همشهری آنلاین: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران بار دیگر سیاست ایران را درباره عراق، احقاق حقوق مردم مظلوم این کشور دانست و گفت: ایران در این موضوع نقش برادرانه‌ای ایفا کرده‌است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حوادث دو هفته اخیر عراق را تأسف بار دانست و افزود: جنگ میان ارتش عراق و گروه‌های شیعی این کشور به کمک ایران فروکش کرده‌است زیرا برای ما هیچ چیز جز اتحاد میان ملت عراق مهم نیست.

وی خاطرنشان کرد: خواسته ما این است که ملت عراق بتوانند دست خارجی‌ها را از کشورشان کوتاه کنند.

خطیب جمعه تهران باردیگر با اشاره به اینکه آشوب در عراق هیچ نفعی برای ایران ندارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز همسایه‌ای آرام و دموکرات می‌خواهد و همه تهمت‌هایی که در این زمینه به ما می‌زنند، دروغ است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین ایران را بیش از هر کشوری دلسوز عراق دانست و گفت: اگر هم کمکی به این کشور می‌کنیم در زمینه بازسازی عتبات است.

امام جمعه موقت تهران درباره موضوع فلسطین نیز گفت: ما معتقدیم که حدود یک قرن است که به فلسطینیان ظلم می شود و در برابر هیچ ظلمی هم سکوت نخواهیم کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: سیاست ایران درباره فلسطین نیز احقاق حقوق فلسطینی‌هایی‌است که سال‌ها زیر سلطه اشغالگران هستند.

خطیب جمعه تهران همچنین با اشاره به کارشکنی قدرت‌های سلطه‌گر در دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته‌ای هشدار داد مانع تراشی برای ایران جز آلوده کردن فضای منطقه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

 امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به جهانیان اثبات شده‌است، به شرایط منطقه و اوضاع سیاسی ایران اشاره کرد و گفت: هنوز زورگویان درباره موضوع هسته‌ای دست از سر ایران برنداشته‌اند اما آنها بدانند که جز آلوده کردن فضای منطقه و جهان سودی نمی‌برند.

وی افزود: وقتی ایران آماده مذاکره است و حق مسلم ایرانیان در دستیابی صلح‌آمیز به انرژی هسته‌ای را به جهانیان اثبات کرده‌است پس بهتر است طرفین راه مذاکره را انتخاب کنند زیرا در غیر این صورت همه ضرر می‌کنند.

خطیب نمازجمعه تهران همچنین از رفتار برخی کشورهای عربی درباره خلیج فارس و جزایر ایرانی انتقاد کرد و گفت: ما همیشه از آنها خواستار مذاکره شده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم تحت تاثیر تحریکات خارجی ها قرار نگیرند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خطاب به این کشورها گفت: از این راه جز تفرقه هیچ چیزی حاصل نمی شود.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران افزود: اخیراً بنیاد ایران‌شناسی کتاب ارزشمندی از نقشه‌های خلیج فارس منتشر کرده‌است که ۴۰ نقشه از نقشه های اسلامی را تنظیم کرده است و نشان داده که از ۴۰۰ سال قبل از میلاد تا همین اواخر هیچ تردیدی نبود که این منطقه در نقشه‌ها، خلیج فارس نامیده شده اما در دوران قاجار عثمانی‌ها مسئله خلیج را زیر سؤال بردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به منابع اسلامی تفسیری و روایی اشاره کرد و گفت: در قرآن در ۴ آیه، دو دریا مطرح شده که با هم تلاقی دارند (مرج البحرین یلتقیان در سوره رحمن).

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به آیه‌ای از سوره کهف اشاره کرد و افزود: نقطه ملاقات حضرت موسی با خضر مجمع‌البحرین بود و اینکه مجمع‌البحرین کجاست ۵ قول درباره آن مطرح شده است.

وی گفت: نظر قرآن از این دو دریا دریای روم و دریای فارس است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: محقق بنیاد ایران‌شناسی به من اینگونه اعلام کرد که ۹۵ درصد تفاسیر از قرن اول تا ۱۴ نشان می دهد که منظور از این دو دریا در آیه‌ای از سوره کهف دریای روم و دریای فارس است و من هم در بررسی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم.

هاشمی گفت: در طول ۱۴۰۰ سال این همه تفسیر اشاره به دریای روم و دریای فارس دارند.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران افزود: وقتی چنین اسناد مهمی در تفاسیر وجود دارد نباید اجازه دهیم دیگران در این موضوع دخالت کنند و اختلاف ایجاد کنند.

