همشهری آنلاین - زینب زینال زاده: ۲۲ میدان و ۲۲۴ بازار میوه و ترهبار در شهر تهران وجود دارد که هر روز درهایشان از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۴:۳۰ تا ۱۹ به روی عموم مردم باز است. این بازارها، بخشها و غرفههای متنوع و متعددی دارند و به قول معروف «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» در آنها پیدا میشود.
«سید سعید راد» مدیر عامل سازمان میادین تره بار شهر تهران میگوید: «طراحی و خدمترسانی بازارهای میوه وترهبار به گونهای است که شهروندان با چند ساعت وقت گذاشتن، میتوانند مایحتاج زندگیشان را با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت خریداری کنند.»
اختلاف قیمت با سطح شهر، مهمترین ویژگی بازارها و بازارهای میوه و ترهبار است که به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت بازارهای میوه وترهبار شهرداری تهران، محصولات مستقیم از عرضهکننده به دست مصرفکننده میرسد و به همین دلیل واسطهها حذف میشوند.
سید سعید راد میگوید: «در شرایط کنونی که قیمت محصولات کشاورزی و مایحتاج زندگی مردم به هر بهانه و دلیلی سیر صعودی در پیش گرفته، قیمتهای مناسب بازارهای میوه و ترهبار در شرایط اقتصادی موجود، میتواند مرهمی بر آلام معیشتی خانوادهها باشد. انواع میوه و محصولات فرنگی عرضه شده در این بازارها بهطور متوسط ۴۰درصد ارزانتر از قیمتهای سطح شهر به دست مصرفکنندهها میرسد.»
به گفته راد، در طول سال قیمت محصولات و اقلام عرضه شده در بازارهای ترهبار مناسب هستند: «در اعیاد و ایام خاص مانند یلدا، تلاش میکنیم با برنامهریزی و نظارت درست خدمات ویژهتری به شهروندان ارائه دهیم.»
مدیرعامل سازمان مدیریت بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران با تأکید بر قیمت مناسب میوههای شب یلدا از اعلام قیمت خودداری میکند و میگوید: «قیمت میوه مانند بسیاری از کالاها از ثبات لازم برخوردار نبوده و قابل پیشبینی نیست و در واقع قیمتها تابعی از عرضه و تقاضا هستند. از این رو، اعلام یک نرخ ممکن است سبب ایجاد تردید شود اما نکته مهم این است که همه تلاشگران سازمان بازارهای میوه و ترهبار تلاش میکنند تا شب یلدا انواع میوه بهویژه میوههای ویژه شب چله شامل انار، هندوانه، ازگیل و خرمالو با ۴۰درصد کمتر از سطح شهر عرضه شود و به دست مردم برسد.»