یتیمخانه سابق سه راه افسریه به مدرسه پرتو بهشت برای کودکان کار و کودکان افغانستانی که با مشکل ثبت نام در مدارس عادی مواجه هستند، تبدیل شد.

همشهری آنلاین/سارا جعفرزاده: یتیمخانه شهید رمضان که در سه راه افسریه واقع شده است و افتتاح آن به سال ۱۳۷۳ باز می‌گردد با تغییر کاربری به مدرسه پرتو کودکان کار تبدیل شد و قرار است تعداد زیادی از کودکان کار و افاغنه که با مشکل ثبت نام در مدارس عادی مواجه هستند در این مدرسه به تحصیل مشغول شوند. این مدرسه در مساحتی بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع بنا و ۵۰۰ متر مربع عرصه در ۳ طبقه ساخته شده و دارای امکانات مختلفی از جمله سالن ورزشی، کلاس های استاندارد درسی، سالن اجتماعات، اتاق مشاوره و ... است.

تغییر کاربری یتیمخانه

منطقه ۱۵ دارای ۳ مدرسه ویژه کودکان کار است و با راه اندازی مرکز پرتو بهشت این تعداد به ۴ مرکز می رسد. «اکبر مختاری» ‌معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید:‌ «در حال حاضر مکان سابق نگهداری از ایتام به دلیل اینکه هر کدام از ایتام پا به سن قانونی گذاشته‌اند دیگر مانند گذشته فعال نبود و به همین دلیل تصمیم بر تغییر کاربری این مکان گرفته شد. این مرکز به مدرسه کودکان کار تبدیل می شود و قرار است خدمات آموزشی مهارت محور به کودکان کار و افاغنه ارائه شود اما  با توجه به اینکه بیشتر این افراد از مشکلات مختلفی از جمله نداشتن سرپرست و سرپناه و یا بدسرپرست بودن رنج می‌برند، برای ارائه خدمات به  آنها باید به صورت مهارت محور عمل کنیم. »

آموزش مهارت محور

هدف ازایجاد مرکز پرتو بهشت ارائه خدمات به کودکان بازمانده از تحصیل است. مختاری می‌افزاید: «با توجه به اینکه کودکان کار و افاغنه درحال حاضر به دلیل نداشتن مدارک شناسایی و اسناد هویتی مشکل ثبت نام در مدارس منطقه  را دارند، می‌توانند از خدمات تحصیلی بدون داشتن محدودیت دراین مرکز بهره‌مند شوند. ابتدا کودکان آسیب دیده و در معرض آسیب در محله‌های کم برخوردار مانند اتابک، هاشم آباد و رضویه ومشیریه شناسایی می‌شوند و بعد از ثبت نام در این مرکز، از خدمات مختلف تحصیلی برخوردار می‌شوند. » مختاری با تاکید بر متفاوت بودن آموزش در این مرکز در مقایسه با مدارس معمولی می‌گوید:‌ «تا کنون ۱۳۸ کودک آسیب دیده در این مرکز ثبت نام کرده اند و شیوه‌ آموزش به کودکان آسیب دیده متفاوت تر از آموزش به سایر کودک و قرار است با جذب کادر آموزشی مجرب آموزش‌های درسی به صورت مهارت محور و مبتنی بر خلاقیت و مشارکت خود کودکان به آنها  ارائه می‌شود. » 

این مرکز در سه راه افسریه، خیابان بهشتی، کوچه ۳۵ واقع شده است.