همشهری آنلاین: سیدمحمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات آنان در خصوص مسائل مربوط به سیاست خارجی ایران پاسخ گفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسینی در پاسخ به این سوال که آیا تاریخ مذاکرات سه جانبه ایران با آمریکا و عراق در باره مسائل عراق مشخص شده است، گفت بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است این نشست در بغداد برگزار شود تاریخ دقیق آن اعلام خواهد شد .

 خبرنگاری پرسید: با توجه به برگزاری اجلاس امنیتی مونیخ و عدم حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران بر خلاف سالهای قبل و همچنین اظهارات منفی مدیر اجرایی این کنفرانس درباره کشورمان ،لطفا ارزیابی خودتان را در این زمینه ارائه فرمائید. سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر به صورت فعال در اجلاس های امنیتی مونیخ حضور داشته است.

حسینی افزود: تنگ نظری جناحی خاص در آمریکا سبب گردیده که نگرش اروپایی که مبتنی بر سیاست گفتگوست ،دچار نقصان گردد، طرح دیدگاه های آشکار و شفاف از سوی جمهوری اسلامی ایران همراه با استدلالات محکم و دلایل غنی پیرامون ترتیبات امنیتی در کنفرانس های بین المللی، برخی از قدرت ها را نگران ساخته است .

 سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: فشارهای آمریکا بر مدیران اجرایی کنفرانس امنیتی مونیخ، موجب گردیده که آنها با چشم پوشی از واقعیت‌ها و نقش بسیار مهم و تاثیر گذار جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد ،تثبیت و تحکیم امنیت جهانی و منطقه خاورمیانه و خلیج فارس ، به نوعی خودسانسوری و برخورد غیر منطقی پرداخته و اهداف اصلی را فدای منافع آمریکا نمایند.

 حسینی گفت: طرح مطالبی مبنی بر گفتگوی محرمانه در حاشیه اینگونه اجلاس‌ها نیز ،امری کاملا غیر مربوط و بی اساس است چرا که هیچ گاه دستورکار شرکت کنندگان ایرانی، پرداختن به اقدامات حاشیه‌ای نبوده و هدف اصلی همواره طرح دیدگاهها و مواضع رسمی در جمع و صحن عمومی بوده است .

یکی از خبرنگاران گفت: ارتش آمریکا مجددا ادعا کرده که بخش مهمی از حملات انجام شده در ماه ژانویه در بغداد با استفاده از سلاح‌های پیچیده ضد زره کنار جاده ساخت ایران صورت گرفته است ،لطفا واکنش جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه بیان نمائید.

حسینی گفت: اینگونه ادعاها بدون ارائه هر گونه سند و مدرک قابل قبول صورت گرفته و انتشار آنها در راستای سیاست های تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و حفظ فشار کلیشه ای و ساختگی از طریق این قبیل اتهام زنی های بی پایه صورت می گیرد .

همانگونه که قبلا نیز اعلام گردیده جمهوری اسلامی ایران قاطعا از استقرار ثبات و امنیت در عراق حمایت کرده و همکاری هایی که تا کنون با سطوح مختلف حکومت عراق صورت گرفته، مورد تائید مقامات عراقی بوده و موید نظر ماست.

خبرنگاری با اشاره به مطلب یک روزنامه  آمریکایی از نقش واسط چین در فروش قطعات یدکی جنگنده‌های اف 14 آمریکا به ایران خبر داد و افزود به ادعای این روزنامه ،مقامات آمریکایی پس از این موضوع صادرات قطعات این جنگنده‌ها به ایران از سوی چین را غیر قانونی خوانده و گفتند که اغلب این قطعات مربوط به مازاد قطعات ارائه شده توسط پنتاگون به کشورهایی مانند چین ارسال شده که از آنجا به ایران صادر گردیده است .

حسینی اظهار داشت: انتشار اینگونه اخبار به نقل از مقامات آمریکایی اتهامی بیش نیست .آمریکائی‌ها هر از چند گاهی با توسل به اینگونه اخبار جعلی و توطئه گری های ناکار آمد سیاسی ، حقوقی و قضائی برای بدنام کردن چهره جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی جهانی تلاش می‌کند.

