تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۰

همشهری آنلاین: رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و نخست‌وزیر رژیم اسرائیل دوشنبه (20 فروردین) با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش ایسنا به نوشته‌ روزنامه‌ البیان، چاپ امارات متحده‌ عربی، نشست روز دوشنبه‌ محمود عباس، و ایهود المرت، پس از هفته‌ها تاخیر با بررسی اوضاع غزه وموضوع شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی که هم‌چنان مهمترین مانع بر سر راه تحقق صلح نهایی است، برگزار شد.

عباس در این دیدار نسبت به ادامه‌ شهرک ‌سازی‌های رژیم صهیونیتی در بیت‌المقدس اشغالی و بحران انسانی حاکم بر نوار غزه به دلیل تداوم تحریم‌های این رژیم به شدت ابراز نگرانی کرد.

مارک رگو، سخنگوی المرت نیز تاکید کرد: طرفین بر ضرورت تداوم دیدارها به رغم نگرانی‌های متقابل تاکید کردند.

وی افزود: دو طرف بار دیگر تاکید کردند که هدف اصلی‌شان از این نشست‌ها امضای توافق‌نامه‌ نهایی صلح تا پیش از پایان سال جاری است.

این دیدار به مدت سه ساعت برگزار شد که احمد قریع و تزیپی لیونی، رییسان هیات‌های مذاکره کننده‌ فلسطینی و اسراییلی در بخش اول این نشست حضور داشتند.

صائب عریقات، مذاکره کننده‌ ارشد فلسطین نیز پس از این دیدار در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: محمود عباس در این دیدار تاکید کرد که ادامه‌ شهرک‌سازی‌های اسراییل امکان ایجاد توافق‌نامه‌ نهایی صلح را از بین می‌برد.

وی افزود: طرفین در این دیدار هم‌چنین در خصوص پرونده‌ اسیران فلسطینی در بند زندان‌های اسراییل گفت‌وگو کردند.

عریقات گفت: اوضاع غزه و فعال‌سازی گذرگاه‌ها از دیگر مسایل مورد بحث در این نشست بود و محمودعباس ضمن تاکید بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها جهت حل مشکلات موجود از گروه‌های فلسطینی در نوار غزه نیز خواسته با این تلاش‌ها همکاری کنند.

مذاکره کننده‌ ارشد فلسطین در ادامه تاکید کرد: اختلاف نظرها در خصوص برخی از مسایل هم‌چنان باقی است اما تلاش برای حل این اختلافات ادامه خواهد یافت.

وی ابراز امیدواری کرد آ‌مریکایی‌ها که مسوولیت نظارت بر اجرای بخش اول طرح نقشه‌ راه را بر عهده دارند اسراییل را وادار به پایبندی به تعهداتش در قبال این طرح کنند.

عریقات با اشاره به ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر از بین بردن موانع امنیتی خاکی در کرانه‌ باختری گفت: این اظهارات تنها اظهاراتی تبلیغاتی است و حقیقتا هیچ چیز در کرانه‌ باختری تغییر نکرده است.

از سوی دیگر با توجه به اظهارات لیونی پیش از برگزاری مذاکرات عباس و المرت مبنی بر این که در مذاکرات فلسطین و اسراییل خطوط قرمز وجود دارد و این خطوط قرمز شامل موضوع امنیت، آوارگان فلسطینی است، قریع گفت: تشکیلات خودگردان فلسطین نیز خطوط قرمزی دارد که در مذاکرات با اسراییل اجازه‌ نقض این خطوط را نخواهد داد.

در همین حال سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس در واکنش به دیدار عباس و المرت تاکید کرد: حماس با این دیدارها مخالف است و آن را تلاش جهت سرپوش گذاری بر اشغالگری‌های مکرر اسراییل و ادامه‌ی ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین و تلاش برای یهودی‌سازی بیت‌المقدس می‌داند.

برچسب‌ها