تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۹

چند روزی است سر و کله سبزی‌های صحرایی مانند شینگ، کنگر، قازیاقی، گل‌یونجه، والک، ریواس، ترشک، رازیانه، نعنا، کاسنی، آویشن و مرزه کوهی در کوچه و خیابان پیدا شده

و به دنبال آن، کنگرفروش‌ها در بازار‌های معروفی مانند بازار تجریش تهران، حسابی لنگر انداخته‌اند. به طور معمول این گیاهان از نیمه دوم فروردین قابل برداشت بوده و به دلیل طعم و بوی خوب، مشتریان زیادی دارند. ریواس و شینگ از نخستین سبزی‌های کوهی هستند که میهمان سال نو شده و مردم نیز با آگاهی از خواص گوناگون آنها برای سلامتی جسم هم که شده، به هر قیمتی آنها را تهیه و مصرف می‌کنند. برخی از گیاهان یادشده برای تهیه انواع غذا‌ها و آش‌های خوش طعم استفاده می‌شوند.

مردم نیز با انگیزه پخت غذا‌های یاد شده به دشت‌ها و کوه‌ها رفته و مشغول چیدن سبزی‌های کوهی می‌شوند. البته همانطور که  پیش از این گفته شد، برداشت و فروش این گیاهان خوراکی چند روزی منبع درآمد بسیار مناسبی برای جوانان جویای کار می‌شود.

با اینکه در شهر‌های بزرگی مانند تهران قیمت‌های شینگ، کنگر و ریواس تا هفته‌ها پایدار می‌ماند اما برخی سبزی‌ها مانند آقاجواش، تره، شینقر، قازیاقی، ترشک و شوید وحشی به مرور زمان و عرضه فراوان، ارزان‌تر می‌شوند.برای نمونه با افزایش عرضه این محصولات، میادین میوه و تره‌بار نیز به فروشنده‌های سبزی‌های صحرایی می‌پیوندند.

همین موضوع باعث کنترل قیمت‌ها می‌شود و فروشنده‌های دیگر نیز مجبور به ارزان‌فروشی می‌شوند. البته مصرف سبزی‌های کوهی خالی از خطر نیست و هر ساله بسیاری از مصرف‌کنندگانی که به دلیل ناآگاهی، سبزی‌های غیرخوراکی را چیده یا خریداری کرده‌اند سر از بیمارستان درآورده و چنانچه خوش شانس باشند، تحت درمان قرار می‌گیرند.

به گفته کارشناسان، افرادی که اقدام به چیدن سبزی‌های یاد شده می‌کنند باید آگاهی کافی از گیاهان خوراکی و غیرخوراکی داشته باشند. علاوه بر این، سال پیش چیدن بی‌رویه برخی از این سبزی‌ها در مناطقی از شهرستان‌های کشور همچون کهگیلویه و بویراحمد باعث ممنوعیت برداشت آن شده بود؛ بنابراین پیش از آنکه محلی را برای چیدن سبزی‌ها انتخاب کنید، از مجاز بودن برداشت مطمئن شوید.