دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: حماس به دنبال عقب‌نشینی سربازان رژیم صهیونیستی از نوار غزه اعلام پیروزی کرد و قول داد به حملات موشکی خود به سرزمین‌های اشغالی ادامه دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه‌ تلویزیونی الجزیره، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مرحله‌ اول حملات این رژیم علیه نوار غزه به پایان رسیده و تانک‌ها و نفربرهای ارتش صهیونبستی خارج از محدوده‌ی مرزی مستقر شدند.

این اقدام در حالی صورت گرفته که خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا طی سفرهای دوره‌‌ای به منطقه، به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ آمریکا نیز امروز (دوشنبه 13 اسفند) وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شود.

همزمان با این تحولات رژیم صهیونیستی مدعی شد به تمامی اهداف خود برای جلوگیری از حملات مجدد موشکی فلسطینیان که زندگی در شهرهای مرزی سرزمین‌های اشغالی را مختل کرده، دست یافته است.

حماس: پیروزیم و به شلیک‌ها ادامه می‌دهیم

 در مقابل سخنگوی شاخه‌ نظامی حماس تاکید کرد: به شلیک موشک به سوی سرزمین‌های اشغالی ادامه خواهیم داد. وی گفت: دشمن شکست خورده است .

سامی ابوزهری، از مقام‌های عالی رتبه‌ حماس تاکید کرد: غزه برای همیشه گور دشمنان اشغال‌گر ما خواهد بود.

سخنگوی دولت رژیم صهیونیستی پس از اعلام عقب‌نشینی نیروهای این رژیم از غزه اظهار داشت: ما به اقدامات دفاعی خود علیه کسانی که اقدام به شلیک موشک به سوی شهروندان ما می‌کنند، ادامه خواهیم داد.

حیم رامون، معاون ایهود المرت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به رادیو اسراییل گفت: عملیات در مسیر خود انجام شد اهداف اصلی دولت اسراییل خاتمه دادن به شلیک موشک‌ها به سمت جنوب اسراییل بود.

یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: عملیات ارتش در حال متوقف شدن است و تقریبا تمامی نیروهای ما به اسراییل بازگردانده می‌شوند.

تداوم حملات هوایی به غزه

خودروهای زرهی ارتش صهیونیستی کار عقب‌نشینی از اردوگاه آوارگان در جبالیا در شمال غزه را آغاز کرده‌اند. اما بمباران غزه امروز نیز هم‌چنان ادامه داشت.

بامداد امروز هواپیماهای جنگی دشمن صهیونیستی حملات خود را از سرگرفتند براساس تازه‌ترین گزارش‌ها تاکنون بر اثر این حملات 4 فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.

رژیم صهیونیستی چندین بار متوالی شمال و شرق نوار غزه را هدف حملات هوایی خود قرار داد که به زخمی شدن چند نفر و شهادت مجاهد ابراهیم مصری و درویش مقداد از اعضای گردان‌های قسام انجامید.

در خان یونس نیز هواپیماهای رژیم صهیونیستی یک فروند موشک به ساختمان فراکسیون تغییر و اصلاح شلیک و آن را با خاک یکسان کردند.

اما در رفح در جنوب نوار غزه، هواپیماهای صهیونیستی یک کارگاه آهنگری را هدف قرار دادند و آن را تخریب کردند.

دلیل عقب نشینی

خبرنگار شبکه‌ تلویزیونی الجزیره از بیت‌المقدس اظهار داشت: احتمال می‌رود دلیل توقف موقت حملات اسراییل علیه نوار غزه سفر رایس و سولانا به سرزمین‌های اشغالی و هم‌چنین موضع‌گیری محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر لغو مذاکرات صلح با اسراییل، نگرانی اسراییل از بازتاب فجایع و جنایات این رژیم در غزه در رسانه‌ها و هم‌چنین انتظار جهت برگزاری نشست کمیته‌ امنیتی کابینه‌ اسراییل برای اتخاذ موضع قطعی این رژیم در خصوص حمله‌ گسترده‌ زمینی علیه غزه باشد.

شبکه‌ تلویزیونی الجزیره هم‌چنین اعلام کرد: اعلام پایان مرحله‌ اول حملات نظامی علیه غزه هرگز به معنای پایان کامل این حملات نیست و احتمال می‌رود طی 48 ساعت آینده حملات گسترده‌تری علیه این منطقه آغاز شود.

ملاقات سولانا با مقامات اسرائیل

رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا امروز با مقام‌های رژیم صهیونیستی دیدار کرده و فردا (سه‌شنبه 14 اسفند) برای برگزاری نشستی با رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین عازم رام‌الله می‌شود.

