تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۱

همشهری امارات : یکی از حوادث تاثربرانگیز سال گذشته کشته شدن تعدادی از ماموران نیروی انتظامی توسط اشرار در منطقه سمیرم زاهدان بود.

حادثه‌ای که بر اساس نقشه و عملیاتی از پیش تعیین شده در آن سوی مرزها طراحی شده بود.

معاونت آموزش نیروی انتظامی بر اساس این حادثه واقعی و به تصویر کشیدن علل و عوامل وقوع آن تصمیم به تولید فیلمی بر مبنای این واقعه کرد. بر این اساس تولید فیلمی تلویزیونی به مجید عباسی پیشنهاد شد:

«وقتی از سوی معاونت ناجا ساخت این طرح به من پیشنهاد شد، از عباس مرادیان برای نگارش فیلمنامه آن دعوت کردم. او بر اساس اتفاقات پیش‌آمده در سمیرم طرح و سپس فیلمنامه را به نگارش درآورد. در نگارش فیلمنامه تلاش شد که تمام جزئیات منطبق با واقعیت باشد حتی اسم خیابان‌ها و مدل و رنگ اتومبیلی که افراد نیروی انتظامی در آن قرار داشتند و مورد حمله اشرار قرار گرفتند مطابق با واقعیت است و فقط اسامی و برخی مسائل امنیتی کاملا منطبق با واقعیت نیستند.»

پس از نگارش فیلمنامه، متن به ناجا جهت بازبینی ارائه می‌شود و اصلاحاتی روی آن اعمال می‌شود.

عباسی اصلاحیه‌های نیروی انتظامی را بیشتر مربوط به بخش‌های تخصصی عنوان می‌کند: «به هر حال موضوع حساسی بود و کار هم متعلق به نیروی انتظامی بود و می‌بایست نظر آنها تامین و اصلاحیه‌های مورد نظر آنها در فیلمنامه اعمال می‌شد. هرچند این اصلاحیه‌ها بیشتر معطوف به مسائل  تخصصی، نظامی و انتظامی بود.»

«تقاطع شب» به کارگردانی میثم ریاحی تولید شده. این که چرا کارگردانی ناشناخته برای تولید این فیلم درنظر گرفته شده سئوالی است که عباسی به آن اینگونه پاسخ می‌دهد: «ریاحی پیش از این برای معاونت آموزش نیروی انتظامی یک مجموعه داستانی اپیزودیک بر اساس پرونده‌های واقعی ساخته بود، به همین دلیل از طرف ناجا برای ساخت «تقاطع شب» به ما پیشنهاد شد. پس از انجام مذاکرات اولیه مجموعه او را دیدم و حس کردم که با توجه به تجربیاتش در زمینه ساخت فیلم‌های داستانی بر اساس پرونده‌های واقعی می‌تواند این پروژه را به خوبی به سرانجام برساند. به همین دلیل او برای این کار انتخاب شد.»

این فیلم در شهرهای زاهدان، تهران و اصفهان جلوی دوربین رفته و در این شهرها- لوکیشن‌های واقعی بازسازی شده‌اند. عباسی دلیل این‌که چرا در لوکیشن‌های واقعی تصویربرداری انجام نشده می‌گوید: «عمده دلیل آن مسائل امنیتی بود که به ما اجازه نمی‌داد در همان لوکیشن‌ها کار کنیم. بنابراین ناگزیر به بازسازی لوکیشن‌ها شدیم.»

فیلم تلویزیونی تقاطع شب بنا به گفته تهیه‌کننده‌اش برای پخش در ایام نوروز آماده می‌شود.

این فیلم‌ هم‌اکنون توسط فرشاد محمدی تدوین می‌شود و کیوان ناظمیان‌پور نیز به شکل همزمان مشغول ساخت موسیقی متن آن است.

محمود مقامی، علیرضا علی‌اولیا، سیدجواد هاشمی، گیتی معینی، سیما حقرآبادی، مجید علم‌بیگی، حسن خوانساری، حسن زارع، اکبر وارشا، سعید نورالهی و سید جواد حسینی بازیگران این فیلم هستند.

عبدالله صریحی (مدیر تصویربرداری)، محمد حبیبی(مدیر صدابرداری)، اشکان عسکری(طراح گریم)، حسین طلابیگی(مدیر جلوه‌های ویژه میدانی)، حسن روح‌پروری(طراح صحنه و لباس)، سیدمجتبی اسدی‌پور(دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز)، محسن محمدی(مدیر تولید)، مصطفی محمدحسن (مدیر تدارکات) و محمدرضا جامعی(عکاس) عواملی هستند که در تولید این تله‌فیلم همکاری داشته‌اند.

قصه تقاطع شب

محمدرضا و شقایق دو جوان تحصیلکرده هستند که به تازگی به عقد یکدیگر درآمده‌اند. آنها قصد دارند با پایان خدمت سربازی محمدرضا زندگی مشترک خود را شروع کنند. در یکی از شب‌ها محمدرضا که در زاهدان دوران سربازی را سپری می‌کند در حال گشت‌زنی در خیابان به همراه اکیپ نیروی انتظامی، مورد حمله اشرار قرار می‌گیرد و به همراه تمامی اکیپ گشت‌زنی، به شهادت می‌رسد.

 در مقر فرماندهی تهران بزرگ سرهنگ دوستدار مامور بررسی حادثه شده و بلافاصله به زاهدان اعزام می‌شود. دوستدار در تحقیقات خود سرنخ‌هایی به دست می‌آورد که نشان می‌دهد این عملیات در آن سوی مرزها و جهت ناامنی در منطقه طراحی شده است و ...