حسینی گفت: ایران و چین دو کشور دوست هستند که همکاری و روابط گسترده اقتصادی و سیاسی دارند، این همکاریها بر اصول محکم اقتصادی، تجاری و قواعد و اصول شناخته شده بین المللی استوار است و روز به روز گسترده گی بیشتری می یابد. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، آمریکا با انتشار اینگونه اتهامات بی اساس ، قصد بد نام کردن چین و خرابکاری در روابط ایران و چین را دارد.

در ادامه این نشست خبری، حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه، سعد حریری رئیس فراکسیون المستقبل لبنان اخیرا بحران‌های داخلی لبنان را به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده است، اظهار داشت: این نوع اظهارات ، کمکی به وحدت و همبستگی لبنان نمی کند و ما توصیه می کنیم که تمامی تلاش ها در جهت یافتن راه حل های مورد توافق و اجماع تمامی طرف های لبنانی تمرکز یابد تا بتوان آثار آن را در خدمت منافع مردم لبنان شاهد بود .

خبرنگاری ارزیابی سخنگوی سیاست خارجی ایران را در خصوص  اعترافات رئیس سیا مبنی بر استفاده از روش اعتراف گیری از طریق غرق کردن مجازی در آمریکا که با انتقادات شدید محافل طرفدار حقوق بشری مواجه گردیده  خواهان شد. وی در ادمه سخن خود گفت که،کاخ سفید با دفاع از این روش ، اعلام نموده که جرج بوش شخصا مجوز استفاده از این روش را صادر کرده است.

حسینی گفت: دولت آمریکا همواره با بهانه های مختلف از جمله مبارزه با تروریزم و دفاع از منافع ملی و امنیت این کشور به ویژه بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 دست به اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی گسترده ای زده که مخالف تمامی هنجارهای حقوق بشری و قواعد بین المللی بوده و به دفعات از سوی بسیاری از سازمان های جهانی حقوق بشر محکوم شده است.

موضوع بکارگیری روش های غیرانسانی برای بازجویی در آمریکا ، دلیل آشکار دیگری بر نگاه سیاسی و ابزاری آمریکا به مسئله حقوق بشر و دفاع از حقوق انسان هاست.

خبرنگار دیگری پرسید: نظر شما در مورد اظهارات جناب آقای متکی مبنی بر اینکه ما منتظر پاسخ مصری ها هستیم، چیست؟ سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: منظور جناب آقای متکی این بوده است که متناسب با مجموعه مباحث و مذاکراتی که انجام گرفته، طرف مصری فرصت کافی برای تصمیم گیری با در نظر گرفتن تمامی جهات و نقطه نظرها و منافع خویش در اختیار داشته باشد.

دبیرکل اوپک و همچنین دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اخیرا پیشنهاد جایگزینی یورو بجای دلار را مطرح ساختند. باتوجه به پیشنهاد قبلی رئیس جمهور ایران در این زمینه، ارزیابی جنابعالی راجع به این رویکرد جدید چیست؟ در پاسخ به این سوال حسینی گفت: رئیس جمهور محترم کشورمان براساس یک تحلیل عمیق کارشناسی و منطبق با واقعیات عینی و ملاحظات فنی، در اجلاس اخیر اوپک در عربستان سعودی، بحث جایگزینی یورو بجای دلار در معاملات نفتی کشورهای عضو اوپک را مطرح ساخت، البته برخی ها از این تحلیل منطقی جناب آقای احمدی نژاد تفاسیر خاص خود را ارائه می دادند که مواضع اخیر دبیران کل محترم اوپک و شورای همکاری خلیج فارس بخوبی نشان داد که دیدگاه رئیس جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر یک واقعیت اجتناب ناپذیر و عمیق است.

خبرنگاری اظهار داشت که سخنگوی پنتاگون با اشاره به پرتاب اولین کاوشگر ایران به فضا گفته است که آزمایش این موشک تحقیقاتی می تواند به توسعه فناوری موشک های بالستیک کمک کرده و اروپا را تهدید نماید.

