همشهری آنلاین: سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود آخرین دیدگاه‌های کشور در خصوص سیاست‌های خارجی را بیان کرد.

به گزارش ایرنا، حسینی دوشنبه (20 اسفند) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به این سوال که با توجه به رای مثبت روسیه و چین به قطعنامه ‪۱۸۰۳‬آیا ایران در روابط خود با این کشورها تجدید نظر می‌کند؟ گفت: برای تنظیم روابمان با همه کشورها آن چه در موضع گیری آنها شاهد هستیم، نوع رفتاری که در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی دارند، همه آنها را مورد توجه قرار می دهیم .چه نکات مثبت و مواضع مثبت را و چه مواضعی را که نامطلوب است و آنها را غیرواقع بینانه می‌دانیم.

حسینی افزود: مجموعه اینها را در تنظیم روابطمان با کلیه کشورها مد نظر قرار می‌دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص درخواست غرامت در مورد موضوع هسته‌ای با توجه به حقانیت جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای گفت: از نهادهای مختلف بین‌المللی و حقوقی پیگیری می‌کنیم .

اخراج دیپلمات سوئدی

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اخراج یک دیپلمات سوئدی از ایران گفت: در بهمن ماه سال جاری سفیر سوئد را به وزارت خارجه دعوت و به وی اعلام کردیم که یکی از دیپلمات‌های این کشور، رفتاری خلاف شئونات دیپلماتیک دارد. با هماهنگی مراجع ذیربط ، خواستیم که کشور را ترک کنند.

حسینی در مورد بازداشت ‪ ۱۱‬ایرانی در یمن افزود: از سفارت ایران خواستیم تحقیقاتی انجام دهد که در حال انجام است اما یک منبع موثق این را تایید نکرده و پیگیری‌ها ادامه دارد.

وی درباره مطالب روزنامه‌های کویتی نیز گفت: بخش مطبوعاتی سفارت ایران در کویت اعتراض کرد و شکایتی را نیز تقدیم مقامات ذیربط در این کشور کرده است.

حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر بوش در مورد انتخابات ایران گفت: این سیاست و اظهارات جدید نیست. ما همواره در آستانه برگزاری انتخابات مختلف در ایران و حضور گسترده مردم برای راهپیمایی یا حمایت از دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی شاهد چنین تحریکاتی بوده ایم.

وی افزود: هدف اصلی که دنبال می‌شود مایوس و دلسرد کردن ملت ایران از آینده کشور است و همواره این دو محور از اساسی‌ترین محورهایی بوده است که مسوولین آمریکایی به آن پرداخته‌اند و رسانه‌های نزدیک به مسوولین آمریکایی هم آن را بزرگنمایی کرده اند.

وی اضافه کرد: لیکن ، هر بار شاهد حضور گسترده ملت ایران بوده‌ایم و اینها ناکام بوده‌اند و بعد از انتخابات و راهپیمایی‌ها شاهد انعکاس نامطلوب و نادرست حضور مردمی در پای صندوق‌های رای و تصاویر بسته از این حضور بوده است. ما معتقدیم این دخالت در شئونات و امور داخلی کشور جمهوری اسلامی ایران است و ملت ایران با هوشیاری در عرصه انتخابات، پاسخ مناسب به آنها را خواهد داد .

حسینی در خصوص ساخت فیلمی در هلند و توهین به مقدسات اسلامی گفت: متاسفانه شاهد اعمال یکسری سیاست‌ها از سوی سیاستمداران تندرو هستیم که گفت و گو و همزیستی بین ادیان و گفت و گوها را کنار گذاشته‌اند و وارد نبردی شده‌اند و از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که اینها جایگاهی در افکار عمومی دنیا ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در دیدار با مقامات هلند تاکید کردیم که چنین روندی قطعا به روابط میان کشورهای اسلامی و اروپایی آسیب می‌رساند که به چنین افرادی فرصت فعالیت می‌دهند.

وی تصریح کرد: صریحا اعلام کردیم که توهین به مقدسات ، گناهی نابخشودنی در میان تمام فرقه‌ها و مذاهب اسلامی است .البته پیگیری‌های خود را در این زمینه ادامه می‌دهیم و با اتحادیه اروپا مطرح کرده‌ایم که این مساله را با آزادی بیان کاملا مجزا کنند و قوانینی را برای توقف این اقدامات وضع کنند.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص مذاکرات با ترکمنستان درباره مساله گاز گفت: مذاکرات ادامه پیدا کرده و گام‌های مثبتی برداشته شده و تصمیمی را هم وزارت نفت اتخاذ کرده برای ادامه گفت و گوها تا به نتایج مطلوب برسند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دیپلمات‌های ایرانی دستگیر شده در عراق گفت: با طرف عراقی ، مرتبا این موضوع را پیگیری می‌کنیم. با توجه به خلف وعده آمریکایی ها، هنوز این عزیزان آزاد نشده‌اند . از طریق سازمان صلیب سرخ برای دیدار مجدد خانواده‌ها اقدام کرده‌ایم . تماس‌های تلفنی بین اینها و خانواده هایشان برقرار است.

وی افزود: روندی را که در پیش گرفته‌ایم تا آزادی کامل آنها ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روابط ایران و عربستان نیز گفت: روابط ما با عربستان به خوبی پیش می‌رود و گفت و گوهایی بین ما و طرف سعودی پیرامون مسایل مختلف منطقه‌ای و جهان اسلام وجود دارد.

آقای سعودالفیصل در قاهره برای حضور در اجلاس اتحادیه عرب بودند و در توقف کوتاهی که آقای متکی در مصر داشتند، دیداری داشتند که درباره مسایل دوجانبه و منطقه گفت و گو کردند.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص دیدار یکی از سران احزاب سیاسی داخلی با یکی از سفرای کشورهای غربی و اینکه ایا وزارت خارجه از این دیدار اطلاع داشته است؟ گفت: وزارت خارجه اطلاعی نداشت. آنچه مربوط به تماس و ارتباط بین اتباع ایرانی با سفارت خانه‌های خارجی می‌شود، جهات ذیربط باید در جریان قرار بگیرند. در چارچوب قانون، تماس‌ها مشکلی ندارد.

وی افزود: از این دیدار ما مطلع نبودیم. ملاقات‌هایی که صورت می‌گیرد یا دعوت‌هایی که انجام می‌شود بصورت رسمی با اطلاع وزارت خارجه انجام می‌شود.

برچسب‌ها