عباس لقمانی: یکشنبه[30 سپتامبر/9مهر] در سه کشور اروپایی و برزیل مردم برای انتخاب رئیس جمهوری، اعضای پارلمان و اعضای شوراهای شهر و شهرداریها به پای صندوق‌های رای رفتند.

در اتریش انتخابات پارلمان در حالی برگزار شد که ولفگانگ شوسل از حزب دمکرات مسیحی از سال 2002 مقام صدارت اعظمی را در اختیار دارد.

سوشل با ائتلاف با حزب دست راستی آزادی به رغم همه واکنشهای منفی که این ائتلاف در اروپا موجب شد، توانست در شش سال گذشته کارنامه موفقی در مدیریت اقتصادی اتریش ارائه دهد.

حزب سوسیال دمکرات اتریش امیدوار است آرایی برابر حزب دمکرات مسیحی به دست آورد. حزب آزادی با شعار مخالفت با خارجیان در انتخابات شرکت کرده است و حزب سبزها برخلاف حزب آزادی، طرفدار یک جامعه چند فرهنگی است.

به نظر می‌رسد که از هفت حزبی که در انتخابات شرکت کرده‌اند،  فقط چهار حزب حد نصاب پنج درصدی برای شرکت در پارلمان را به دست آورند.

براساس آخرین نظرسنجی‌ها هر نوع ائتلافی در چند روز آینده امکان پذیر است.

در مجارستان نیز پس از رسوایی نخست‌وزیر در مورد سخنان وی که گفته بود به رای‌دهندگان دروغ گفته است امکان شکست حزب سوسیالیست در انتخابات شوراهای شهر و شهرداریها بسیار به واقعیت نزدیک است.

در بوسنی سه عضو شورای رهبری از بین سه ملیت به رسمیت شناخته شده انتخاب خواهند شد.

در برزیل،  بزرگترین کشور آمریکای لاتین 126 میلیون رأی‌دهنده علی‌رغم همه رسوائیهایی که اطرافیان رئیس جمهور لولا در چند ماه اخیر رقم زده‌اند، به نظر می‌رسد که به لولا رای دهند و وی همچنان بیشترین شانس را برای بدست آوردن پست ریاست جمهوری در اختیار داشته باشد.

نتایج انتخابات اتریش دوشنبه رسما اعلام خواهد شد و اعلام نتایج انتخابات در برزیل چندین روز به طول خواهد انجامید.

کد خبر 5151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز