تخریب خانه قدیمی در خیابان «سنایی» منطقه ۶، چند روزی است که به موضوع داغ شبکه‌های مجازی تبدیل شده است.علاقه مندان به خانه های قدیمی با انگیزه های مختلف مسئولان و مدیران شهری را به بی توجهی به حفظ هویت شهر متهم کردند اما مالک ساختمان روایت دیگری را برایمان نقل می کند.

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: بناهای تاریخی و قدیمی بخشی از هویت کلان شهر تهران هستند و در سال های اخیر، مدیران شهری تلاش کرده اند با تغییر کاربری و تبدیل آنها را به کافی شاپ و رستوران، از این بناها که هویت تهران هستند، حراست و حفاظت کند.
تخریب خانه‌ای با بیش از ۶۰ سال قدمت در خیابان سنایی، این روزها موضوع داغ شبکه‌های مجازی شده است. خبری که از ارزشمند بودن این بنا حکایت دارد و روایت کنندگان این بنا را جزِِء میراث فرهنگی معرفی می‌کنند و شهرداری را به سبب صدور مجوز تخریب و ساخت و ساز، مقصر می‌دانند. برای بررسی بیشتر سراغ «ساسان زاهدی»، مالک خانه، رفتیم که تا کنون کسی سراغی از او نگرفته است.
او در گفت و گو با خبرنگار همشهری محله گفت: «خانه بیش از ۶۰ سال قدمت دارد و به سبک معماری «وارطان هوانسیان» ساخته شده است و به همین دلیل نمای آن هر بیننده‌ای را جذب می‌کند و در یک نگاه به نظر می‌آید بنا تاریخی است و باید از آن حفاظت شود.»
زاهدی در ادامه با تکذیب تاریخی بودن این بنا عنوان کرد: «یک سال است تلاش می‌کنیم مشخص شود این بنا تاریخی است یا خیر؟ پس از دوندگی‌های زیاد و دریافت استعلام ها از سازمان میراث فرهنگی و اداره شهرسازی مشخص شد این بنا نه تنها تاریخی نیست بلکه جزء بناهای ارزشمند تهران هم محسوب نمی‌شود.»
او ادامه داد: «اگر این بنا تاریخی و ارزشمند بود، بی تردید آن را حفظ می‌کردیم و هرگز برای تخریب آن دست به کار نمی‌شدیم. اکنون بر اساس قانون شهرسازی، مجوز تخریب و نوسازی را دریافت کرده‌ایم و کارها به شکل قانونی در حال پیگیری است.»
زاهدی درباره تغییر کاربری و تبدیل این خانه به کافی شاپ هم گفت: «با توجه به موقعیت جغرافیایی و هزینه نگهداری ملک، به لحاظ اقتصادی انجام این کار مقرون به صرفه نبود و به همین دلیل اقدام به تخریب و نوسازی کرده‌ایم.»
این خانه با ۳۲۵ متر در خیابان سنایی، نبش کوچه «عسجدی» قرار دارد.