تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶

روند روبه رشد آلاینده‌ها موجب شد تا توسعه حمل و نقل پاک در دستور کار مدیریت شهری کلان شهری تهران قرار گیرد. سال ۹۶ به همت شرکت «پاک چرخ ایرانیان» دوچرخ های نارنجی با نام «بیدود» وارد شهر شدند اما آبان امسال بود که ناگهانی و بدون اطلاع تهران را ترک کردند. حالا با گذشت حدود ۶۰ روز با شرایط جدید دوباره به شهر برگشتند.

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: بیدودها با شعار «ما می‌خواهیم پروانه‌ها دوباره به شهرمان بازگردند.» به تهران آمدند و خیلی زود در میان مردم محبوب شدند. منطقه۶ با ۳۵ ایستگاه و هزار و ۷۰۰ دستگاه بیشترین سهم را از بیدودها داشت و رفتن ناگهانی آنها با نارضایتی شهروندان مواجه شد. 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه۶ در گفت و گو با همشهری محله گفت: «شهرداری منطقه فقط فراهم کردن زیرساخت‌ها و جانمایی ایستگاه‌های بدود را انجام داده است اما به درخواست شهروندان موضوع را پیگیری می‌کنیم.»
«محمد عندلیب» در مصاحبه بعدی خود با خبرنگار همشهری محله خبر بازگشت بیدودها به منطقه را داد و گفت: «هنوز دوچرخه‌های بیدود به طور کامل به ایستگاه‌های منطقه برنگشته‌اند اما بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد دوچرخه‌های نارنجی در ایستگاهها وجود دارد و شهروندان می‌توانند استفاده کنند.»


در دوره قبل مردم برای استفاده از بیدودها ابتدا ۱۹۰ هزار تومان پرداخت می‌کردند که ۱۶۰ هزار تومان به صورت ودیعه نزد شرکت می‌ماند و ۳۰ هزار تومان مابقی به ازاری استفاده از دوچرخه از حساب شهروندان کسر می‌شد. بازگشت دوباره بیدودها همراه با شرایط جدید است و به گفته مسئولان شرکت پاک چرخ ایرانیان ودیعه‌ای از شهروندان گرفته نمی‌شود و مشترکان سالانه ۵۰ هزار تومان حق عضویت می‌پردازند و مبلغ شارژ روزانه نیز هر نیم ساعت استفاده از دوچرخه، هزار و ۵۰۰ تومان است.
میدان ولیعصر(عج)، تئاتر شهر، خیابان کریمخان زند، ابتدای خیابان فاطمی، میدان توحید، خیابان انقلاب، میدان شهدای هفتم تیر و بلوارکشاورز، ایستگاه‌های پرتردد بیدود در منطقه۶ هستند.