جاذبه های گردشگری، مجتمع های تجاری و مراکز تفرجگاهی و زیارتی در منطقه یک موجب شده است خیابان های این منطقه رنگ خلوتی به خود نبیند.

 همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: براساس آمار راهور منطقه یک، خیابان های شمال شهر تهران 16ساعت ترافیک در شبانه روز دارد. این حجم از ترافیک در خیابان هایی کم عرض با بافت سنتی موجب شده است پلیس راهور طرح هایی را برای تغییر مسیر خیابان ها، اجرا و با اعمال قانون، متخلفان را ملزم به رعایت قوانین کند. سرهنگ «عباس معظمی گودرزی» رئیس پلیس راهور منطقه یک تهران با حضور در تحریریه همشهری درباره علت کاهش تصادفات در منطقه یک توضیح داد.

خیابان های منطقه یک در همه ساعات ترافیک زیادی دارد و به معضلی برای ساکنان این منطقه تبدیل شده است. نمی توان با اجرای طرح های ترافیک این معضل را ساماندهی کرد؟

مهم ترین دلیل ترافیک منطقه یک به جاذبه های گردشگری و زیارتی و مجتمع  های تجاری مربوط است. طی چند سال اخیر شاهد راه اندازی چندین مجتمع تجاری در شمیران بوده ایم. بسیاری از شهروندان مناطق مختلف تهران برای خرید یا حتی گردش این مراکز تجاری را انتخاب می کنند. از طرفی شمیران بافت سنتی دارد و امکان تعریض بسیاری از کوچه ها و خیابان های پرتردد آن وجود ندارد. در میدان های مختلف تهران وقتی از یک سمت با حجم بار ترافیکی مواجه می شویم، از سمت دیگر بار ترافیکی تخلیه می شود و این موضوع در جریان ترافیکی تأثیر دارد اما مناطق گردشگری دربند، درکه، توچال حالت بن بست دارد و ترافیک از این منطقه خارج نمی شود بلکه خودروها در برگشت با خودروهای ورودی به تجریش یا این مناطق تداخل پیدا می کنند و همین مسئله ترافیک را بیشتر می کند.

چه ساعت هایی ترافیک منطقه یک بیشتر است؟

واقعیت این است که در اغلب ساعات شاهد ترافیک هستیم. در 6 ماهه نخست سال تا ساعت های 2 و 3 بامداد ترافیک داریم اما در 6 ماهه دوم سال به دلیل فعالیت مدارس و برودت هوا تا ساعت 12 ترافیک هست. به طور متوسط در منطقه یک، 16 ساعت ترافیک در شبانه روز وجود دارد.

گره های ترافیک در چه محله هایی بیشتر است و آیا تغییر مسیرها در خیابان های اصلی و فرعی در کاهش ترافیک تأثیر دارد؟

بررسی های پلیس از علت ایجاد گره های ترافیکی موجب می شود تا برای آرام سازی ترافیک تغییر مسیر در برخی خیابان ها ایجاد کنیم. البته بعد از تغییر مسیر هم بررسی ها ادامه دارد.  به عنوان نمونه در محدوده میدان الف، خودروهایی که از بزرگراه چمران وارد خیابان مقدس اردبیلی می شد ، ترافیک سنگینی در خیابان الف و مقدس اردبیلی به وجود می آورد. برای ساماندهی ترافیک یکی دو خیابان در این محدوده را تغییر مسیر دادیم. اما تأثیری نداشت. به همین دلیل دوباره به حالت اول برگرداندیم. در محدوده غربی منطقه یک در زعفرانیه تغییر جهت داشته ایم. بلوار رشیدالدین تقاطع غیرهمسطح به بزرگراه چمران ایجاد کرده ایم. امسال توانستیم گره ترافیکی خیابان یمن به مقدس اردبیلی را که بخش عمده ای از ترافیک پارک وی را به خود اختصاص داده بود باز کنیم. اکنون ترافیک خیابان های مقدس اردبیلی و محمودیه روان شده است. حرکت خودروها در جنوب به شمال خیابان یمن روان شده  و در مجموع 15 تا 20 درصد ترافیک در این محدوده ها روان شده است.

علت تصادفات منطقه یک چیست؟

چند عامل مهم در تصادفات منطقه یک نقش دارد. رعایت نکردن حق تقدم، توجه نکردن به جلو، حرکت با دنده عقب و تغییر مسیر ناگهانی از دلایل اصلی در تصادفات است که در این میان رعایت نکردن حق تقدم با 29 درصد بالاترین رتبه را دارد. 28 درصد توجه نکردن به جلو و 13 درصد هم مربوط به حرکت با دنده عقب است.اگر رانندگان حق تقدم را رعایت کنند تصادفات کاهش پیدا  می کند. سال گذشته، 30 درصد کاهش تصادفات داشته ایم؛ به طوری که منطقه یک در سطح  راهور تهران بزرگ رتبه نخست را کسب کرده است. مواردی که نیاز به اصلاح هندسی خیابان برای کاهش تصادف هست با شهرداری مطرح می شود. در خیابان مقدس اردبیلی تصادفات 5 ساله را رصد و شروع به جداسازی معابر کردیم.  هم گره ترافیکی حل شد و هم آمار تصادفات کاهش یافت.

طی سال های گذشته موارد جرحی بر اثر مصرف مشروبات الکی یا روان گردان اتفاق می افتاد. پلیس چه راهکاری برای کاهش اینگونه تصادفات انجام داده است؟

در مسیرهایی که احساس می کنیم این تخلفات بیشتر باشد تیم های ما مستقر هستند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، خودرو را متوقف می کنند. در صورت مثبت بودن تست مصرف مواد مخدر و روانگردان، خودرو به پارکینگ منتقل،گواهینامه راننده دریافت و 400 هزار تومان جریمه می شود. خوشبختانه امسال مورد جرحی بر اثر مصرف مشروبات الکلی نداشتیم.

 به نظر می رسد جریمه ها عامل بازدارنده برای کنترل ترافیک منطقه یک نیست؟

بله. یکی از مشکلاتی که در شمال شهر با آن روبه رو می شویم این است که پرداخت جریمه برای راننده متخلفی که خودرو مدل بالا سوار شده اهمیتی ندارد. تخلف می کند و جریمه را می پردازد. اینکه برای راننده متخلف مبلغ جریمه مهم نباشد به مسایل دیگر برمی گردد. اگر کسی خودرو مدل بالا سوار می شود باید از نظر فرهنگی هم در سطحی باشد که خود را ملزم به رعایت قوانین بداند. در اداره ها، مدارس و سراهای محله آموزش ها به شهروندان ارائه می شود. در میدان تجریش روزانه  به گروه های 10 تا 20 نفره آموزش داده می شود. برخی شهروندان داوطلبانه شرکت می کنند و برخی نیز به دلیل تخلف ملزم به حضور هستند. یک سوم تصادفات به موتورسواران و یک سوم به عابران مربوط است. آموزش و فرهنگسازی عامل مهمی در کاهش تخلفات و تصادف ها محسوب می شود.