همشهری آنلاین: مهم‌ترین فاکتوری که کارآیی بازار سرمایه را نشان می‌دهد، نسبت سهام معامله شده به ارزش بازار است که این میزان در ایران به 17 درصد می‌رسد.

حسین خزلی خرازی ـ مدیرعامل کارگزاری بانک کشاروزی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد افزایش ارزش بازار سرمایه تا پایان سال با اشاره به این‌که افزایش ارزش بازار حاصل افزایش قیمت و تعداد سهام موجود است خاطر نشان کرد: در صورتی که افزایش ارزش بازار از محل ورود سهام جدید و یا افزایش تعداد سهام باشد پدیده‌ای مثبتی است ولی در صورتی که افزایش ارزش بازار صرفا حاصل بالا رفتن ارزش قیمت سهام فعلی باشد مناسب نیست.

وی با بیان این‌که در صورت وارد شدن یک شرکت جدید تا پایان سال مانند کشتیرانی و مخابرات به راحتی امکان افزایش ارزش بازار سرمایه وجود دارد ادامه داد: صرفا بالا رفتن ارزش بازار سرمایه مهم نیست بلکه نسبت سهام معامله شده به ارزش بازار اصلی ترین فاکتوری است که کارآیی بازار را نشان می دهد.

این کارگزار بورس اضافه کرد: در صورتی که ارزش بازار افزایش یافته ولی سهام بیشتری جا به جا نشود بازار به سمت غیرکارا بودن حرکت می‌کند.

خرازی گفت: نسبت سهم معامله شده به ارزش بازار در ایران 17 درصد است این نسبت در بورس سایر کشورها به 120 درصد می‌رسد که برای این منظور باید حجم معاملات در کشور به شدت افزایش یابد.

کد خبر 45083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز