خیابان «سپهبد قرنی» در گذر زمان تغییر کرده است و امروز کمتر اثر و نشانه هایی از دیروزش می توان پیدا کرد. دیگر کسی «فیشر» را به یاد ندارد. همان فردی که موجب آبادانی محله شد و به همین دلیل خیابان را «فیشرآباد» نامیدند.

همشهری آنلاین/ زینب زینال­ زاده: اطلاعات موثق کمی درباره فیشر و خدماتش به محله موجود است. برخی می­ گویند او آلمانی بود و عده­ ای می گویند باغبان «کامران میرزا نایب­السلطنه» بوده و بعضی هم او را نظامی می­ دانند. خشکشویی «پاکان» متعلق به خانواده «علیزاده» از سال ۱۳۴۳ در خیابان قرنی فعال است و «امید علیزاده»، تنها کسی است که برای یافتن اطلاعات موثق مربوط به فیشر و خدماتی که ارائه داده است، قدم در مسیر تاریخ گذاشته است.

او حفظ و احیای خاطره‌های جمعی را ارزشمند می­ داند و می­ گوید: «زندگی هر کدام از آدم‌ها، قسمتی از تاریخ یک محله است. داستان خانه‌ها و ساکنانش، داستان تاریخی این محله، شهر و این کشور است. جمع‌آوری این اطلاعات کمک می‌کند هویت شهری و اجتماعی ما نهادینه شود و فرهنگ ما قابل ارایه باشد. این پیامی است درباره این‌که ما که هستیم، چطور زندگی می‌کردیم و چطور زندگی می‌کنیم.»

براساس اسناد و اطلاعاتی که توسط امید علیزاده درباره تاریخچه خیابان قرنی و فیشر جمع ­آوری شده است، تاریخچه این خیابان به بیش از ۶۰ سال باز می ­گردد. سال­ هایی که تهران چهره متفاوتی داشت و هنوز خندق بزرگی در این محدوده باقی مانده بود و سفارتخانه‌ها و ساختمان‌های دیپلماتیک هم در محدوده خیابان فیشر آباد بودند. فیشر، در واقع نام ­خانوادگی بود و این فرد «آنتوان فیشر» نام داشت و اتریشی بود. او سال ۱۲۸۱ شمسی به ایران می­ آید و سال ۱۲۸۳ در میدان فردوسی ابتدای خیابان قرنی، باغی خریداری می ­کند. او دفتر­دار سفارت اتریش در ایران بود و برای اینکه درختان باغش خشک نشوند، نامه ای به مسئولان وزارت امورخارجه می ­نویسد و خواستار آبرسانی بهتر به این محدوده می شود و این نخستین خدمت او به اهالی بود.

فیشر پس از مدتی شغلش را عوض می­ کند و شرکت بازرگانی تاسیس می­ کند. چون مرد باهوشی بود، خیلی زود زبان فارسی را یاد می­ گیرد و در کسب و کارش موفق می­ شود و ثروت زیادی به دست می ­آورد.

آن سال­ها تهران، شهر کوچکی بود که اطرافش را خندق کنده بودند و تنها از چند دروازه می‌شدبه ان  رفت و آمد کرد. فیشر نخستین کسی بود که خارج از دروازه شهر و در خیابان زاهدی خانه­ ای مجلل و زیبا ساخت.

هنوز در خیابان زاهدی یک قسمت از ایوان و ستون‌های خانۀ موسیو فیشر باقی است. موسیو فیشر به رسم آن روز که هر کس جایی را در خارج شهر بنا می‌کرد و به نام خود معرفی می ­کرد، او خیابان سپهبد قرنی امروز را که بیابان بود، آباد کرد و نامش را فیشر آباد گذاشت و کاشی­ ای  با همین عنوان بر سردر خانه ­اش نصب کرد.

موسیو فیشر، پس از ٣٥ سال زندگی در ایران ١٦ شهریور سال ١٣١٦ از دنیا رفت و در قبرستان کاتولیک‌های دولاب در تهران به خاک سپرده شد.