گروه بین الملل: نشست سران کشورهای جنوب آفریقا برای حل بحران زیمبابوه در زامبیا روز گذشته در حالی برگزار شد که موگابه از حضور در این نشست سر باز زد.

رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه نشست منطقه‌ای لوزاکا، پایتخت زامبیا، را بی‌اعتبار نامید. پاتریک چیناماسا وزیر دادگستری زیمبابوه هم گفت که این کشور نیازی به مداخله کشورهای منطقه ندارد.  به همین خاطر تابو امبکی رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی دیروز به هراره، پایتخت زیمبابوه، سفر کرد و پس از گفت‌وگو با موگابه اعلام کرد هیچ بحران خاصی در زیمبابوه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امبکی گفت: بحرانی در زیمبابوه نیست. انتخاباتی در این کشور برگزار شده و ما منتظریم تا کمیسیون انتخاباتی این کشور نتایج انتخابات 29 مارس را اعلام کند. یکی از مقامات دولتی زیمبابوه هم اعلام کرد که دعوت به این اجلاس بدون مشورت با دولت هراره صورت گرفته و بنابراین به جای موگابه، 3 وزیر کابینه او در این اجلاس شرکت کردند.

در حالی‌که موگابه در نشست سران 14 کشور جنوب آفریقا موسوم به جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC) حاضر نشد ولی مورگان چانگیرای رهبر حزب مخالف زیمبابوه و رقیب موگابه -که خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری می‌داند- فرصت را غنیمت شمرده تا در این نشست کشورهای منطقه را متقاعد کند که زمان کنار رفتن موگابه 84 ساله از قدرت فرا رسیده است.

چانگیرای طی بیانیه‌ای که پیش از نشست فوق‌العاده لوزاکا صادر شد، از موگابه خواست که از قدرت کناره‌گیری کند و از حاضران در نشست خواست تا برقراری دمکراسی را در زیمبابوه تضمین کنند.  وی گفت: موگابه باید بفهمد که شکست خورده و به من اجازه دهد تا کشور بزرگ‌مان را دوباره بزرگ کنم. چانگیرای خاطرنشان کرد: این یک لحظه تاریخی برای جامعه توسعه جنوب آفریقا و یک لحظه جسورانه برای آفریقاست. ما می‌توانیم به جهان نشان دهیم که می‌توانیم مشکلات خودمان را حل کنیم و از دمکراسی و حکومت قانون حفاظت کنیم.

این در حالی است که دبیر کل سازمان ملل با وخیم خواندن اوضاع سیاسی زیمبابوه، از اجلاس سران منطقه‌ای آفریقا برای حل این بحران استقبال کرد. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا هم که اوضاع زیمبابوه را مایه‌ ننگ جنوب آفریقا خوانده، از جمله کسانی است که امیدوارند SADC موگابه را تهدید کند. شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهار داشت: ما با رهبرانی که نشست را برگزار کرده‌اند در ارتباط هستیم و از آنها می‌خواهیم که موضع قاطعانه‌ای اتخاذ کنند و برای برقراری دمکراسی در زیمبابوه قاطع باشند.

انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه 15 روز پیش انجام شده اما کمیسیون انتخاباتی از انتشار نتایج انتخابات خودداری می کند. نتایج اولیه شمارش آرا، بیانگر تساوی آرای رابرت موگابه رئیس‌جمهوری سابق و مورگان چانگیرای است.قرار است روز دوشنبه دادگاه عالی این کشور حکم دهد که آیا می توان این کمیسیون را مجبور به انتظار نتایج آرا کرد یا نه. جنبش برای تغییرات دمکراتیک به رهبری چانگیرای اعلام کرده است درصورت اعلام نشدن نتایج انتخابات، از روز سه‌شنبه اعلام اعتصاب عمومی خواهد کرد.

حزب رابرت موگابه رئیس‌جمهوری ۸۴ ساله زیمبابوه که از سال  ۱۹۸۰میلادی تاکنون قدرت را در دست دارد، برای نخستین بار در انتخابات، اکثریت کرسی‌های مجلس را از دست داد.