پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب لیبرال دمکرات انگلیس بیانیه‌ای در مجلس عوام این کشور منتشر کرد که در آن از دولت خواسته شده لقب تشریفاتی شوالیه را از رابرت موگابه رئیس‌جمهور زیمبابوه سلب کند.

به گزارش ایرنا از لندن در این بیانیه که توسط پاول کیچ برای امضا دیگر نمایندگان ارایه شده، بحران پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و سیاست‌های دولت زیمبابوه علت پیشنهاد پس گرفتن این عنوان، ‪ ۱۴‬سال پس از اعطای آن، اعلام شده است.

بیانیه مذکور که اجرای آن برای دولت الزامی نیست از اینکه از سال ‪۲۰۰۳‬ به این سو از عمل به پیشنهاد کمیسیون روابط خارجی مجلس عوام درباره سلب عنوان شوالیه از موگابه خودداری شده، اظهار تأسف کرده‌است.

مارگارت بکت وزیر خارجه انگلیس در سال ‪ ۲۰۰۷‬در پاسخ به درخواست مشابهی گفته بود که رسیدگی به وضعیت مردم زیمبابوه، مهم‌تر از داشتن یا نداشتن لقب شوالیه توسط موگابه است.

دولت انگلیس از سال‌ها پیش زیمبابوه را تحریم یک جانبه اقتصادی و نظامی کرده و اتحادیه اروپا نیز از سال ‪ ۲۰۰۲‬اقدام به بلوکه کردن دارایی‌ها و منع سفر مسوولان دولتی آن کشور کرده است.

عنوان تشریفاتی شوالیه در انگلیس به پیشنهاد دولت و توسط ملکه به اتباع این کشور اعطا می‌شود و شخصیت‌های خارجی نیز برای کمک شایان توجه به توسعه روابط انگلیس با کشورهای دیگر شامل دریافت آن می‌شوند.

حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان، هلموت کهل صدراعظم پیشین آلمان، فرانسوا میتران رییس جمهور اسبق فرانسه و رونالد ریگان رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از شخصیت‌های خارجی هستند که تاکنوان این لقب را دریافت کرده‌اند.

آخرین بار در سال ‪ ۱۹۸۹‬و سه روز پیش از اعدام نیکولای چائوشسکو رئیس‌جمهور وقت رومانی، دولت انگلیس لقب شوالیه را از او پس گرفت.

همچنین چند مورد از سلب این لقب از شهروندان انگلیسی روی داده که مهم‌ترین آن در سال ‪ ۱۹۷۹‬بود که سر آنتونی بلانت از کارکنان دربار به علت جاسوسی از داشتن آن محروم شد.

کد خبر 49811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز