همشهری آنلاین- پریسا نوری: «مژگان محمدیان» مدیر مجتمع آموزشی باغچهبان شماره ۲ درباره دلیل راهاندازی این رشته هنری برای ناشنوایان میگوید: «در ۳۰ سال گذشته فقط ۳ رشته خیاطی، کامپیوتر و گرافیک برای ناشنوایان تدریس میشد که تکراری و بازار کار برای این رشتهها اشباع و کاریابی برای فارغالتحصیلان آنها بسیار سخت شده بود. از اینرو با توجه به وضعیت خاص جسمی و روحیه دانشآموزان ناشنوا تصمیم گرفتیم این رشته هنری را برای نخستین بار در مجتمع راهاندازی کنیم.»
طراحی طلا
آموزش طراحی طلا و جواهر نیاز به امکانات زیاد ندارد. مدیر مجتمع آموزشی باغچهبان شماره ۲ دراینباره میگوید: «سال اول هنرجویان با دست طراحی میکنند و در سال دوم در کارگاه با کمک نرمافزار طراحی حرفهای را یاد میگیرند و بعد از آن میتوانند به کمک یک دستگاه کامپیوتر در خانه هم کار کنند و طرحهایشان را به کارگاههای ساخت طلا و جواهر ارائه دهند و با توجه به اینکه اغلب ناشنوایان استعداد خوبی در طراحی دارند با یادگیری این هنر میتوانند در آینده یک شغل پردرآمد و مناسب داشته باشند. » محمدیان درباره استقبال هنرآموزان ناشنوا از این رشته جدید میگوید: «در حال حاضر ۵ نفر از هنرآموزان شاخه کار و دانش در پایه دهم در رشته طراحی زیورآلات تحصیل میکنند و با وجودی که حدود یک ماه از راهاندازی این رشته میگذرد، برای یادگیری این مهارت اشتیاق و ذوق هنری بسیار نشان میدهند. از اینرو مصمم به تقویت این رشته و تجهیز کارگاههای مربوط به آن هستیم تا هنرآموزان بیشتری به این رشته سوق پیدا کنند و با فراگیری این هنر به شغل و درآمد مناسبی در آینده برسند.»
مهارت جدید برای ناشنوایان
این رشته برای نخستین بار در کشور ویژه ناشنوایان در این مرکز برگزار شده است اما مدیر مجتمع باغچهبان درباره پیشینه این رشته در مدارس منطقه ۴ و تأثیر آن بر هنرآموزان ناشنوا میگوید: «سال گذشته این رشته در دبیرستان آبسال منطقه ۴ برای دانشآموزان عادی راهاندازی شد و ما دانشآموزان را برای آشنایی با این رشته هنری به کارگاههای این دبیرستان بردیم و آنها پس از دیدن کارهای دانشآموزان آنجا و گفتوگو با آنها از این رشته بسیار استقبال کردند و این موضوع انگیزه ما را برای راهاندازی این رشته افزایش داد.»