تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۱

همشهری آنلاین: کمتر از دو هفته به انتخابات ریاست جمهوری در برزیل باقی‌است، اما لوئیز ایناچیو لولا داسیلوا، رییس جمهوری فعلی این کشور با یک رسوایی بزرگ مواجه است.

خبرگزاری آلمان از برازیلیا گزارش کرد، فروید گودوی، یکی از همکاران نزدیک رییس جمهور فعلی برزیل استعفا کرده، چرا که در سمت خود به عنوان مشاور ویژه دولت متهم به فساد است.

او متهم است که برای دریافت اطلاعاتی درباره حزب سوسیال دموکرات برزیل (پی.اس.دی.بی) به عنوان مهم‌ترین جنبش اپوزیسیون رشوه پرداخت کرده است تا بتواند این حزب را به فساد متهم کند.

با این حال و با وجود رسوایی‌های متعددی که دولت لولا داسیلوا در سال گذشته به بار آورده و بسیاری از اعضای ارشد کابینه به واسطه آنها مجبور به استعفا شده‌اند، بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده به نظر می‌رسد رییس جمهور کنونی در انتخابات اول اکتبر برزیل مقام اول را از آن خود کند.

گودوی می‌گوید که بی‌گناه است.

او گفت: «من با ارسال ایمیل استعفا کردم. اما من چنین کاری را انجام نداده‌ام.»

رسانه‌ها به نقل از شاهدانی که نامی از آنها نبردند گزارش داده‌اند که اعضای حزب لولا داسیلوا یعنی حزب کارگر (پی.تی) در هفته‌های اخیر رقمی حدود 770 هزار دلار را برای «خریدن مدارک فساد» علیه سیاستمداران مهم اپوزیسیون پیشنهاد کرده‌اند.

آنگونه که خبرگزاری رسمی برزیل گزارش کرده است، پلیس برزیل از انتشار پرونده‌های این اطلاعات جلوگیری کرده است.

در همین حال، اپوزیسیون از مقامات برگزارکننده انتخابات برزیل درخواست کرده دخالت لولا داسیلوا را در این رسوایی مورد بررسی قرار دهد.

سخنگوی پی.اس.دی.بی و جبهه لیبرال به عنوان بزرگ‌ترین احزاب اپوزیسیون اعلام کرده است که داسیلوا احتمالا «دخالتی غیرقانونی را در رقابت‌های انتخاباتی» داشته است.

اگر مقامات برگزار کننده انتخابات، داسیلوا را متهم بشناسند، احتمال دارد که وی از نامزدی برای حضور در این انتخابات کناره‌گیری کند.

پی.تی در حال حاضر این اتهامات را رد کرده است و حتی برخی از سیاستمداران عضو حزب دولت از وجود «توطئه» سخن گفته‌اند.