یافتن علاجی برای بیماری آلزایمر کانون توجه بسیاری از پژوهشگران در حال حاضر است و در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار دارویی برای جلوگیری از پیشرفت آلزایمر در آستانه تایید قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین گرچه نتایج اولیه بررسی‌ها درباره داروی «ادوکانوماب» نومیدکننده بود، اما بررسی‌های بعدی دانشمندان را دوباره هیجان‌زده کرد.

آنالیز اولیه کارآزمایی‌های بالینی با این دارو اثر قابل‌توجهی از آن بر علائم بالینی آلزایمر مانند از دست رفتن حافظه و سردرگمی و گیجی را نشان نداد. اما ارزیابی داده‌های جدید از همین بررسی‌ها نتایج متفاوتی به دست داد

این ارزیابی جدید در گروهی از  شرکت‌کنندگان در بررسی که برای ۱۸ ماه دوزهای بالای این دارو را مصرف کرده بودند، نشان داد  این افراد در  مقایسه با گروهی که دارونما  مصرف کرده بودند، بر اساس آزمون‌های توانایی شناختی و حافظه  روند زوال شناختی کاهش یافته است (۱۵ درصد نسبت ۲۷ درصد).

نتایج این بررس در اواخر ماه اکتبر در ژورنال نیچر منتشر شد.

با توجه به این نتایج بود که بیوژن، شرکت سازنده دارو در ۲۲ اکتبر اعلام کرد به دنبال گرفتن تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) برای داروی ادوکانوماب برای درمان بیماری آلزایمر بلافاصله پس از تشخیص یا آلزایمر در مرحله اولیه است که در حال حاضر درمانی برای آن در دسترس نیست.

داروی ادوکانوماب به بدن کمک می‌کند پلاک‌های زیانبار عامل بیماری آلزایمر را از مغز پاک کند.