همشهری آنلاین: مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: کمبود انسولین وجود ندارد؛ دیابتی‌ها نگران نباشند.

دکتر کیانوش جهانپور در گفتگو با همشهری آنلاین، خبرهای مربوط به کمبود انسولین در بازار مصرف را تکذیب کرد و گفت: ترس از نبود و یا کمبود انسولین سبب شده بود که برخی از بیماران بیش از نیاز انسولین خریداری و نگهداری کنند و این باعث مصرف بی‌رویه شده بود. به همین دلیل برای اینکه همه بیماران بتوانند به‌ راحتی و در هنگام لزوم به دارو دسترسی داشته باشند و مشکلی برایشان به‌ وجود نیاید و از قاچاق معکوس جلوگیری شود،  انسولین فقط سهمیه‌بندی شده است و دیابتی‌ها به‌ راحتی می‌توانند سهمیه ماهانه خود را دریافت کنند.

او با تاکید بر اینکه این اقدام به هیچ عنوان به معنای کمبود انسولین نیست گفت: با این اقدام توزیع دارو، منظم‌تر و کنترل شده‌تر خواهد شد و قطعا جلوی بازار سیاه و قاچاق دارو گرفته می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: آن چیزی که اتفاق افتاده، این است که فراتر از سهمیه به مراجعان انسولین داده نمی‌شود. بنابراین تمام افرادی که در مطب‌ها صاحب پرونده هستند و پزشک برایشان انسولین تجویز کرده است هیچ مشکلی برای دریافت انسولین نخواهند داشت.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت افزود: در عین حال، اگر فردی که مبتلا به دیابت است و برای مراقبت و کنترل دیابت نیاز به انسولین دارد،  مشکل دسترسی داشت می‌تواند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرد و دلیل نبود دسترسی را اعلام کند.

جهانپور درباره متفورمین‌های ایرانی هم گفت: متفورمین داروی پرمصرفی است به همین دلیل، ماده اولیه و محصول نهایی متفورین در ایران تولید می‌شود.  این محصول، کیفیت خوبی دارد و مصرف‌کنندگان هم رضایت دارند. این دارو در حال حاضر بیش از نیاز داخلی در بازار وجود دارد و کمبودی وجود ندارد.

او گفت: واردات داروهای خارجی که مشابه ایرانی آن با کیفیت خوب و استاندارد در بازار وجود دارد، ممنوع شده است. از پزشکان هم خواسته شده است که داروی خارجی که مشابه خارجی آن وجود دارد را تجویز نکنند تا جلوی قاچاق و ... گرفته شود. از مردم می‌خواهیم به داروهای ایرانی اعتماد کنند و از پزشکان درخواست داروی خارجی، در حالی‌که مشابه داخلی آن دربازار وجود دارد، نکنند.