نخستین جشنواره ملی هنری «همام» با هدف نمایش توانمندی معلولان و ایجاد نشاط در میان آنها برگزار می‌شود.

همشهری آنلاین/ زینب زینال­ زاده: در دنیا بیش از یک میلیارد معلول وجود دارد که ۱۱ درصد این تعداد سهم کشور ما است. افراد توان­یابی که در جامعه دیده نمی‌شوند و از حداقل حقوق شهروندی برخوردار هستند. برگزاری جشنواره همام فرصتی است تا توان­یابان انجمن‌های مختلف از جمله، انجمن‌های ایکتیوز، میاستنی، اوتیسم، معلولان جسمی حرکتی توانمندی‌هایشان را به جامعه و شهروندان نشان دهند و ثابت کنند محرومیت محدویت نیست و انسان اگر بخواهد، غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند.

«کریم پاشازاده»، دبیر جشنواره همام گفت: «این جشنواره بهانه‌ای است برای برپایی نمایشگاهی از آثار برگزیده هنرمندان توان­یاب که در حاشیه آن کارگاه‌های آموزش نقاشی، عکاسی و گرافیک هم دایر می‌شود.»

به گفته او هزار و ۱۵۰ هنرمند توان­یاب از کل کشور برای شرکت در این جشنواره آثار خود را ارسال کردند که ۸۰۰ اثر برگزیده و پس از داوری، ۱۵۹ اثر در نمایشگاه باهم رقابت می‌کنند.

۳۰درصد شرکت کنندگان در جشنواره، آقایان و ۷۰ درصد خانم‌ها هستند. پاشازاده با بیان این مطلب گفت: «قیمت‌گذاری آثار ارائه شده در نمایشگاه، از سوی خود هنرمندان انجام شده و سود حاصل از فروش آنها نیز متعلق به توان­یابان است.»

او در پایان اظهار کرد: «امیدوارم برگزاری این جشنواره نقطه آغازی برای شنیده شدن مطالبه‌های جمعیت ۱۱ درصدی توان­یاب کشور باشد. چرا که هنرمندان توان­یاب کشورمان بارها در عرصه‌های جهانی افتخارآفرینی کرده‌اند، اما هرگز دیده نشده‌اند.»

فرهنگستان هنر در خیابان ولیعصر(عج)، تقاطع خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۲ واقع شده است.