نخستین مسیر دوچرخه‌سواری امن و استاندارد منطقه۱۶ به طول ۳ کیلومتر در نواحی ۳ و ۵ ساخته می‌شود.

همشهری آنلاین / رضا نیکنام: به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۱۶ این مسیر ویژه برای‌ تردد دوچرخه از ضلع شمالی بوستان فروردین و خیابان شهید جمشید سید آغاز و پس از عبور از معابر مختلف به ایستگاه مترو علی‌آباد منتهی می‌شود.

«مجید سلمانی» ادامه می‌دهد: «برای نخستین بار مسیر دوچرخه‌سواری به ۳صورت طراحی شده است. نخستین مسیر (درجه یک) مختص عبور و مرور دوچرخه در معابر است که با جدول‌بندی، نرده‌کشی و نصب علائم هشداردهنده مشخص می‌شود. دومین مسیر (درجه۲) با محل‌ تردد عابران پیاده تقارن پیدا می‌کند و مسیر سوم (درجه۳) مسیری است که در سواره‌رو و محل‌ تردد خودروها ایجاد می‌شود که برای تفکیک مسیر خودروها و دوچرخه‌ها از علائم ویژه، خط‌کشی‌ها و سایر المان‌ها استفاده می‌شود. »

به گفته سلمانی، این موارد نشان‌دهنده دشواری کار و نکاتی است که باید در ساخت این مسیر مورد توجه قرار گیرد.   سلمانی تأکید می‌کند که هدف اصلی مدیریت شهری برای ساخت و راه‌اندازی مسیر دوچرخه در منطقه۱۶‌ ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه به‌عنوان وسیله نقلیه پاک و دوستدار محیط‌زیست و کمک به کاهش آلودگی هوای شهر و همچنین تشویق شهروندان به انجام ورزش دوچرخه‌سواری است.


معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۱۶ درباره معابری که در طرح قرار می‌گیرند، توضیح می‌دهد: «این مسیر از بوستان فروردین در ناحیه۳ شروع شده و با عبور از خیابان‌های شهید جمشید سید، ابریشم، شهید فلاحتی، شهید خسرو احمدی، باستانی‌پور و شهیدان دستواره در نهایت به ایستگاه مترو علی‌آباد در ناحیه۵ شهرداری منطقه۱۶ متصل می‌شود. »

سلمانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره دریافت تأییدیه کارشناسی برای اجرای این طرح می‌گوید: «این پروژه ۲تأییدیه دارد؛ یکی مربوط به پلیس راهور شهر تهران است و دومی را هم اداره کل مهندسی و ایمنی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران صادر کرده است. »

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۱۶ در پایان یادآوری می‌کند: «در این مسیر که ۲۲بهمن بازگشایی می‌شود، ۲کانکس دوچرخه برای استفاده شهروندان راه‌اندازی خواهد شد که یکی در مبدأ و دیگری در بین مسیر است. متصدیان کانکس با دریافت کارت ملی و کرایه، دوچرخه‌ها را ساعتی در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. »

منبع: همشهری آنلاین