سخنگوی سیاست خارجی ایران گفت: این ماهواره کاملا ماهیت کاربردی، عملی، تحقیقاتی و تجاری داشته و در چارچوب فرآیندها و پیشرفت های علمی و فن آوری اندیشمندان ایرانی و صرفا در خدمت رفاه و توسعه کشور بوده و هرگونه انتساب آن به مسائل حاشیه ای کاملا در چارچوب اذهان آلوده و غرض ورزی های سیاسی مقامات آمریکایی و یک حرکت کم ارزش و غیرقابل توجه است.

ارزیابی ایران درباره گزارش آتی البرادعی که قرار است اوایل اسفند ماه به شورای حکام آژانس بدهد، سوال بعدی بود که حسینی در پاسخ به آن اظهار داشت: در ارتباط با ارزیابی راجع به این گزارش بهتر است گمانی زنی نشود و بحث های تکنیکی و فنی را به گزارش واگذار کنیم. آنچه که مربوط به جمهوری اسلامی ایران بوده همکاری های کاملی بوده است که در ارتباط با موضوعات مطروحه به طور شفاف انجام شده و این روند همچنان ادامه دارد.

خبرنگاری گفت که ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در سخنانی ادعا کرده که رهبران حماس تحت فرمان ایران هستند که این امر مانعی در راه پیشروی فرآینده صلح خاورمیانه است، واکنش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه چیست؟ سخنگوی وزارت خارجه گفت: این ارزیابی که جنبش حماس به عنوان یک نیروی مهم و تاثیرگذار در صحنه فلسطین تصمیماتش برگرفته از اراده سیاسی رهبران این جنبش و مصالح مردم فلسطین است و از کسی یا کشوری دستور نمی گیرد کاملا روشن و بدیهی است متاسفانه برخی از کشورهای عربی منطقه که خود گاهی متاثر از سیاست های امریکا و اسرائیل قرار گرفته و منافع ملت فلسطین را نادیده گرفته و این رویکرد باعث به چالش کشیده شدن انتخاب بین منافع مردم فلسطین و منافع دیگران گردیده است و لذا اینگونه مواضع نوعی فرافکنی بوده و با واقعیت های صحنه فلسطین همگون نیست.

خبرنگاری گفت: روزنامه یمن تایمز مدعی شده که 150 متهم به داشتن ارتباط با القاعده که در ایران در بازداشت به سر می برده اند به دولت یمن تحویل داده شدند در این فهرست اتباع پاکستان، عربستان، اردن، مغرب و غیره قرار داشته اند. وی چنین پاسخ شنید: اینگونه اخبار فاقد صحت است و با هدف بهره برداری های حاشیه ای از سوی اینگونه رسانه ها منتشر گردیده که فاقد ارزش حرفه ای است.

 آخرین سوال در باره خزر بود. خبرنگاری اظهار داشت: سفارت آذربایجان در ترکمنستان اطلاع داد که آذربایجان و ترکمنستان در باکو مذاکرات درباره بخش های ملی خزر را آغاز کرده اند با توجه به مرزهای آبی مشترک آن دو کشور آیا این مذاکرات تاثیر منفی بر رژیم حقوقی آینده دریای خزر نخواهد داشت ؟ موضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص برگزاری نشست های دوجانبه در خزر چیست؟

حسینی گفت: براساس توافق رسمی کشورهای ساحلی کنوانسیون رژیم حقوقی و مسائل اساسی دریای خزر از طریق اتفاق آراء و به صورت پنج جانبه انجام خواهد شد برای نیل به این توافق انجام مذاکرات دوجانبه امری بدیهی است در واقع کشورها از مذاکرات دوجانبه به منظور نزدیک کردن دیدگاه ها و آشنایی با استدلالات و شواهد حقوقی یکدیگر بهره می برند جمهوری اسلامی ایران نیز با هر یک از کشورهای ساحلی به صورت دوجانبه و پنج جانبه مذاکره می نماید این مذاکرات کمک می کند که کشورها در نهایت به صورت پنج جانبه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را نهایی کنند.

کد خبر 44097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز