گروه سلامت- مریم غفاری: درحالی‌که عرضه بنزین آزاد در تعطیلات نوروزی، بحث داغ این روزهاست، هنوز هم مشکلات ناشی از سهمیه‌بندی بنزین برای برخی اقشار، حل نشده باقی‌مانده و ظاهرا امیدی هم به حل آن نیست.

از جمله این گروه‌ها پزشکان عمومی هستند که مخصوصا در شهرستان‌های دورافتاده با مشکلات زیادی مواجهند.

دکتر مسلمی فرد، نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور در این‌باره به همشهری می‌گوید: سهمیه بنزین پزشکان به فرمانداری هر منطقه سپرده شده که بر اساس شرایط، سهمیه‌ای را به پزشکان اختصاص دهند، اما این سهمیه به هیچ وجه رضایت پزشکان را جلب نکرده و در استان های بزرگ یا حتی استان تهران با مشکلاتی چون ترافیک و ازدحام جمعیت،  مثلا  اگر پزشکی بخواهد هر روز از مرکز شهر تهران به قرچک ورامین برای خدمت برود با مشکل مواجه می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر فقط کارشناسان سازمان نظام پزشکی برای نظارت و بررسی پرونده های پزشکی از سهمیه بنزین برخوردارند و هیچ کدام از گروه های پزشکی سهمیه مشخصی ندارند .

دکتر مسلمی‌فرد در پاسخ به این سوال همشهری که مگر پزشکان مناطق محروم از خودروی در اختیار استفاده نمی‌کنند، می‌گوید: در مناطق محروم پزشکان در همان مرکز درمانی برای گردشگری های بهداشتی و درمانی از خودروهای خدمت استفاده
می کنند اما رفت و آمد خود پزشک از محل زندگی اش به این مناطق مسئله‌ای است که اساسا در برنامه‌ریزی‌ها دیده نشده است.

وی می‌افزاید: جالب است که برخی از بیماران خاص هم سهمیه ویژه دارند تا به مراکز درمانی مراجعه کنند ولی پزشکان سهمیه مشخصی ندارند که برای ارائه درمان به این مراکز بیایند.به گفته وی، انجمن پزشکان عمومی کشور و سازمان نظام پزشکی مکاتبات گوناگونی با ستاد تبصره 13 و وزارت کشور در این خصوص انجام داده  اندکه حداقل برای سهمیه بنزین پزشکان هرمنطقه بخصوص در شهرستان های بزرگ و مراکز استان های بزرگ مثل فارس، تهران و مشهد ردیفی دیده شود اما این مکاتبات نتیجه‌ای نداشته است.

وی با اشاره به صحبت های یکی از مسئولین که گفته بود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد اگر پزشکان هم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، می‌گوید: با وضعیت موجود ناوگان حمل‌و نقل شهری و بین شهری، با یک محاسبه ساده می توان به این نتیجه رسید که این حرف توجیه منطقی و علمی ندارد و میلیون‌ها ساعت به هدر می‌رود.

وی در توضیح این مطلب می‌گوید: در یک نگاه خوش بینانه اگر هر پزشکی با استفاده از وسایل نقلیه عمومی بخواهد خودش را به مراکز درمانی برساند و فقط نیم ساعت از وقتش در این حین تلف شود و به دنبال این تاخیر نیم ساعتی تنها 5 نفر بیمار معطل بماند خواهیم دید که درماه  عدد بسیار بزرگی از وقت پزشکان و بیماران تلف خواهد شد که این تنها در بخش بیمارانی است که اورژانسی نیستند و در بحث بیماران اورژانسی که زمان طلایی برای نجات جان آنها تعریف شده است زمان  اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
سهمیه ماهانه 5 لیتر!

«سهمیه در نظر گرفته شده برای پزشکانی که موارد خاص هستند (دوری محل خدمت  یا نحوه ارائه خدمت) با ارائه نامه از محل خدمت و تایید محلی و معاونت درمان ماهانه تنها 5 لیتر است و باید 6 پزشک که در مناطق محروم و با شرایط فوق خدمت می‌کنند، جمع شوند تا یک کوپن 30 لیتری به همه آنها تعلق گیرد. »  این مطلب را یک پزشک عمومی که در یکی از مناطق محروم به عنوان پزشک خانواده مشغول است می‌گوید و البته تاکید دارد که نامش فاش نشود.

طبق قانون، فرماندار هر شهرستان نماینده کمیسیون تبصره 13 در همان منطقه است و به گفته دکتر حسن هویدا، معاون امور رفاهی سازمان نظام پزشکی ایران گزارش‌هایی مبنی بر
عدم مدیریت مناسب در اختصاص سهمیه بنزین از سوی فرمانداری‌ها به این سازمان ارائه شده اما تاکنون هیچ مرجعی به شکایات پزشکان در این موارد رسیدگی نکرده و هیچ اقدام مثبتی از سوی دولت، در جهت خواسته‌های پزشکان برای افزایش سهمیه بنزین صورت نگرفته است.

این درحالی است که دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران نیز با تاکید بر اینکه طرح سهمیه بندی بنزین، رسیدگی به موقع پزشکان را مختل و آنان را با مشکلاتی مواجه کرده است، می‌گوید: بسیاری از پزشکان به دلیل مراجعه به چند بیمارستان و مرکز درمانی نیاز به استفاده از اتومبیل شخصی دارند و بنابر این نیازمند سهمیه بنزین ویژه‌ای هستند تا بتوانند وظایف خود را به خوبی ایفا کنند، اما حتی امکان تهیه بنزین آزاد نیز برای پزشکان فراهم نشده، مگر این‌که فردی به‌صورت قاچاق بنزین را تهیه کند.

 دکتر خسرو نیا ضمن انتقاد به بی توجهی مسئولان در اختصاص سهمیه بنزین می‌افزاید: این امر قطعا مانع ارایه خدمات بهداشتی درمانی مطلوب به مردم است. رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران معتقد است که  نگاه مسئولان به پزشکان باید همانند بخش‌هایی همچون آموزشگاه‌های رانندگی، آژانس های مسافرتی و اتومبیل‌های شخصی مسافربر بوده و سهمیه بنزین ویژه داشته باشند چرا که پزشکان با جان مردم در ارتباط هستند.