این در حالی است که طی پنج روز گذشته در اثر حملات رژیم اشغالگر علیه نوار غزه 116 فلسطینی به شهادت رسیده و 350 تن دیگر مجروح شدند.

ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز بار دیگر تهدید کرد که حملات علیه گروه‌های مقاومت فلسطین ادامه خواهد یافت.

وی افزود: انتقادهایی که علیه اسراییل مبنی بر انجام حملات نظامی علیه نوار غزه صورت می‌گیرد قابل پذیرش نیست.

واکنش آمریکا

گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد: آمریکا از افزایش خشونت بین فلسطین و اسراییل متاسف است و از طرفین می‌خواهد به خشونت‌ها پایان دهند و به میز مذاکرات بازگردند.

واکنش واتیکان

پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز از طرف‌های درگیر در فلسطین خواست تا بدون هیچ قید و شرطی جنگ و درگیری را متوقف سازند.

وی تاکید کرد: هیچ امیدی به ایجاد صلح و آرامش برای مردم فلسطین و اسراییل جز از طریق احترام به اصول حقوق بشر وجود ندارد.

واکنش اروپا

انگلیس، آلمان، ایتالیا و یونان نیز حملات اسراییل علیه فلسطینیان را محکوم کرده و از حملات موشکی گروه‌های مقاومت علیه اسراییل انتقاد کردند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز ارتش اسراییل را به استفاده از خشونت و اقدامات غیر انسانی درحملات علیه نوار غزه متهم کرد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز با صدور بیانیه‌ای حملات علیه غیر نظامیان در نوار غزه را محکوم کرده و آن را اقداماتی غیر قانونی دانست که جای توجیه ندارد.

تظاهرات در کشورهای عربی

بسیاری از پایتخت‌های کشورهای عربی نیز شاهد تظاهرات‌های گسترده‌ مردمی در اعتراض به حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه بود.

هزاران تن از دانشجویان مصری در دانشگاه‌های این کشور تظاهرات گسترده‌ای بر پا کرده و اقدامات وحشیانه‌ی رژیم اشغالگر علیه مردم بی‌گناه فلسطین را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان مصری از رهبران عرب خواستند تا اسراییل را وادار به توقف حملاتش کند.

هزاران تن از مردم اردن نیز با برپایی تظاهرات گسترده در امان، پایتخت اردن ضمن محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از امان شدند.

تعداد زیادی از آوارگان فلسطینی در اردن نیز با انجام تظاهراتی گسترده و سر دادن شعارهایی از کشورهای عربی خواستند تا در قبال بحران حاکم بر نوار غزه مسوولانه‌تر عمل کنند.

این تظاهرات‌در حالی صورت گرفت که مردم فلسطین در شهرها و روستاهای مختلف کرانه‌ باختری نیز تظاهرات گسترده‌ای را علیه حملات رژیم اشغالگر علیه نوار غزه بر پا کردند.

صدها تن از مردم پاریس نیز با برپایی تظاهرات در میادین اصلی این شهر حملات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان بیگناه فلسطینی را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان با دردست داشتن پرچم‌های فلسطین شعارهایی هم‌چون فلسطین باقی خواهد ماند و پیروز خواهد شد، المرت و باراک قاتل هستند، رژیم اسراییل یک رژیم قاتل است سردادند و سکوت و همدستی جامعه‌ی بین‌المللی با اسراییل را محکوم کردند.

صدها تن از فعالان صلح اسراییلی نیز روز یکشنبه در مقابل مقر وزارت جنگ این رژیم در تل‌آویو تجمع کرده و توقف حملات علیه غزه و مذاکره با حماس را خواستار شدند. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود"اسراییل دولتی فاقد اخلاقیات است که به سربازانش دستور کشتار کودکان را می دهد." "غزه ناامید نشو، اشغالگری پایان می یابد، المرت نگران نباش در جهنم با بوش دیدار خواهی کرد"

روزنامه‌ آحارونوت نیز نوشت: یکی از مسئولان جنبش‌های صلح اسراییل در جریان این تظاهرات تاکید کرد: ما از دولت اسراییل خواسته‌ایم مستقیم یا غیرمستقیم با حماس مذاکره کند. زیرا تلاش‌های این‌چنینی برای براندازی این جنبش بیفایده است.

حزب‌الله لبنان نیز با برپایی تظاهراتی گسترده در شهرک کفرکلا- مرجعیون جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه را محکوم کرد.

