همشهری آنلاین: کلیات قانون بازار اوراق بهادار و نحوه اجرای آن در حاشیه دومین روز نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، حسین فهیمی - معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار - گفت: نظام اقتصادی کشور بر اساس ماده 2 قانون جدید بازار اوراق بهادار، بازار سرمایه را به رسمیت شناخت.

وی ادامه داد: در این قانون زیر ساخت‌های لازم و نحوه نظارت بر بازار به عنوان یک حکم کلی مورد توجه قرار گرفته است.

فهیمی با بیان اینکه یکی از شیوه‌های قانون‌گذاری بیان کلیات است، افزود: این قانون به فعالان، مجریان و دست اندرکاران اجازه فعالیت داده و تنظیم دقیق را در حد دستورالعمل محدود کرده است.

نایب رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اطلاع رسانی صحیح و کارآمد را یکی از محورهای اصلی بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: اطلاعات نیاز اولیه هر سرمایه گذار برای فعالیت در بازار است که باید اطاعات صحیح در زمان مقرر در اختیار فعالان بازار قرار گیرد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس تضمین و تامین صحیح برای انجام معاملات اوراق بهادار را از دیگر محورهای فعالیت در بازار سرمایه دانست و گفت: در این محور یک بستر مطمئن قانونی برای جریان معاملات اوراق بهادار انجام می‌شود علاوه بر اینکه ضمانت اجرایی از روند صحیح معاملات حمایت کرده و هر اقدامی که روند صحیح معامله را مختل کند، مشمول مجازات کیفری قرار می‌گیرد.

وی ضرورت انسجام، یکپارچگی و متشکل بودن بازار را سومین محور فعالیت بازار سرمایه اعلام کرد و اظهار داشت: بازار اوراق بهادار بدون ساماندهی، بازاری پرریسک و غیر قابل اطمینان خواهد بود.

فهیمی خاطر نشان کرد: مواد 2 و 7 قانون بازار اوراق بهادار موارد به ضرورت یکپارچگی و ساماندهی بازار پرداخته و در موارد دیگری صراحتا اعلام کرده است افرادی که در این بازار خارج از مجوزهای شورا فعالیت کنند، مسئولیت کیفری خواهند داشت.

وی ساختار و سازوکارهای هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار را در کشور منحصر به فرد دانست و گفت: در نشستی که با حضور نمایندگان سازمان بورس و قوه قضاییه برگزار شد بر قطعی و لازم الاجرا بودن آن تاکید شد.

فهیمی اظهار داشت: فعالیت در بازار از دید قانون جدید بازار اوراق بهادار مبتنی بر این فرض است که اختلاف ها بر اساس مذاکره، مصالحه و سارش حل شود البته انتقاداتی هم بر این قانون وارد است اما نباید نکات قوت آن را تحت تاثیر نقاط ضعفش قرار داد.