وی به علمای بزرگ حوزه‌های علمیه و همچنین کشورهای عربی توصیه کرد به تفاسیر آیه ۶۱ سوره کهف مراجعه کنند تا با حقیقت بیشتر آشنا شوند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: ما حاضر نیستیم بر سر یک اسم با یک کشور جنگ کنیم اما نباید دستاویز کشورهای فتنه‌گر قرار گیریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مناسبت‌های روزهای اخیر، گفت: نخستین مناسبت میلاد امام حسن عسکری (ع ) است که همه دوران شش ساله امامت خود را زیر نظر حاکمان بنی‌عباس سپری کردند و مصائب بسیاری را متحمل شدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شهادت افسر رشید اسلام شهید صیاد شیرازی، هنرمند متعهد شهید آوینی و شهادت آیت‌الله صدر و خواهرشان اشاره کرد و گفت: این شهدا همه از ذخیره‌های اسلام و انقلاب بودند.

خطیب جمعه تهران، وفات حضرت معصومه (س) را از دیگر مناسبت‌های روزهای اخیر دانست و گفت: خیرات و برکات قم به سبب مرقد مطهر حضرت معصومه (س) است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۲۹ فروردین، افزود: خیلی ها در زمان امام راحل قصد براندازی ارتش را داشتند و در زمانی که سلسله مراتب ارتش دچار مشکل شده بود امام راحل که از ارزش ارتش مطلع بودند اقدامی حقیقتاً اسلامی و انقلابی انجام دادند و دستور برگزاری مانور سراسری را برای ارتش صادر کردند.

امام جمعه موقت تهران گفت: در برنامه آن روز ارتش تجدید حیات یافت و در دوران دفاع مقدس هم روسفید بیرون آمد.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران گفت: هوشیاری امام و یارانشان بود که ارتش به عنوان سرمایه ای حفظ شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به روز جهانی هموفیلی ها نیز گفت: مردم، دولت و مسئولان به حال این افراد توجه بیشتری باید داشته باشند.

امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نماز نیز در ادامه سلسله مباحث شکل‌گیری نظام اسلامی بر محور قرآن، به تأثیر مهاجرت مسلمانان از مکه به حبشه برای حفظ و اشاعه اسلام پرداخت.

امام جمعه موقت تهران در این خطبه با اشاره به فشارهای کفار و مشرکان مکه به کسانی که به تازگی به اسلام گرویده بودند از توصیه پیامبر برای مهاجرت مسلمانان به حبشه به عنوان یک تصمیم درست و برآمده از قرآن در جهت کاستن از فشار به مسلمانان و گسترش اسلام یاد کرد.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران در ادامه تشریح این حرکت تاریخ ساز مسلمانان گفت: پس از آنکه پیامبر (ص) مجوز مهاجرت مسلمانان به حبشه را دادند، حدود 83 نفر که در میان آنها افراد بزرگی چون جعفر، برادر حضرت علی (ع)، عثمان، داماد پیامبر و ام‌السلمه نیز به چشم می‌خورد به حبشه مهاجرت کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: با مهاجرت این گروه مسیر جدیدی پیش روی مسلمانان قرار گرفت.

امام جمعه موقت تهران در ادامه خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران به توطئه مشرکان مکه برای بازگرداندن مسلمانان از حبشه اشاره کرد و گفت: علیرغم تلاش های زیاد عمرو عاص برای منصرف کردن نجاشی پادشاه حبشه از پذیرفتن مسلمانان، زمانی که حضرت جعفر به تلاوت سوره مریم برای پادشاه حبشه پرداخت اشک از چشمان او و دیگر علمای مسیح جاری شد و پادشاه حبشه تصمیم گرفت تحت هیچ شرایطی حمایت خود را از مسلمانان قطع نکند و به این ترتیب توطئه قریش برای بازگرداندن مسلمانان به مکه ناکام ماند و زمینه گسترش و اشاعه اسلام بیشتر از گذشته فراهم شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پایان خطبه اول، قرآن را سرشار از نکته‌ها و دستورالعمل‌هایی دانست که همواره هدایت‌گر مسلمانان بوده‌است و خواستار توجه هر چه بیشتر مسلمانان بر توصیه‌های قرآنی شد.