شیخ خضر نورالدین، عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان در این تظاهرات اظهار داشت: خون کودکان غزه هرگز پایمال نمی‌شود و اسراییل یک رژیم تروریستی است که زبانی جز کشتار و ویرانی نمی‌داند.

محمد سید طنطاوی، شیخ الازهر نیز ضمن محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از جامعه‌ی بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشر خواست تا برای متوقف ساختن اقدامات ظالمانه‌ این رژیم علیه مردم بی‌گناه فلسطین هر چه سریعتر وارد عمل شوند.

وی هم‌چنین از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا در اقدامی فوری جلوی کشتار گروهی مردم فلسطین را بگیرند.

شیخ الازهر تصریح کرد: وضعیت مردم فلسطین به گونه‌ای است که سکوت در قبال آن جایز نیست.

علامه دکتر یوسف قرضاوی، رییس اتحادیه‌ جهانی علمای اسلام از ملت‌های عربی و اسلامی خواست که حمایتی جدی از ملت فلسطین در نوار غزه به عمل آوردند و به ساکنان این منطقه در برابر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی کمک کنند.

دکتر قرضاوی گفت: از امت عرب و امت اسلام، از حکام، حکومت‌ها و همه‌ی مسلمانان می‌خواهم که جانانه حمایت کنند و به حملات آنها (اسراییلی‌ها) به شدت اعتراض کنند و رژیم‌های حاکم را مجبور به اتخاذ مواضع ضد صهیونیستی کنند.

قرضاوی افزود: بدون شک باید وضع خطرناک غزه ما را بر آن دارد که در قبال این حوادث بزرگ سکوت را بشکنیم و نظاره گر نباشیم.

وی حملات صهیونیست‌ها و جنایت‌های آنها در غزه را جنایات جنگی نامید و تصریح کرد که اگر این جنایات در نقطه‌ای دیگر از جهان اتفاق می‌افتاد، دنیا زیر و رو می شد و همه به پا می‌خاستند.

رییس اتحادیه‌ جهانی علمای اسلام این سؤال را مطرح کرد: چرا حکام ما موضعی مناسب و جدی اتخاذ نمی کنند؟ چرا اتحادیه عرب نشستی برگزاری نمی کند؟ چرا کسی خواهان برگزاری نشست سران عرب و سران اسلامی نیست؟ اتحادیه‌ عرب کجاست؟ و سازمان کنفرانس اسلامی کجاست؟

شیخ قرضاوی ضمن انتقاد از سازمان های بین المللی خواستار حمایت این سازمان ها و تمامی آزادگان جهان از ملت فلسطین شد.

وی ضمن تاکید بر کنار گذاشتن اختلافات داخلی در میان فلسطینیان گفت: باید اختلافات داخلی خود را فراموش کنند. دودستگی معنایی ندارد. این اختلافات که صهیونیست ها را بر ما جری کرده است، هیچ معنا و مفهومی ندارد.

از سوی دیگر، رییس اتحادیه جهانی علمای اسلام از مصر به خاطر بازگشایی گذرگاه رفح برای انتقال مجروحان حملات ویرانگر دشمن صهیونیستی به نوار غزه تشکر و قدردانی کرد.

وی تصریح کرد که این امر وظیفه مصر است و هر کس به وظیفه خود عمل کند، جای تشکر و قدردانی دارد.

رییس پارلمان قطر نیز حملات خونبار رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را محکوم کرده و از گروه‌های فلسطینی خواست تا ضمن کنار گذاشتن اختلافات مقابل این اقدامات خصمانه بایستند.

وی هم‌چنین از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا برای کمک به مردم فلسطین و پایان دادن به اقدامات خصمانه‌ی اسراییل علیه آنها وارد عمل شوند.

رییس پارلمان قطر آمادگی کشورش را برای ارائه‌ی کمک‌های لازم به مردم مظلوم فلسطین اعلام کرد.

یک مقام وزارت امور خارجه‌ یمن نیز ضمن محکوم کردن حملات اسراییل علیه نوار غزه از سازمان ملل و شورای امنیت خواست تا در برابر جنایات این رژیم مسوولانه‌تر برخورد کند.

وی رسیدگی به جنایات رژیم اشغالگر در دادگاه‌های بین‌المللی، لغو تحریم علیه غزه و رسیدگی به وضعیت بحران زده‌ی انسانی در این منطقه را ضروری دانست.

