قدیم ها که تعداد تفریحات مردم کمتر از انگشتان کف یک دست بود، درشکه سواری از تفریحات محبوب بیشتر مردم شهر از کودک نوپا تا سالخوردگان بود.

همشهری آنلاین - بهاره خسروی - خبرنگار : سفر، زیارت، دیدار دوستان و اقوام، همه بهانه ای بود تا ساعتی هرچند کوتاه، برای لذت بردن در کنار خانواده و عزیزان با درشکه در دل خیابان های شهر سفر کنند. در این میان سهم بچه ­های بازیگوش و زرنگ از همه بیشتر بود. چرا که اگر راه مخفیانه سواری گرفتن از درشکه را یاد می گرفتند، یک دل سیر و مجانی درشکه سواری می ­کردند و گاهی وقت ها هم که درشکه­ چی با محکم زدن ضربات شلاق به حیوان بیچاره، پرش به دست و پای بچه­ های شیطان محل می­ گرفت، از خجالت آنها در می ­آمد. یکی از این مسیرهای پر مسافر، به قول بچه­ های قدیم، ایستگاه درشکه­ های چهارراه خیابان خرمشهر تقاطع خیابان سینا بود. در محله خرمشهر که امروز در منطقه ۱۱ شهرداری تهران جا خوش کرده است، یک خط درشکه­ رانی به سمت حرم شاه عبدالعظیم وجود داشت. همین موجب شده بود، همیشه این محدوده شلوغ و پر مسافر، بهترین فرصت برای پسر بچه ­های بازیگوش محله شود تا به بهانه درشکه­ سواری مجانی، مخفیانه پشت اتاقک پارچه­ ای درشکه پنهان شوند. بچه­ ها در مسیر رفت و برگشت، هم­سفر درشکه­ چی و مسافران می شدند و کلی از درشکه ­سواری لذت می ­بردند. گاهی اوقات درشکه­ چی­ ها متوجه حضور بچه­ ها می شدند و ماجرا را به روی آنها نمی­ آوردند و گاهی اوقات نیز برای تنبیه با پر شلاق آنها را مورد عنایتشان قرار می دادند.

البته این تفریح تنها برای درشکه­ های زیارتی نبود، بچه­ ها از درشکه­ های آب­رسانی نیز مخفیانه سواری می­ گرفتند. اما بعدها با تغییر سبک زندگی و شهری شدن پایتخت، با ورود اتومبیل به گاراژی با نام «اتو طهماسبی» در خیابان قزوین، تقاطع خیابان هلال احمر، داستان این ایستگاه پر ماجرا به پایان رسید. اتوبوس­ های این مسیر با دریافت ۳ ریال، اهالی را به بازار می­ رساندند.