی معضلات شهری و محلی در بخش‌های گوناگون مانند خدمات شهری، محیط‌زیست، فرهنگی و اجتماعی که از سوی سراهای محله و با حضور پژوهشگران منطقه انجام می‌شود، نخستین گام به سوی نوسازی و بهسازی محله‌هایشان را برمی‌دارند.  اینکه این گام‌های نخست را در مسیر درست و تعریف شده شهری با توجه به ظرفیت‌ها قرار دهیم در واقع یکی دیگر از مراحل سخت مدل‌های مهندسی شهری است که به دنبال اجرای آن هستیم.