این مقام وزارت امور خارجه‌ یمن تصریح کرد: ادامه‌ حملات اسراییل علیه نوار غزه پیامدهای بسیار ناگواری خواهد داشت و با توجه به جمعیت یک و نیم میلیون نفری غزه این منطقه به یک کوره‌ی آدم‌سوزی بزرگ تبدیل می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه‌ پاکستان نیز ضمن محکوم کردن این حملات تداوم آن را منجر به افزایش بحران در منطقه دانست. وی از طرف‌های ذیربط خواست تا ضمن خویشتن‌داری به خشونت پایان دهند.

سخنگوی وزارت خارجه‌ پاکستان اجرای طرح‌های صلح و قطعنامه‌های بین‌المللی جهت تشکیل کشور مستقل فلسطین را تضمین برقراری صلح در خاورمیانه دانست.

دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی نیز بار دیگر این اقدامات وحشیانه‌ رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

اتحادیه‌ روزنامه‌نگاران عرب نیز با صدور بیانیه‌ای جنایات رژیم اشغالگر علیه کودکان و زنان ودیگر غیر نظامیان بی‌گناه نوار غزه را جنایات جنگی توصیف کرده و آن را محکوم کردند.

این اتحادیه از کشورهای عربی وسازمان‌های جامعه‌ مدنی خواسته تا برای پایان دادن به حملات اسراییل و لغو تحریم علیه نوار غزه هر چه سریعتر وارد عمل شوند.

روزنامه‌نگاران عرب از روزنامه‌نگاران، نویسندگان، اندیشمندان سراسر جهان خواستند تا ندای مردم مظلوم فلسطین را به گوش جهانیان برسانند.

در بیانیه‌ این اتحادیه هم‌چنین از رهبران گروه‌های فلسطینی خواسته شده تا ضمن رفع اختلافات و حفظ وحدت جلوی اقدامات رژیم صهیونیستی بایستند.

رییس پارلمان کویت نیز در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی حملات اسراییل علیه مردم فلسطین را محکوم کرده و از سکوت کشورهای عربی در قبال این اقدامات ابراز تاسف کرد.

وی دخالت هر چه سریعتر کشورهای عربی و جامعه‌ بین‌المللی برای پایان دادن به بحران غزه را خواستار شده و از گروه‌های فلسطینی نیز خواست اختلافات را کنار بگذارند.

دولت امارات نیز با صدرو بیانیه‌ای از جامعه‌ بین‌المللی خواست تدابیری جدی در قبال حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین اتخاذ کنند.

دولت امارات جامعه‌ بین‌المللی را مسوول پیامدهای ناشی از تداوم این حملات دانسته که امنیت و ثبات کل منطقه و جهان را تهدید می‌کند.

امارات هم‌چنین آمادگی کاملش را جهت جانب‌داری و حمایت از مردم مظلوم فلسطین اعلام کرد.

این در حالی است که نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که محمود عباس مذاکراتش با اسراییل را به دلیل تداوم عملیات‌های نظامی این رژیم علیه نوار غزه به حالت تعلیق درآورده است.

وی افزود: این موضع‌گیری تشکیلات خودگردان در واکنش به اظهارات ایهود المرت، نخست‌وزیر اسراییل مبنی بر ادامه‌ حملات این رژیم علیه غزه صورت گرفته است.

ابوردینه تصریح کرد: موضع‌گیری المرت و کابینه‌اش نشان می‌دهد که آنها عملا اقدام به ویرانی روند صلح نموده و تنها بر سیاست‌های جنگ طلبانه و کشتار مردم بی‌گناه پافشاری دارند. وی کابینه‌ اسراییل را مسوول تعطیل ساختن روند صلح و پیامدهای ناشی از آن دانست.

سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین هم‌چنین تاکید کرد: محمود عباس به تماس‌هایش با طرف‌های بین‌المللی جهت متوقف ساختن حملات اسراییل علیه غزه ادامه می‌دهد.

وی به تماس‌های رییس تشکیلات خودگردان با شورای امنیت، اتحادیه‌ عرب، اتحادیه‌ اروپا و تعدادی از رهبران عربی در این خصوص اشاره کرد.

رادیو صدای فلسطین نیز اعلام کرد:‌ محمود عباس در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه‌ آمریکا به بررسی آخرین تحولات اراضی فلسطینی به خصوص بحران نوار غزه پرداخته است.

بر اساس این گزارش عباس از رایس خواسته تا تمام تلاشش را جهت توقف بحران با توجه به تاثیر منفی این اقدامات بر روند صلح به کار بندد.

کد خبر 45699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز